آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:

حمایت‌های رهبری در مورد مذاکرات هسته‌ای راه را بر اما و اگرها بست

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بعد از انجام مذاکرات پاسخ نامه تبریک رئیس‌جمهوری کشورمان را از سوی مقام معظم رهبری دیدیم که این هم باز نشانه‌ای از تدبیر بود که در غیر این صورت اگر حمایت‌های رهبری نبود اما و اگرهای زیادی ایجاد می‌شد اما ایشان با یک جمله تشکر کردند و مسئله به این مهمی را ختم کردند چراکه در لحظات حساس این از ویژگی‌های برجسته رهبری است که به داد مردم و مسئولان برسند.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله "هاشمی رفسنجانی" رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم تودیع و معارفه "علی‌اکبر ولایتی" به عنوان رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهارداشت: زمانی که مسئولیت ریاست جمهوری را برعهده داشتم به این فکر می‌کردم که جای مرکزی به عنوان مرکز ایجاد کننده مسائل راهبردی خالی است تا بتواند مسائل علمی ودانشگاهی را در خود جای دهد لذا فکر کردیم که چنین موسسه‌ای را ایجاد کنیم.

وی افزود: در زمانی که این مرکز را ایجاد کردیم دو هدف را به دنبال داشتیم اولی اینکه زمانی که دولتی عوض می‌شود و عده‌‌ای بر سر کار می‌روند این مرکز را داشته باشیم تا بتواند مشکلاتی را که وجود دارد به دولت بعد منتقل کند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: دکتر روحانی پیشرفت‌های زیادی رادراین مرکز به وجود آورد که در جای خود چشم‌گیر بود و امیدواریم این موضوع در زمان ریاست ولایتی نیز همین گونه دنبال شود.

رئیس تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برای جانشینی دکتر روحانی در این مرکز فکر زیادی کردیم تصریح کرد: بالاخره بعد از مشورت با رهبری به انتخاب ولایتی رسیدیم که از نظر من کاردرستی بود و بنده چون با وی کار کرده‌ام ونسبت به تجربه کاری ولایتی در دولت موسوی آشنا بودم نسبت به این انتخاب خوشحال هستم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: بنده به طور واضح و شفاف ولایتی را در مذاکرات قطعنامه 598 شناختم زیرا معتقدم مذاکراتی که درقطعنامه 598 انجامشد به مراتب سخت‌تر از مذاکرات ژنو بود زیرا عده‌ای از نیروهای رزمنده مخالف قطعنامه بودند و با توجه به بمب‌باران شیمیایی حلبچه و کمک آمریکایی‌ها به عراق از این رو مایوس شده بودند لذا انجام مذاکرات قطعنامه در آنشرایط بسیار حساس بود که ولایتی از پس آن برآمد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ادامه افزود: هنرمندی تیم مذاکره‌کننده در زمان جنگ این بود که قطعنامه‌ای را که علیه جمهوری اسلامی صادر شده بود تغییر دادند و در آن کشور عراق متجاوز اعلام شد و خسارت‌های به بار آمده به پای آن‌ها نوشته شد این در حالی بود که در سازمان ملل ما هیچ طرفداری نداشتیم و برخی از کشورها عمله آمریکا بودند و با تدبیر توانستیم در آن شرایط قطعنامه را اصلاح کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهارداشت: در آن زمان صدام گیر افتاده بود و به بهانه‌های مختلف متوسل شده بود و می‌گفت که باید در این خصوص پکیج تهیه شود اما بالاخره با پایمردی تیم مذاکره‌کننده با لیدری دکتر ولایتی توانستیم از آن مرحله عبور کنیم و این دقیقا همان چیزی است که امروز درژنو رخ داد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: وزیر امور خارجه کشورمان و تیم همراه وی از دست پرورده‌های دکتر ولایتی بودند که حقیقتا مسئله هسته‌ای کار دشواری بود،‌ چراکه در داخل هم گوشه‌ و کنایه و تهمت‌های زیادی در این خصوص وجود داشت که اگر دستور حضرت آقا مبنی بر حمایت از تیم هسته‌ای نبود آن‌ها را دچار لکنت زبان می‌کرد و ایران با خیال راحت توانست مسیر مذاکرات را در پیش بگیرد.

وی تصریح کرد: بعد از انجام مذاکرات پاسخ نامه تبریک رئیس‌جمهوری کشورمان را از سوی مقام معظم رهبری دیدیم که این هم باز نشانه‌ای از تدبیر بود که در غیر این صورت اگر حمایت‌های رهبری نبود اما و اگرهای زیادی ایجاد می‌شد اما ایشان با یک جمله تشکر کردند و مسئله به این مهمی را ختم کردند چراکه در لحظات حساس این از ویژگی‌های برجسته رهبری است که به داد مردم و مسئولان برسند.

آیت‌الله هاشمی تصریح کرد: انجام موفقیت‌آمیز مذاکرات هسته‌ای کار آسانی نبود و اوباما و آمریکا برای تسلیت به اسرائیل مسئله را جور دیگری برای آن‌ها تعریف می‌کند.

رئیس تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در قانون غرب مسئله هسته‌ای حق نیست گفت: به طور طبیعی هر کشوری حق استفاده از صنعت صلح‌جویانه هسته‌ای را برای خود دارد اما آن‌ها ابا داشتند از این کلمه!

وی افزود: آن‌ها سد و ثقور کردند راه ما را باز و همان کاری را که باید انجام می‌دادیم انجام دادیم ما الان به 20 درصد غنی‌سازی احتیاجی نداریم و فقط این میزان درصد غنی شده اورانیوم را برای امیرآباد می‌خواستیم که الان هم به میزان زیادی برای سال‌های آینده داریم و تمام مراکز هسته‌ای‌مان در حال فعالیت هستند و نطنز و فردو و راکتور در حال ساخت اراک تعطیل نمی‌شود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ضمن تشکر از دکتر روحانی و موفقیت دیپلماسی کشور در نتیجه مذاکرات هسته‌ای خاطرنشان کرد: موفقیت امروز ما را از مخمصه بزرگی نجات داد و اکنون مردم احساس راحتی می‌کنند هرچند برای نهایی شدن قرارداد زمان زیادی باقی مانده و طرفین باید به آنچه که در قرار داد ذکر شده پایبند باشند.

وی افزود: در نتیجه انجام مذاکرات مناسبات بین‌المللی به میزان قابل توجهی بهبود می‌یابد.

رئیس تشخیص مصلحت نظام به تاسیس دفتر استراتژیک ملی مذهبی در قم اشاره و تصریح کرد: اکنون در حال پیگیری‌های لازم برای تاسیس چنین دفتری هستیم تا بتوانیم براساس آن تحقیقات اساسی را در مسائل بنیادین پیگیری کنیم و البته در این میان ممکن است به انتشار مجلات مستقیم در این خصوص نیاز داشته باشیم و کارها در حال روبه راه شدن است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: با توجه به سوابق علمی- پژوهشی دکتر ولایتی بنا داریم که در شهر قم پژوهشکده‌ای را هم در مسائل بنیادی به منظور تربیت نیروهای با صلابت که آزادانه و شجاعانه نظرات تحقیقی خود را ارائه دهند تاسیس کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: رئیس ، محمع ، ایجاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار