استاد دانشکده خبر در مورد پیروزی ایران در مذاکرات ژنو گفت: اين پيروزي برآیند تبحر و کارآمدی تیم مذاکره کننده و قدرت دیپلماتیک تیم ایرانی بود که توانست حق جمهوری اسلامی ایران در داشتن چرخه‌ غنی‌سازی را ميان کشورهاي 1+5 رسمیت بخشد.

"حسن هانی‌زاده" در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، با بيان اينکه پیروزی تیم مذاکره کننده‌ ایرانی پس از 5 روز مذاکرات فشرده، سخت و نفس‌گیر در واقع فتح‌الفتوحي براي کشورمان بود، گفت: اين پيروزي برآیند تبحر و کارآمدی تیم مذاکره کننده و قدرت دیپلماتیک تیم ایرانی بود که توانست به حق جمهوری اسلامی ایران در داشتن چرخه‌ غنی‌سازی را ميان کشورهاي 1+5 رسمیت ببخشد.
 
این کارشناس سیاسی در ادامه به تحریم‌های اعمال شده توسط غرب اشاره و مطرح کرد: به رسمیت شناختن حق غنی سازی براي ایران موجب می‌شود کشورهای غربی و آمریکا تحریم‌ها را به تدریج علیه ایران بردارند و این قطعاً پیروزی درخشانی است.
 
هانی‌زاده تاکيد کرد: عربستان و رژیم صهیونیستی با اینکه یک جبهه عربی-عبری علیه ایران تشکیل داده اند تا ایران نتواند در این مذاکرات به نتیجه رسد به بن بست خوردند و کشورمان توانست به یک دستاورد تاریخی -سیاسی بزرگ برسد.
 
این استاد دانشکده خبر در ادامه بیان کرد: این دیدگاه نوعی پیش‌داوری غلط درجریان مذاکرات است، چراکه این موافقت‌نامه دارای یک فرآیند زمانی 6 ماهه و دوطرفه است و اگر هرکدام از این کشورها از گفته‌های خود سرباز زنند قطع به یقین این توافقات نیز از بین می‌رود.
 
وی تصریح کرد: مسئله کاهش سطح غنی سازی اورانیوم 195 کیلویی از 20 درصد به 5 درصد در واقع آخرین مرحله است و اگر این توافقات نیز عملیاتی شود آنگاه در این باره تصمیم گیری خواهد شد، اما در عین حال موافقت غرب با آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران پیروزی است و نباید فراموش کرد که این موافقت‌نامه دستاوردهای بزرگی برای ملتمان به ارمغان آورده است.
 
هانی‌زاده مسئله جنگ نظامی عليه ایران در خصوص به نتیجه نرسیدن مذاکرات را تعبیر غلط و غیرقابل اجرایی دانست و مطرح کرد: تجربه ثابت کرده آمریکا دیگر توان حمله نظامی را ندارد، چراکه اگر اینگونه بود پیش از سوریه به خاک ایران تجاوز می‌کرد.
 
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران کشوری نیست که به سادگی بتوان به آن حمله کرد و تجربه به کشورهای غربی نشان داده که هیچ‌گاه نمی‌توانند چیزی را که می‌خواهند به ایران و ایرانی تحمیل کنند.
 
این کارشناس سیاسی تصریح کرد: آمریکا و رژیم صهیونیستی به شدت از انجام یک عمل نظامی علیه ایران بیمناک است، آنها اوایل متصور شدند که از طریق تحریم اقتصادی می‌توانند ملتمان را علیه نظام جمهوری اسلامی بشورانند اما صبر، پایداری و فهم دقیق ملت ایران نشان داد که مردم در هر وضعیت اقتصادی که به سر برند از حق غنی سازی خود نمی‌گذرند به همین خاطر این استقامت در آخر به نتیجه و منجر شد ایران به یک موافقت‌نامه با ارزش دست پیدا کند.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار