بازرسی‌های اداره کل استاندارد استان تهران از ۱۵۰ آسانسور مسکن مهر در ۴ منطقه پرند، پردیس، ورامین و پاکدشت حاكي از ان است كه هیچ یک از این آسانسور‌ها استاندارد نیستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مسلم بیات مدیرکل استاندارد تهران امروز 4 آذر 92 در نشست خبری خود با بیان اینکه پس از بررسی مدارک و مستندات واحدهای تولیدی استان توسط کار‌شناسان نظارت بر اجرای استاندارد و تأیید کمیته راهبردی انتخاب واحدهای نمونه استان، در طول ۱۳۲ ساعت کار کار‌شناسی تعداد ۲۲ واحد تولیدی به عنوان نمونه استانی معرفی شدند. 

وی افزود: واحدهای تولیدی پاکدشت بتن برای فراورده بتن آماده، تیقاب برای محصول سنگدانه، خانه بتن برای فرآورده تیرچه، آبادگران برای محصول افزودنی‌های بتن، شایان براق برای فرآورده شیرآلات بهداشتی، سولان برای فرآورده بخاری نفتی، بابیل برای محصول اجاق گاز خانگی، گرما گس‌تر برای محصول دیگ بخار، فردوس کاران امید برای محصول هود آشپزخانه، پارسیان ترمز برای فرآورده لنت ترمز، ابرند پلاستیک برای محصول لوله‌های پلی امید تک لایه، پاکسان برای فرآورده صابون بچه بهداشتی، پلاستیک پارک برای فرآورده لوله پلی اتلین آبرسانی، ایران یاسا برای محصول تایر، تیوپ موتورسیلکت و دوچرخه، نفت پارس برای فرآورده روغن موتور، زمزم تهران برای نوشابه‌های غیرالکلی گازدار، دارا برای فرآورده سوسیس و کالباس، تهران همبرگر برای فرآورده همبرگر، گلستان برای چای سیاه، صنایع غذایی گل‌ها برای فرآورده‌های پروتئین سویا، نه شکن سازه برای کالای خودروی امدادی آمبولانس و همچنین سازمان میادین میوه و تره بار جنت آباد برای عرضه مواد غذایی. 

وی ادامه داد: همچنین در این راستا سه آزمایشگاه همپا، یک شرکت بازرسی فنی مهندسی و مرکز آموزشی و مدیرکل کنترل کیفی واحدهای تولیدی خدماتی که وظیفه نظارت دارند تقدیر به عمل می‌آید. 

*انجام ۲۴ هزار بازرسی در 7ماهه نخست سال جاری

 بیات در ادامه با بیان مطلب فوق تصریح کرد: از این تعداد ۱۷ هزار مورد مربوط مراکز عرضه و ۶ هزار و ۶۸۷ مورد مربوطه به مراکز تولیدی بوده است. 

وی با اشاره به اینکه نمونه‌های گرفته شده در آزمایشگاه‌های اداره کل و آزمایشگاه‌های همکار، مورد آزمون قرار می‌گیرند اظهار داشت: کار‌شناسان براساس نتیجه آزمون و رد و یا قبول نمونه‌ها اقدام می‌کنند. 

وی ادامه داد: در این راستا به منظور پایش بازار از ۶ هزار و ۶۲۶ مورد در مراکز تولید و ۱۴۰۰ مورد در مراکز عرضه فرآورده‌های مشمول استاندارد اجباری با همکاری شرکت‌های نمونه برداری و بازرسی، مورد تأیید این اداره کل نمونه برداری کرده‌اند. 

*علامت استاندارد ۱۸۵ تولیدکننده قانون شکن ابطال شد

مدیرکل اداره استاندارد استان تهران با بیان اینکه در جریان ۶ هزار و ۶۸۷ بازرسی کار‌شناسان از واحدهای تولیدی پروانه کاربرد علامت استاندارد ده واحد تولیدی متخلف تعلیق شد اذعان داشت: در این راستا ۱۹۵ واحد تولیدی مقررات استاندارد نادیده گرفتند در این میان پروانه کاربرد علامت استاندارد ۱۸۵ تولیدکننده قانون شکن ابطال و به ۶۵۰ واحد نیز تذکر و اخطار داده شد. 

وی با اشاره به اینکه این واحد‌ها در صنایع مختلف بودند گفت: کاربرد علامت استاندارد ایران نشانگر تعهد تولیدکننده یا ارائه دهنده محصول به رعایت ضوابط و موازین و استمرار انطباق مشخصات کالا با استاندارد ملی است. 

*حدود ۱۳۰ فقره پرونده در مراجع قضایی ثبت شد


مدیرکل استاندارد استان تهران با بیان اینکه پرونده ۱۲۸ ناقض قوانین استاندارد در مراجعه قضایی در ۸ ماهه نخست امسال ثبت و پیگیری شد تصریح کرد: این پرونده‌ها در ۵۶ فقره مربوط به تخلفات طلا، ۱۲ فقره در صنایع غذایی، ۲۲ فقره در صنایع ساختمانی، ۲۰ فقره در صنایع برق، ۸ فقره در صنایع مکانیک، و ۴ فقره در صنایع شیمیایی است. 

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۹۲ تاکنون ۸۵۱ عدد شیرآلات به دادگاه معرفی شده‌اند افزود: همچنین ۶ هزار و ۶۵۰ شاخه لوله پی وی سی، دو و نیم تن مقوا، ۲۸ هزار و ۸۵۰ عدد لامپ، ۳ هزار و ۴۲۷ کلاف، سیم و کابل، ۱۳ هزار و ۳۰۰ عدد دوشاخه برق، ۲۷ هزار ۳۶۰ عدد شیشه شور، ۸۹۹عدد انواع فیل‌تر، ۳ هزار و ۵۰ کیلو سوسیس و کالباس، ۳۷. ۴ تن قند، ۸۸ هزار و ۲۴۰ عدد انواع نوشیدنی، ۶۹ هزار و ۲۰۰ عدد انواع کیک و کلوچه ۴ هزار و ۶۲۰ تن آبلیمو، ۲۰۷ هزار انواع کنسرو ماهی و خوراک، ۱۹۷۰ متر تیرچه بلوک، ۳۸۰ عدد بلوک ساختمانی، ۴۳ هزار و ۷۰۰ عدد فرآورده یخی، ۵ عدد شیردوش سیاررا به دلیل غیراستاندارد بودن، نداشتن مجوز و پروانه کاربرد علامت استاندارد، جعل نام و یا دیگر تخلفات توقیف و جمع آوری و به دادگاه معرفی کردند. 

بیات همچنین اضافه کرد: در این زمان معین ۱۵۰ تن انواع محصولات غذایی، بهداشتی، تجهیزات پزشکی و... با همکاری سازمان اموال تملیکی در دو نوبت معدوم کردیم. 

*صدور دو هزار و ۶۶۰ پروانه کاربرد علامت استاندارد برای واحدهای تولیدی در سال جاری

بیات با بیان مطلب فوق اظهار داشت: کار‌شناسان این اداره کل با حداکثر همکاری برای ارتقای کیفیت و رشد تولیدی ملی برای سه هزار و ۱۳۷ واحد تولیدی تحت پوشش اجباری این اداره کل ۲۴۷ پروانه کاربرد علامت استاندارد صادر و ۱۳۹۴ پروانه را تمدید کردند. 

وی افزود: همچنین پروانه تأییدیه ۴۱ آزمایشگاه در ۷ ماهه امسال ابطال گردید.


*دو نوع شیر خوراکی مجاز به عرضه نیستند


بیات در ادامه با بیان اینکه دو نوع شیر آفلاتوکسین آلوده هستند تصریح کرد: شیر هنی قزوین به دلیل بالا بودن میزان این ماده و همچنین شیر هراز محصول شرکت آمل مازندران دیگر مجاز به عرضه محصول خود نیستند.

وی افزود: این عدم عرضه تا زمانی که کارخانه نسبت به شناسایی و حذف عامل نقض اقدام نکند ادامه می‌یابد.

مدیرکل استاندارد تهران در ادامه به شیرآلات بهداشتی غیراستاندارد اشاره کرد و گفت: این محصولات شامل شیرآلات بهداشتی صبا، شهاب شیر، عماد صنعت، رایکا، دانو، ملودی، سپهر، کویران، ونوس، رتیس، مارس، آسیاگس‌تر، آراد، آذراب، مهاب، صدف شیر، آل اسحاق، شیهاب، و گلشید نوین می‌شود.

*برنج زیتون پاکستان اجازه عرضه ندارد

وی با بیان اینکه نزدیک به۱۹ برند برنج خارجی را تست کردیم گفت: با انجام تست فلزات سنگین توسط کار‌شناسان از این برنج‌ها مشخص شد دو نوع از آن‌ها دارای سرب بالایی هستند.

بیات همچنین تصریح کرد: با آزمون‌هایی که بر روی برنجهای کشور انجام شد مشخص شد برنج زیتون پاکستان و برنج پاپانو هند به دلیل بالا بودن سرب دیگر اجازه عرضه در بازار ندارند.

وی به برنج‌های داخلی نیز اشاره کرد و افزود: برنج‌های ایرانی به دلیل ورود فله‌ای به تهران قابلیت ردیابی ندارند.

بیات با بیان اینکه به دلیل نگهداری برنج‌های سبوس دار با شیوه‌های نامناسب امکان بالا بودن آفلاتوکسین این محصولات وجود دارد اظهار داشت: نوع سمومی که در برنج استفاده می‌شود باید متناسب با میزان کشت آن باشد و زیر نظر مهندسین کشاورزی ذی ربط انجام شود.

وی ادامه داد: متأسفانه به دلیل ناآگاهی کشاورزان و عدم استفاده مناسب از سم و یا ناهموار بودن زمین نظام ارزیابی محصولات کشاورزی نیاز به تجدید نظر دارد.

بیات اذعان داشت: از این رو برنجهایی که تولید می‌شود باید شناسنامه بگیرند چرا که برنج تولید داخل مشمول استاندارد اجباری نیست. 
وی در ادامه به دو نوشابه غیرمجاز نیز اشاره کرد و گفت: نوشابه بدون گاز ونوش و نوشابه ردبول به علت میزان استفاده غیرمجاز از مواد نگهدارنده دیگر مجوز عرضه ندارند.

*مسکن مهر آسانسور استاندارد ندارد


مدیرکل اداره استاندارد تهران با بیان اینکه در بازرسی‌های ادواری انجام شده از اسانسورهای سطح استان تهران میزان استاندارد آن‌ها قابل تأیید نیست تصریح کرد: طی دو تا سه سال گذشته سه هزار آسانسور را در محل‌های مختلف تست کردیم که در این راستا اقدامات موثری برای رفع نواقص انجام شد. 
 
بیات اضافه کرد: هم‌چنین ۷۲۰۰ دستگاه در سطح شهر تهران تاییدیه استاندارد گرفته‌اند.
 
وی به آسانسورهای مسکن مهر اشاره کرد و افزود: مشکل عمده ما در ارتباط با مجتمع‌های مسکن مهر است که ارزیابی ما از ۱۵۰ آسانسور در ۴ منطقه پرند، پردیس، ورامین و پاکدشت نشان داد هیچ یک از آن‌ها مطابق استاندارد نیستند.

وی ادامه داد: به طوری که به صورت رندم ۶۰ دستگاه در شهر پرند، ۶۴ دستگاه در شهرستان پردیس و ۲۰ دستگاه در ورامین از لحاظ مطابقت به استاندارد مردود شدند.

وی با بیان اینکه این مسئله به شورای برنامه ریزی استان نیز گزارش شده است تصریح کرد: لازم است صاحبان مسکن مهر با صرف هزینه‌های نازل و یا عضویت در سامانه استاندارد تهران اقدام به تعیین استاندارد و یا غیراستاندارد بودن این دستگاه‌ها کنند. 
بیات اظهار داشت: همچنین لازم است از واگذاری ساختمان‌های جدید خودداری شود و یا واحدهای واگذار نشدهٔ متخلف تا زمان رفع نقض پلمپ شود. 
 
*بیش از ۲۸هزار لامپ چینی غیرمجاز توقیف شد
 
بیات در ادامه به گزارش رسیده از ساختمان قصر فیروزه تهران اشاره کرد و افزود: تعداد ۲۸ هزار و ۵۵۷ عدد لامپ چینی که تحت عنوان برندهای معتبر دارای نشان استاندارد تهران عرضه می‌شدند، توقیف گردیدند. 
 
وی با بیان اینکه با کمک کلانتری توانستیم مجرمین را دستگیر کنیم، گفت: در این راستا صورت جلسه تنظیم شد و ۴ نفر نیز در این زمینه دستگیر شدند. 
 
*اعلام کدهای غیر مجاز محصولات طلا
 
مدیرکل استاندارد تهران با بیان اینکه با نمونه برداری‌های انجام شده مشخص شد فعلا ۹۷ درصد عیار طلاجات مطابق با استاندارد است، تصریح کرد: تاکنون ۱۲۰۰ کد طلا برای سازندگان صادر کرده‌ایم که تمام این کد‌ها در تهران با علامت اختصاری T و یک شماره قابل ردیابی هستند.

وی به کدهای ابطال شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: کدهای ۳۳، ۲۹، ۶۹، ۴۴، ۴۲، ۳۷، ۱۶، ۱۴، ۸۸، ۶۱، ۵۵ و ۴۸ به همراه علامت اختصاریT کدهای باطله معرفی شده‌اند.

وی با بیان اینکه مصنوع طلای خارجی قاچاق است افزود: این مسئله به منظور اغفال مشتری انجام می‌شود، که در این راستا لازم است برای این نوع محصولات شناسنامه صادر می‌کنند تا قابل ردیابی باشند که این مسئله هم اکنون در مرحله پژوهش و تحقیق است.

وی به مشکل عمده این موضوع اشاره کرد و گفت: مشکل ما در این خصوص نداشتن چند منطقه برای ردیابی این محصولات است چرا که یک منطقه از لحاظ ایمنی به هیچ وجه مناسب نیست.

وی توصیه کرد: برای خرید مصنوع طلا باید به ویژگی‌هایی همچون فاکتور کالا، میزان گرم، میزان عیار، و نام سازنده توجه شود.

*برنامه توسعه آزمایشگاه‌ها در دستور کار است

بیات با بیان مطلب فوق تأکید کرد: فعالیت‌هایی را برای اتوماسیون کردن آزمایشگاه‌ها در دستور کار داریم.

وی افزود: اقدام جدیدی که در این راستا انجام داده‌ایم صدور گواهینامه‌های جدید است که ۴ منطقه را بعنوان پایلوت انتخاب کرده‌ایم تا متقاضیان با مراجعه به شهرداری تأییدیه بگیرند.

وی ادامه داد: حتی آمادگی بازرسی از مهدکودک‌ها برای بررسی میزان استاندارد سازی آن‌ها داریم.

وی اظهار داشت: برای کنترل کیفیت لازم است زیرساخت‌های کیفی را افزایش دهیم تا به دنبال آن شرکت‌های بازرسی و آزمایشگاه‌های جدیدی را راه اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۴ آزمایشگاه جدید را تأیید کرده‌ایم گفت: هم اکنون ۲۴۰ آزمایشگاه که ۱۹۰۰ فرآورده را بررسی کرده‌اند در سطح استان تهران برای ارزیابی کیفی کالا‌ها داریم.

وی ادامه داد: همچنین به زودی استاندارد پله برقی و تله کابین در تهران و سپس در تمام کشور اجباری خواهد شد.

*۶۱ درصد شهربازی‌های تهران دارای تأییدیه هستند
 
مدیرکل استاندارد تهران با اشاره به اینکه تا به امروز ۷۸ شهربازی استان را شناسایی کرده‌ایم افزود: این شهربازی‌ها در مجموع ۱۳۴۱ وسیله تجهیز دارند که از این میزان ۸۹۲ وسیله مورد تأیید ما قرار گرفته است یعنی ۶۱ درصد شهربازی‌های تهران دارای تأییدیه هستند.

وی اظهار داشت: همچنین ۴۴۹ مورد (۳۳درصد) بدون مجوز داریم که از این میزان ۸۸ درصد پلمپ، و ۳۶۱ شهربازی اخطاریه گرفته‌اند.

وی یادآور شد: برای تمام شهربازی‌ها کنترل کیفی اجباری شده است که در طول روز مدیر کنترل کیفی موظف به انجام تست‌هایی بر روی تجهیزات شهربازی است.
 
*تاکنون نزدیک به ۱۹ هزار بازرسی در مرحله عرضه داشتیم


وی با بیان اینکه امسال ۲۲ منطقه تهران را به طور ویژه مورد بررسی قرار خواهیم داد گفت: همچنین در کنار بررسی مناطق مخلتف استان را از لحاظ میزان استاندارد با هم مقایسه می‌کنیم.

وی افزود: در همین راستا مقرر شده است ۳۵ هزار مورد بازرسی داشته باشیم که تاکنون نزدیک به ۱۹ هزار بازرسی تنها در مرحله عرضه انجام شده است.

*برای اعلام تخلفات نیاز به کمک مردم داریم

بیات با بیان مطلب فوق تصریح کرد: مردم می‌توانند با شماره تماس ۱۵۱۷ تخلفات مشاهده خود را در سطح شهر با ما در میان گذارند. 
وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین درصورتی که مردم شکایتی از استاندارد کالایی داشته باشند می‌توانند به سازمان بازرسی استان مراجعه کنند.

انتهاي پيام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۲۰:۵۱ ۰۶ آذر ۱۳۹۲
پس این ها چه جوری تاییدیه می گیرند مگه بازرسی وجود نداره این ها که دارن خدا تومن از مردم میگیرن از خدا نمی ترسن در حقشان ظلم می کنند مردم با چه بدبختی این پولارو جور میکنن
امیدوارم هرکس که در حق ما ظلم می کنند خدا حقشان را کف دستشان بگذارد
ما که از این بی مسولان انتظاری نداریم
آخرین اخبار