خوشنویس برجسته استان قم با اشاره به تاریخچه خط‌‌نویسی مرحوم نیریزی گفت: در سال‌های اخیر قرآن چاپ شده به خط نیریزی در بازار فراوان یافت می‌شود که شاهد افت کیفیت آن نسبت به نسخه اصلی هستیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم ، سیدرضا بنی‌رضی، خوشنویس برجسته استان هنر خوشنویسی در قم را یکی از برجسته‌ترین هنرهای نگارشی برشمرد و گفت: اکنون قم از لحاظ خوشنویسی قرآن مرکز ایران است و بزرگترین خوشنویسان ایران در قم هستند.

بنی‌رضی ادامه داد: خوشنویسی یک هنر بصری است و باید تصویر آن در ذهن مخاطب نقش بندد تا مطلب منتقل شود بنابراین در بسیاری موارد قابل انتقال نیست.

وی در رابطه با قدمت هنر خوشنویسی در قم ابراز کرد: یکی از خوشنویسان برجسته و کهن قم شخصی به نام محمد ابراهیم قمی است که از نسخ‌نویسان دوره صفویه و یکی از بهترین خوشنویسان نسخ در طول تاریخ است.

قدمت خوشنویسی قرآن در قم

این نسخه‌نویس معاصر با بیان اینکه محمد ابراهیم قمی، استاد خوشنویس معروف میرزا احمد نیریزی است تصریح کرد: اگر محمد ابراهیم قمی نبود نیریزی مشهور نبود و در بین اهل فن نیز آثار محمد ابراهیم بهتر از نیریزی است.

وی گفت: در یک قرآن خطی کاغذها همگی با دست ساخته می‌شده که امری مشکل بوده و پس از آن خطاط باید حدود 700 صفحه را خوشنویسی می کرده و همه این صفحات یکدست و بدون هرگونه غلط و خط خوردگی بوده است.

بنی رضی با اشاره به اینکه محمد ابراهیم قمی قرآن‌های متعدد و نفیسی به خط نسخ خوشنویسی کرده است، خاطرنشان کرد: با اینکه ایشان یکی از سه قله خوشنویسی در خط نسخ بود شهرت عام نیافت.

وی ادامه داد: تا قبل از اینکه نسخ دو پاره ایرانی و عثمانی شود یکپارچه بوده و استاد محمد ابراهیم قمی در آن نسخ مرجع خطاطی بوده است.

تفاوت قرآن‌های چاپی نیریزی با خط اصلی

این خوشنویس قرآن کریم در رابطه با قرآن‌های موجود در بازار که به خط نیریزی نگاشته شده است، گفت: در سال‌های اخیر قرآن تألیف نیریزی در بازار فراوان یافت می‌شود اما این خط با نسخه اصلی تفاوت فراوان دارد چون با وجود تغییر رنگ و چاپ‌های متفاوت ریزه‌کاری‌های هنری قابل مشاهده نیست و افت کیفیت داشته است.

وی در ادامه به آثار نفیس و کهن موجود در حرم مطهر حضرت معصومه(س) اشاره و اظهار کرد: آثار خوشنویسی قدیمی و ارزشمندی در حرم مطهر به چشم می‌خورد که خوشنویسان سراسر کشور برای مشاهده آن‌ها به قم می‌آیند.

بنی رضی گفت: یکی از آثار نفیس در حرم مطهر حضرت معصومه(س) که در صحن اتابکی به خط میرزا آقای شمسی است قصیده‌ای زیبا به خط خوش نگارش شده است.

وی ادامه داد: از دیگر آثار خوشنویسی کهن در حرم مطهر، خطاطی بالای سر در مدرسه فیضیه و صحن عتیق است که مربوط به میرزا عمو است.

بنی رضی درب‌های داخلی مقبره فتحعلی شاه در حرم مطهر را نیز از نفیس‌ترین خاتم کاری‌های عصر حاضر دانست و ابراز کرد: این اثرخط اسدالله شیرازی از خوشنویسان بزرگ عصر قاجار است که مانند کشیدن چشم و ابرو که سخت‌ترین کار نقاشی و مینیاتور است، این خط نیز مشکل‌ترین و بهترین نمونه ممکن است و باید از این نمونه‌های مهم و با ارزش نگهداری شود.

این خوشنویس قرآنی تصریح کرد: چند سنگ قبر نفیس نیز در قم موجود است که یکی مادر ناصرالدین شاه مهد علیا است و مربوط به میرزا حسین اصفهانی است که مشهورترین خوشنویس ایرانی پس از میرعماد است و از حجاری‌های نفیس در قم به شمار می‌رود./

برچسب ها: قم ، افت ، کیفیت ، در ، چاپ ، قران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.