روز نیروی دریایی، خروج نیروهای انگلیسی از جزایر خلیج فارس، آغاز عملیات «مروارید» از سوی نیروی دریایی، تقسیم قاره امریکا بین پرتغال و اسپانیا و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز ۷ آذر ۱۳۹۲ خورشیدی برابر با ۲۴ محرم ۱۴۳۵ هجری و ۲۸ نوامبر ۲۰۱۳ میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
هفتم آذر، تبلور ایثارو جان فشانی‌های پرسنل قهرمان و جان بر کف نیروی دریایی مهین اسلامی ایران در برقراری ثبات وامنیت در آب‌های نیلگون خلیج فارس و دریای عمان می‌باشد. این نیرو با یگان‌های شناور دریایی، تفنگداران و تکاوران، اسکادران‌های هواناو و هوادریا، واحدهای پروازی نیرو و با غواصان ورزیده و... هر نوع فعالیتی از سوی دشمن را در محدوده قانونی خود خنثی خواهد کرد.

به مناسبت رشادت‌ها و دلاور مردی‌های نیروی دریایی ارتش در دفاع از جزایر، بنادر، سواحل و شهرهای جنوبی به ویژه دفاع از آبادان و خرمشهر و آب‌های نیلگون خلیج فارس در دوران جنگ تحمیلی و انهدام نیروی دریایی دشمن بعثی، در همان آغاز جنگ، با تایید حضرت امام خمینی (ره)، هفتم آذر، سالروز حماسه آفرینی ناوچه موشک انداز پیکان، به عنوان روز نیروی دریای ارتش نام گرفت تا همه ساله، حماسه با شکوه دریادلان نیروی دریایی و یاد شهدای عزیز و گرانقدر این نیرو گرامی داشته شود.


درگذشت «جهانگیر سرتیپ پور» از یاران میرزا کوچک خان جنگلی (۱۳۷۱ ش)
جهانگیر سرتیپ پور در سال
۱۲۸۲ ش در رشت به دنیا آمد. در جوانی به نهضت جنگل پیوست. او هنگام اشغال آذربایجان به وسیله فرقه دموکرات آذربایجان، نهضت مقاومت گیلان را تشکیل داد و در برابر دمکرات‌ها ایستادگی کرد. سرتیپ‌پور در هنگام طرح لایحه کاپیتولاسیون توسط دولت حسنعلی منصور به مخالفت با آن پرداخت و در مجلس شورای ملی علیه آن سخن گفت. جهانگیر سرتیپ‌پور سرانجام در ۸۹سالگی در تهران درگذشت و پیکر وی را در جوار مرقد میرزاکوچک‌خان جنگلی در رشت به خاک سپردند.

رحلت فقیه جلیل آیت اللَّه «شیخ عبدالکریم خویینی زنجانی» (۱۳۳۰ ش)
آیت‌اللَّه عبدالکریم خویینی زنجانی در سال
۱۲۵۳ ش  در خویین از توابع زنجان به دنیا آمد. سپس برای تکمیل تحصیلات خود به قزوین و نجف رفت و در محضر استادان نامداری همچون علامه سید محمد کاظم یزدی، شیخ الشریعه اصفهانی، آخوند ملامحمدکاظم خراسانی و میرزا محمدتقی شیرازی به مدارج والای علمی دست یافت. وی پس از سالیانی اقامت در نجف، در سال ۱۲۸۷ ش به زنجان عزیمت کرد و به ترویج دین و رسیدگی به امور مسلمانان و تربیت شاگردان علوم دینی مشغول شد.
این عالم وارسته در اواخر عمر در سال ۱۳۲۶ ش به قم هجرت کرد. از آیت‌اللَّه خویینی تالیفاتی بر جای مانده که حاشیه عروةُ الوثقی و شرح کفایه در ۲ جلد و کتاب فواید، از آن جمله‌اند. سرانجام آن عالم پرهیزگار در هفتم آذر ۱۳۳۰ ش در ۷۷ سالگی به رحمت ایزدی پیوست و در قم به خاک سپرده شد.

رحلت «حاج ملامحمد تقی استرآبادی» دانشمند بزرگ شیعه (۱۲۷۲ ق)
ملامحمد تقی بن محمد اسماعیل از مشاهیر علمای شیعه است. وی از محمدتقی بن محمد رحیم تهرانی اصفهانی معروف به صاحب هدایةُالمُسْتَرشِدین اجازهٔ اجتهاد گرفت و به مدت چهارده سال در محضر علمای نجف و کربلا تلمذ کرد. ملامحمدتقی استرآبادی در سال ۱۲۷۱ ق که در مرزهای استرآباد اغتشاشاتی بروز کرد، برای گزارش شرح واقعه به ناصرالدین شاه به تهران آمد اما پیش از بازگشت در همان‌جا درگذشت.

وفات فقیه ادیب «شیخ محمدرضا اصفهانی» (۱۳۶۱ ق)
محمدرضا اصفهانی نوهٔ دختری سید صدرالدین عاملی در نه سالگی به اصفهان رفت و مقدمات علوم را فرا گرفت. وی علم حدیث و رجال را از میرزا حسین نوری و سیدمرتضی کشمیری فرا گرفت تا در علوم کامل گشت. از آثار وی «الامجدیه» دربارهٔ اعمال ماه رمضان و «الایراد و الاصدار» دربارهٔ حل برخی مشکلات علمی را می‌توان نام برد.

تقسیم قاره کشف شده امریکا بین استعمارگران پرتغال و اسپانیا به دستور پاپ (۱۴۹۴م) 
با توجه به حمایت پادشاه اسپانیا از کریستُف کُلمب، دریانورد معروف ایتالیایى، به منظور یافتن مسیری از سوی غرب به آسیا و هند که منجربه کشف امریکا شد، طبیعی بود که اسپانیا و همسایه آن پرتغال، زود‌تر از سایر کشورهای اروپایى به اعزام مهاجرین و توسعه متصرفات خود در قاره امریکا دست بزنند. آوازه شکوه و جلال و ثروت قاره جدید در اروپا، باعث گسترش اندیشه دست‏یابی به ثروت و گسترش قلمرو کشور اسپانیا شد.

از سوی دیگر کاشفین پرتغالی نیز که در سواحل غربی افریقا در حال کار بودند دست به اکتشاف سواحل جنوبی در برزیل زدند که به تدریج موجب برخورد میان دو امپراتوری بر سرتعیین منطقه نفوذ و مرز میان آن‏‌ها شد. در نتیجه پادشاهان اسپانیا و پرتغال از پاپ خواستند تا در مورد اختلافات آن‏‌ها داوری کرده و منطقه نفوذ هر یک را مشخص کند. درنتیجه، در ۲۸ نوامبر ۱۴۹۴م با می‌انجی‏گری پاپ خطّ معینی در غرب جزایر کیپ وِرد در غرب افریقا مرز میان اسپانیا و پرتغال اعلام شد، به این ترتیب که شرقِ خط به پرتغال و غرب آن به اسپانیا تعلق گرفت. 

درگذشت «حَشْر کشمیری» شاعرِ مسلمانِ هندی (۱۳۵۴ ق)
آغامحمد شاه متخلص به حشر کشمیری، شاعر و نمایشنامه‌نویس اردوزبان مسلمان در سال ۱۲۹۶ ق در شهر بنارس هند متولد شد. تحصیلاتش را با قرائت و حفظ قرآن آغاز کرد و سپس زبان‌های عربی و فارسی را نزد اساتید مشهور شهر بنارس فرا گرفت. کشمیری پس از مدتی به سرودن شعر و نمایشنامه نویسی روی آورد و اولین نمایشنامهٔ خود به نام آفتاب محبت رابه رشتهٔ تحریر درآورد. از حشر کشمیری، ۳۶ نمایشنامه به جای مانده و بهترین اثر او «تبعید سینا به جنگل» نام دارد که به زبان هندی است. شیوهٔ نگارش او در آثارش بسیار ساده و روان است. نوشته‌های کشمیری خالی از طنز نیست و در آن‌ها مشکلات و حقایق زندگی به نحوی تاثیرگذار و تمثیل گونه مطرح شده است. وی در زمینهٔ شعر نیز دارای طبعی روان بود. حشر کشمیری به هنگام مرگ ۵۸ سال داشت.

بنا نهادن پایه جنگ‏‌های صلیبی در مجمع مذهبی «کِلِرْمون» در فرانسه (۱۰۹۵م)
جنگ‏های صلیبی که حدود سه قرن به طول انجامید و خسارات فراوانی به بار آورد، در پی جلسه‏ای در مجمع کِلِرْمون در جنوب فرانسه و با سخنرانی پاپ اوربان دوم در تاریخ ۱۸ نوامبر ۱۰۹۵م آغاز شد و تا ۲۸ نوامبر به طول انجامید. تاریخ‏نویسان و محققین معتقدند نخستین انگیزه موثر در به راه افتادن این سلسله از جنگ‏‌ها، فعالیت شدید ارباب کلیسا و سردمداران دین مسیح (ع) در جلب توجه مردم می‌‏باشد. جنگ‏های صلیبی با یورش مسیحیان صلیبی به سرزمین فلسطین و مناطق اطراف آغاز شد و طی حدود دویست سال نبرد، هشت جنگ صلیبی روی داد. جنگ‏های صلیبی سرانجام در سال ۱۲۹۱م بدون حصول نتایج دلخواه متجاوزان پایان یافت.

خروج نیروهای انگلیسی از جزایر ایرانی خلیج فارس (۱۹۷۱م) 
به دنبال خروج نیروهای اشغال‏گر انگلیسی به خاطر مشکلات سیاسی و اقتصادی از سه جزیره ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، در ۲۸ نوامبر ۱۹۷۱، ایران، حاکمیت خود بر این جزایر را اعاده کرد. سه جزیره ایران به دلیل قرار گرفتن در مدخل تنگه هرمز که خلیج فارس را به دریای عمان متصل می‌‏کند، از موقعیت استراتژیک خاصی برخوردارند. انگلیس این جزایر را در سال ۱۸۸۷م به تصرف درآورده بود تا از این طریق، امنیت مبادلات تجاری خود را در خلیج فارس و اقیانوس هند، تضمین کند. خروج انگلستان، اگرچه به بازگشت جزایر ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک به خاک ایران منجر گردید، اما تحریکات بیگانگان و به ویژه امریکا و انگلستان، باعث شده تا کشور امارات متحده عربی، هر از چندی ادعای مالکیت این سه جزیره را مطرح نماید.

آغاز عملیات «مروارید» از سوی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (۱۳۵۹ ش)
در روز ۶ آذر ۱۳۵۹ ش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با همکاری نیروی هوایی ارتش، به پایانه‌های البکر و الاُمیه که از بزرگ‌ترین مراکز صدور نفت خلیج فارس و شاهرگ حیات اقتصادی عراق به حساب می‌آمدند، حمله برد و دو سوم آن‌ها را منهدم ساخت. دشمن بعثی برای جبران این شکست، در ۷ آذر ۵۹ با اعزام تعدادی نیرو، سعی در بازپس‌گیری پایانه‌ها کرد و نبرد سختی درگرفت.


سرانجام پس از ساعت‌ها جنگ نابرابر و بی‌امان، در حالی که دلاورمردان نیروی دریایی، آخرین گلوله‌های خود را به سوی دشمن نشانه می‌رفتند، ناوچه پیکان پس از غرق کردن چندین فروند ناوچه دشمن مورد اصابت چند موشک قرار گرفت و با پرسنل شجاع خود در شمال خلیج فارس در دل آب‌های گرم و نیلگون آن جای گرفت.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.