قائم مقام معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: ما به دنبال ساختن شهری هستیم که شهروندان آن بتوانند در کنار یکدیگر سالم، و در محیطی امن، پویا و شاداب زندگی کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با حضور حجت الاسلام والمسلمین امرودی قائم مقام معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، رضا قهرمانی معاون پیشگیری اداره کل سلامت شهرداری تهران، همایش بزرگ کانون های پیشگیری از دیابت محلات شهر تهران برگزار شد.
 همچنين شهاب الدین صابونچی معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه دو شهرداری تهران، درهمایش بزرگ کانون های پیشگیری از دیابت محلات شهر تهران به مناسبت هفته ملی دیابت ضمن خیرمقدم به حاضرین، برگزاری همایش بزرگ دیابت و برپایی حلقه آبی دیابت در برج میلاد و بوستان ولایت و سایر میادین شهر تهران را در راستای اطلاع رسانی به شهروندان در زمینه کنترل
قندخون و پیشگیری از دیابت عنوان کرد و افزود: برپایی این مراسم و برنامه های اجتماعی نشانگر اهمیت موضوع سلامت شهروندان برای شهرداری تهران است که تلاش دارد با پرداختن به بحث های نگرشی زمینه را برای تغییر رفتار شهروندان فراهم کند.

وی خاطرنشان ساخت: شهرداری تهران با ایجاد خانه های سلامت و کانون های پیشگیری ازدیابت در سطح محلات پایتخت، ضمن فراهم سازی بستر مشارکت شهروندان برای توجه به سلامت خود و حضور داوطلبانه برای پیشگیری از دیابت، گام های مفیدی را در این عرصه برداشته است.
 
سلامت معنوی، روحی و جسمی شهروندان در دستورکار شهرداری تهران قرار گرفته است

حجت الاسلام امرودی قائم مقام معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ضمن تبریک هفته بسیج، از اداره کل سلامت شهرداری تهران و شهرداری منطقه دو و سایر دست اندرکاران برای برگزاری این همایش قدردانی کرد و  اظهارداشت:  همه ما باید برای ساختن شهری زیبا، امن، با قابلیت رشد، پیشگیری کننده، آموزش دهنده و مفید برای آیندگان تلاش کنیم.

حجت الاسلام امرودی با اشاره به شعار مدیریت شهری تهران، گفت: ما به دنبال ساختن شهری هستیم که شهروندان آن بتوانند در کنار یکدیگر سالم، و در محیطی امن، پویا و شاداب زندگی کنند.

وی افزود: بر اساس آموزه های دینی، شهروندان باید شهر خود را زیبا بسازند و از این رو  اداره شهر با مشارکت شهروندان در دستورکار شهرداری تهران قرار گرفته است.

قائم مقام معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تشکیل کانون های مختلف در محلات شهر تهران از جمله پیشگیری دیابت را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: بناداریم شهروندان تهرانی را با مشارکت خودشان توانمند کنیم و از تهران شهری آموزش دهنده و پیشگیری کننده بسازیم.
وی بخش سلامت را با ۳ حوزه معنوی، روحی و جسمی مرتبط دانست و افزود: شهرداری تهران در بعد پرداختن به سلامت معنوی شهروندان، توجه و رسیدگی به مساجد، فعال سازی خانه های قرآن و عترت در محلات، توسعه کتابخانه های روزانه و شبانه روزی، توسعه فرهنگ کتابخوانی و فضاسازی معنوی در سطح پایتخت اقدامات بسیاری را انجام داده است.

حجت الاسلام امرودی اعلام کرد: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته قریب 13 درصد شهروندان تهرانی مبتلا به دیابت هستند و قاطبه آنان از بیماری خود مطلع نیستند.

وی خاطرنشان ساخت: شهرداری تهران تلاش می کند شهروندان مبتلا به دیابت را نسبت به این بیماری حساس کند و به سمت ریشه کن کردن این بیماری گام بردارد که راه اندازی اداره کل سلامت، خانه های سلامت، تقویت کانون های دیابت در این راستا بوده است.

حجت الاسلام امرودی با بیان اینکه هزینه های پیشگیری به مراتب کمتر از درمان است، تاکید کرد: باید تلاش کنیم با آموزش های پیشگیرانه، هزینه های تحمیلی درمان بیماری ها به مردم کاهش یابد که در این زمینه کانون های پیشگیری از دیابت و سایر کانون های حوزه سلامت شهرداری تهران نقش بسیار مهمی ایفا می کنند.
 
*لزوم ارائه آموزش به شروندان در خصوص دیابت نوع دو

در ادامه دکتر بهزاد دماری مشاور معاون بهداشت و رییس مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی طی سخنانی، اقدام شهرداری تهران در تشکیل کانون های پیشگیری از دیابت در ۳۷۴محله پایتخت و عضویت  ۲۵ هزار شهروند تهرانی در این کانون ها را بسیار مهم و قابل تقدیر دانست و گفت: اکنون ۱۴درصد جمعیت کشور معادل ۵/۷ میلیون نفر از مردم ۱۵
تا ۶۴ سال درگیر بیماری دیابت هستند که باروند موجود طی ۸ سال آینده نیز روند رو به رشد شیوع مبتلایان به این بیماری را شاهد خواهیم بود.

وی چاقی، عدم مصرف مواد غدایی مناسب، عدم تحرک فیزیکی و ورزش نکردن را از عوامل جدی شیوع دیابت نوع دو برشمرد و پیشنهاد داد که کانون های پیشگیری از دیابت محلات شهرداری تهران برنامه های آموزشی به شهروندان برای پیشگیری از دیابت نوع دو را در دستورکار خود قرار دهند.

دکتر دماری، ساماندهی ارائه خدمات سلامت در شهر، انجام معاینه اولیه شهروندان و صدور کارت و شناسنامه عوامل خطر برای آنان و غربالگری جمعیتی دیابت را از جمله اقداماتی عنوان کرد که وزارت بهداشت و شهرداری تهران می توانند با همکاری یکدیگر برای سلامت مردم و پیشگیری از بیماری ها انجام دهند.

در پایان این نشست دبیران منطقه ای کانون های پیشگیری از دیابت و نمایندگان سازمان های تاکسیرانی، میادین میوه و تره بار، اتوبوسرانی و  مترو  در این حوزه تجلیل شدند و همچنین از تلاش های داریوش صفری مدیر روابط عمومی اداره کل سلامت  شهرداری تهران نیز تقدیر به عمل آمد.

انتهای‌پیام/
برچسب ها: مشارکت ، بیماری ، دیابت ، همایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار