يک کارشناس اقتصادي کوپن و بن کالا را طرحي غير کارشناسانه و تنها راه‌حل کوتاه‌مدت مشکلات دولت دانست که علاوه براينکه مزاياي بيشتري نسبت به پرداخت نقدي ندارد، نمي‌تواند معايب آن را نيز جبران کند.

ارائه بن کالا و کوپن طرحي است که جهت جايگزيني با پرداخت يارانه نقدي و حذف اثرات سوءاقتصادي آن از جمله افزايش حجم نقدينگي و سقوط بيشتر ارزش پول ملي، از طرف دولت و مجلس مطرح شده است برخي از کارشناسان اقتصادي ضمن رد اين طرح انتقاداتي را به آن وارد مي‌دانند.

محمدحسين فاتحي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران طرح ارائه بن را بازگشت به عقب و طرحي غيرکارشناسانه دانست و گفت: هدف از اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها اصلاح سيستم اقتصادي گذشته بود.

وي ضمن برشمردن معايب اين طرح از جمله افزايش دلالي‌ها، افزايش بروکراسي و فساد اجتماعي و ... گفت: هدف از پرداخت يارانه نقدي، کاهش اختلاف طبقاتي و ايجاد عدالت اجتماعي بود که ارائه بن و کوپن علاوه بر اينکه تاثير زيادي بر کاهش تورم ندارد، اين نياز را هم برآورده نمي‌کند.

اين استاد اقتصاد ارائه بن کالا و کوپن را تنها کاهش دهنده قدرت انتخاب مردم دانست و گفت: به‌نظر مي‌رسد هدف اصلي از اين اقدام جبران مخارج دولت و راهکاري براي جبران کسري بودجه باشد.

وي پرداخت بن يارانه را به توليدکنندگان جهت کاهش قيمت کالاي عرضه شده مهمترين راهکار جهت کنترل تورم و حمايت از توليد و توليدکنندگان دانست.
انتهاي پيام/

برچسب ها: بن ، کالا ، خرید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار