آیت الله جوادی آملی در جلسه تفسیر قران که در شبستان اعظم حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد گفت: عزت و کمال تنها برای خداوند است و اوست که عزت و کمالش را به هرکس که بخواهد عطا می کند.

 
به گزارش خبرنگاران باشگاه خبرنگاران قم، جلسه تفسیر قرآن توسط آیت الله عبدالله جوادی آملی در شبستان اعظم حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه سوره مبارکه فاطر در مکه نازل شده است و آیه 9 این سوره در باره معاد توضیح می دهد اظهار کرد: ربات ها از تعدادی قطعه آهن تشکیل شده است و با برنامه ریزی خاصی کار می کند و به غیر از برنامه ریزی که به آن داده شده است عمل نمی کند.

این مرجع تقلید افزود: ربات ها حیات و درک ندارند؛ اما انسان ها، حیوانات و گیاهان دارای حیات و درک هستند؛ حیات هماهنگ کننده اداراک است و این دو مکمل یکدیگرند و با این دو است که حیات معنا پیدا می کند.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه در برخی از آیات قرآن کریم تنها به توحید یا معاد پرداخته شده است، بیان کرد: آیاتی مانند آیه 48 سوره مبارکه روم تنها به توحید می پردازد.

وی با بیان اینکه در آیه 48 سوره مبارکه روم درباره پیداش ابر، بارداری ابر و بارش ابر سخن به میان می آید خاطر نشان کرد: رسالت باد جا به جایی ابرها است که ابرهای باردار را به سرزمین های خشک و کم آب هدایت کند و اما رسالت باد را خداوند متعال تعیین می کند و این خداوند است که به باد می گوید که به کدامین سرزمین برود.

آیت الله جوادی آملی اظهار کرد: این بادها و باران ها گاهی به صورت بلای آسمانی بر مردم پدیدار می شوند، خداوند ابرهای باردار را به صورتی آفریده است که قطره قطره ببارند تا باران به صورت تند نبارد.

وی با بیا اینکه در سوره فاطر خداوند در باره معاد سخن می گوید، تصریح می کند: در زمستان درختان به خواب زمستانی می روند و در بهار بیدار می شوند و این خود نوعی یاد آوری خداوند درباره معاد است؛ در بهار که درختان بیدار می شوند نیاز به آب و غذا دارند، غذایشان را به وسیله خاکی که از طریق باران در بهار می بارد به دست می آوردند.

این مرجع عالیقدر افزود: معاد یک امر انکار نشدنی است و مردم مطمئن باشند که اتفاق خواهد افتاد و مردگان دوباره زنده خواهند شد.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه غذای پاک در روح و جسم انسان تاثیر می گذارد گفت: غذای ناپاک و حرام با تقوا و طهارت همراه نمی شود و غذای سالم و پاک می تواند به فکر و روح انسان کمک کند.

این مرجع عالیقدر با اشاره به اینکه مشرکان مکه بت ها را می پرستیدند و از آنها می خواستند که تقوا و عزت را به آنان بدهد اظهار کرد: بعضی از اشراف بت پرست مکه در خانه هایشان بت های را نگهداری می کردند و از آنها تقاضای عزت و قدرت می کردند در حالی که از دست این بت های که ساخت خودشان بود کاری ساخته نبود.

وی اضافه کرد: عزت و کمال تنها برای پروردگار متعال است و خداوند از عزت و کمالش به پیامبرانش عطا فرموده و تنها خداوند است که می تواند به مردم عزت عطا کند.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه تنها مومن بودن برای جلب رضایت خداوند کافی نیست خاطر اذعان کرد: مومن بودن در کنار عمل صالح است که معنا پیدا می کند و یا برعکس این دو مکمل یک دیگر هستند، انسانی که مومن است و عمل صالح انجام نمی دهد مانند پرنده ای است که نمی تواند پرواز کند و کسی که به او پرواز کردن را می آموزد عمل صالح انجام داده است./

برچسب ها: قم ، عزت ، کمال ، تنها ، خداوند ، اعطا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.