هزاران پاکستاني با برگزاري تظاهرات گسترده در پيشاور در اعتراض به حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکايي تهديد کردند اگر اين حملات خونين متوقف نشود، مسير ارسال تدارکات نيروهاي نظامي ناتو مستقر در افغانستان را مسدود خواهند کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، تظاهرکنندگان پاکستاني که فعالان جناح راست بودند و رهبري آنها را عمران خان، ستاره پيشين کريکت پاکستان، بر عهده داشت پرچم هاي آمريکا را به نشانه اعتراض به حملات هواپيماهاي بدون خلبان آمريکايي در خاک پاکستان که هر ساله قربانيان زيادي در ميان غيرنظاميان مي گيرد، به آتش کشيدند.

مسئولان پليس اعلام کردند نزديک به پانزده هزار نفر در اين تظاهرات شرکت کرده بودند. 
در اين تظاهرات عمران خان خواستار آن شد که به منظور فشار بر دولت آمريکا و وادار کردن آن به توقف حملات هواپيماهاي بدون سرنشين در خاک پاکستان، مسير عبور کاروان هاي تدارکاتي ناتو به افغانستان بسته شود.

عمران خان که پيش از اين تا بيستم نوامبر مهلت داده بود آمريکا حملات هواپيماهاي بدون سرنشين خود را در خاک پاکستان متوقف کند، روز شنبه تهديد کرد اگر اين حملات ادامه داشته باشد به ديوان عالي پاکستان و در صورت لزوم به ديوان دادگستري بين المللي شکايت خواهد کرد.

تظاهرات اعتراض آميزي که روز شنبه در مسير عبور کاروان هاي ناتو در پاکستان برگزار شد، مسئولان ناتو را مجبور کرد عبور کاميون هاي خود را از اين مسير متوقف کنند.

با اين حال يک مسئول محلي پاکستان اعلام کرد تظاهرات اعتراض آميز و توقف موقت عبور کاميون هاي ناتو از اين مسير، تاثير چنداني بر فعاليت هاي تدارکاتي ناتو نخواهد داشت چرا که در روزهاي شنبه و يکشنبه شمار کاروان هاي ناتو که از اين مسير عبور مي کنند، زياد نيست.

عمران خان آمريکا را متهم کرده است از يک هواپيماي بدون سرنشين براي کشتن حکيم الله محسود استفاده کرده است تا به اين ترتيب مذاکرات صلح احتمالي دولت با طالبان را مختل کند.

دولت پاکستان اعلام کرده است اين حمله پيشرفت هايي را که در مذاکرات با شورشيان طالبان حاصل شده بود، از بين برده است. دولت پاکستان براي پايان دادن به حملات شورشيان طالبان که هزاران قرباني گرفته است، تلاش مي کند از طريق مذاکره اين گروه را به توقف حملات متقاعد سازد.

يک هواپيماي بدون سرشين آمريکايي روز پنجشنبه سرکرده شبکه طالبان افغانستان را که از نظر آمريکايي ها عامل خونين ترين حملات در افغانستان بوده است، به قتل رساند. 

حملات اين هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا موجي خشم شديد مردم و مقامات پاکستان را برانگيخته است و مقامات اسلام آباد اين حملات را نقض حاکميت کشورشان مي دانند.

مسئولان ناتو براي ارسال نيرو و تجهيزات مورد نياز نظاميان خارجي تحت فرماندهي آمريکا مستقر در افغانستان از خاک پاکستان استفاده مي کنند. نيروهاي خارجي بايد تا پايان سال 2014 افغانستان را ترک کنند.

12 سال پس از حمله آمريکا و متحدانش به افغانستان، اکنون کاميون هاي ناتو تجهيزات جنگي ناتو را از افغانستان خارج مي کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار