یکی از اساتید حوزه علمیه قم گفت: عزیز حقیقی در این جهان خداست و اوست که براساس اعمال صالح به بندگان خویش عزت می‌بخشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی ظهر امروز در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، اظهار داشت: سوره مبارکه «فاطر» سوره‌ای مکی است که مفاهیم بلندی در مورد فقه و حقوق اجتماعی در آن آمده است.

وی ادامه داد: پیدایش بادها، ابرها، نکاح بین ابرها، رحم قرار دادن برای ابرها و زنده کردن زمین مرده از جمله مسائلی هستند که در سوره فاطر از آنها سخن به میان آمده است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه نظمی بسیار عالی در جهان حاکم است، عنوان داشت: این امر ناشی از حکمت خداوندی است که نظم را در جهان و در ذات همه موجودات قرار داده است.

وی ادامه داد: معاد یک حقیقت نفی‌ناپذیر است و لازم است انسان‌ها همواره این اصل دین را به خاطر داشته باشند؛ نمونه‌هایی از معاد در همین دنیا هم در زنده شدن مجدد گیاهان پس از فصل زمستان دیده می‌شود.

آیت‌الله جوادی آملی، کرامت خداوند را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: خداوند اگر بخواهد به هر کس که اراده کند کرامت عطا می‌کند؛ او عزیز است و صاحب عزت و انسان‌ها هم بر اساس اراده الهی عزیز می‌شوند و راه کسب این شایستگی ایمان و عمل صالح است.

استاد حوزه علمیه قم، اولیاءالله و ائمه اطهار(ع) را از جمله کسانی دانست که از جانب خداوند عزت یافته‌اند و گفت: بندگان نفوذناپذیر از سوی خداوند عزیز می‌شوند زیرا در این جهان افکار و اعمالشان پاک و خالص است.

وی با بیان اینکه به دلیل دسترسی به گناه بسیاری از مردم مرتکب آن می‌شوند تصریح کرد: اهل ایمان پاک هستند و مدام در حال ثمر دادن هستند و اینگونه نیست که مانند درختان عادی تنها در مواقعی از سال مثمر باشند.

آیت‌الله جوادی آملی در پایان با اشاره به معاد و اعتقاد به روز قیامت به عنوان حقیقتی جاویدان، متذکر شد: آن دسته از بندگان که در این دنیا عمل صالح انجام داده باشند در روز حساب عزتمند خواهند بود، اما در مقابل کسانی هم هستند که به خواری دچار می‌شوند و اینان همان کسانی هستند که به راه شیطان و مسیر باطل گام نهادند./

برچسب ها: قم ، عزت ، حقیقی ، عمل ، صالح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.