"شیون فومنی" شاعر مجموعه شعر "پیش پای برگ" از شاعران محبوب و مشهور خطه شمال کشور است.

 حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران، "میرسیداحمد فخری نژاد" مشهور به "شیون فومنی"، از شاعران محبوب و مشهور خطه شمال ایران است وی تحصیلات ابتدایی و سه ساله خود را در رشت گذراند و سپس به کرمانشاه کوچ کرد.
 
"شیون فومنی" سه ساله دوم دبیرستان را تا اخذ مدرک دیپلم در آنجا گذراند.
 
شیون درسال 1346 وارد سپاه دانش در طارم زنجان شد یک سال بعد به استخدام آموزش و پرورش استان مازندران درآمد.
 
 
شیون فومنی در سال 1372 برای درمان بیماری کلیه به تهران کوچ کرد و در همین سال موفق به اخذ مدرک لیسانس ادبیات از دانشگاه تربیت معلم شد. شیون فومنی به عنوان یکی از شاعران موفق دو زبانه در حوزه شعر محلی بومی بود.
 
 
شیون فومنی شعر بومی گیلکی را که در محاق فراموشی قرار گرفته بود، سینه در سینه تا آن‌سوی مرزهای کشورمان اشاعه داد؛ از سوی دیگر در زمینه شعر فارسی با انتشار مجموعه شعرهای فارسی و ارائه قالب‌های معمول و مرسوم شعر از شاعران تاثیرگذار به شمار می‌رود.
 
تحقیق و پژوهش فومنی در زمینه فرهنگ و ادب گیلان و ارائه مجموعه اشعار گیلکی در قالب‌های غزل، منظومه‌ها و دو بیتی‌های محلی است علاوه بر تحقیق و پژوهش، ترانه‌سرایی نیز یکی از جنبه‌های ادبی و هنری شیون است.
 
مهارت، چیرگی و تسلط شیون فومنی در زمینه موسیقی، آواها و ملودی‌های محلی و فارسی وی را موفق‌ترین شاعر ترانه سرا کرد.
 
ترانه‌های متعددی از وی توسط خوانندگان مشهور خوانده شده است.
 
شیون در کنار شعر گیلکی و شعر فارسی، فعالیت‌های پر دغدغه‌ای در سایر زمینه‌های ادبی داشت از آن جمله می‌توان به شعر و ادبیات کودکان، قصه، داستان کوتاه و فیلم نامه اشاره کرد که طبعاً برشی از دیگر توانایی‌های وی به شمار می‌رود.
 
از آثار شیون فومنی می‌توان به "پیش پای برگ"، "یک آسمان پرواز"، "از تو برای تو"، "رودخانه در بهار" و "کوچه باغ حرف" اشاره کرد.
 
انتهای پیام/ص
برچسب ها: تحصیلات ، کرمانشاه ، کوچ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار