معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: بارندگی های اخیر موجب افزایش 30 درصدی ذخیره آبی دریاچه تالاب کویری میقان اراک شده است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، حاج حسینی افزود: درحال حاضر 40 درصد سطح 12 هزار هکتاری دریاچه تالاب کویری میقان اراک آبگیری شده که این پدیده در پذیرش پرندگان مهاجر به این زیستگاه نقش محوری دارد.
وی گفت : بر اثر خشکسالی های شدید پنج سال اخیر در استان مرکزی وضعیت آبگیری تالاب کویری میقان به شدت دستخوش تغییر شده به طوریکه دوره خشکی این دریاچه فصلی از دو ماه به شش ماه در سال (اوایل اردیبهشت تا آبان ماه) گسترش یافته است.
معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود : در سالهای اخیر ورود پساب فاضلاب شهر اراک به میزان 700 لیتر در ثانیه به عنوان تنها منبع تغذیه آبی این دریاچه اثرگذاری موثر اکولوژیک داشته است .
حاج حسینی گفت : هرساله بین 10 تا 15 هزار قطعه پرنده مهاجر در فصل پاییز به این تالاب کویری مهاجرت می کنند که برخی از گونه های شاخص آن مانند درنا تحت حفاظت بین المللی هستند.
وی افزود : با توجه به خشک شدن بسیاری از منابع آبی در استانها و شهرهای مجاور ، وجود 10 درصد آبگیری دریاچه تالاب میقان ارزش زیستی بالایی را در روند مهاجرت پرندگان و بیتوته پاییزه آنان دارد که با رسیدن سطح آبگیری این دریاچه به 40 درصد ، سفره غذایی پرندگان افزایش یافته و پیش بینی می شود امسال جمعیت بیشتری از درناها به این تالاب کوچ کنند.
معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت : درحال حاضر تعداد جمعیت پرندگان مهاجر در تالاب میقان بیش از 10هزار قطعه برآورد شده که در بهمن ماه امسال سرشماری این پرندگان به صورت علمی انجام خواهد شد./

برچسب ها: بارندگی ، تالاب ، میقان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.