سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: شورای بافت تاریخی شهرهای این استان به عنوان سیاست راهبردی و زیربنایی تا پایان امسال احیا می‌شود.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، رحمتی افزود: بافت تاریخی شهرها به عنوان کالبد هویتی فضاهای ریست شهری مطرح است و حفظ و احیای ویژگیهای معماری و هنری ابنیه و کاربری های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آنها به عنوان بخشی از میراث و داشته های فرهنگی و تاریخی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی عنوان کرد: بر اساس مواد 156 و 166 قانون برنامه و ماده 115 تنفیذی قانون برنامه چهارم، تمهیدات و تکالیف دستگاه های اجرایی در خصوص حفط و احیای بافتهای تاریخی و فرهنگی شهرها مشخص شده و دولت تدبیر و امید بر اجرایی کردن این سیاستها به عنوان محور اصلی برنامه های میراث فرهنگی و گردشگری تاکید دارد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی ادامه داد: تشکیل شورای بافتهای تاریخی شهرها با هدف ارتقای نظام مدیریت حفاظت از بافتهای تاریخی شهرها، ایجاد هماهنگی و همکاری بین دستگاههای اجرایی ذیربط جهت برنامه ریزی، تصمیم گیری و نحوه اقدام در بافت های تاریخی ،پایه گذاری شده است.

رحمتی گفت: محدوده بافت تاریخی شهرهای اراک، خمین، ساوه، تفرش و نراق در سالهای قبل تدوین و ابلاغ شده و مراحل بازنگری و تعیین دقیق محدوده ها بر اساس ضوابط برای شهرهای اراک ، ساوه ، نراق و مامونیه در سال 1389 انجام شده است.

وی یادآور شد: شورای بافت های تاریخی مذکور با صدور احکام اعضا در حد یک جلسه تشکیل شده بود که در سالهای گذشته بلاتکلیف مانده بود و فعال سازی آنها اینک در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی و گرشگری است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی افزود: ترکیب شورای بافت تاریخی شهرها متشکل از استاندار و یا معاون امور عمرانی به عنوان رییس ، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به عنوان دبیر و مدیر کل راه و شهرسازی ،رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، دو نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه،نماینده شورای اسلامی و شهردار است./ز
برچسب ها: بافت تاریخی ، مرکزی ، احیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.