درست است که کلسیم برای تقویت و استحکام استخوان‌ها لازم است اما باید بدانید برای داشتن اسکلت قوی‌تر به ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگری هم نیاز دارید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، حرف از استحکام استخوان‌ها که می‌آید خیلی‌ها به یاد کلسیم می‌افتند. اسم کلسیم هم که می‌آید شیر و ماست و پنیر و غیره به ذهن می‌رسد. درست است که کلسیم برای تقویت و استحکام استخوان‌ها لازم است اما باید بدانید برای داشتن اسکلت قوی‌تر به ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگری هم نیاز دارید مثل ویتامینD، منیزیم، ویتامینK، فسفر و غیره. با ما باشید تا با این ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتر آشنا شوید.

کلسیم

اصلی‌ترین ماده‌ی معدنی مورد نیاز استخوان‌ها کلسیم است. باید بدانید که بدن ما حدود 1 کیلوگرم کلسیم دارد که 99 درصد آن در اسکلتمان تجمع یافته است. کلسیم همچنین برای انعقادخون، انقباض عضلات و عملکرد خوب مغز لازم است. اگر تغذیه‌ی سالمی نداشته باشید و به اندازه‌ی کافی کلسیم دریافت نکنید بدن مجبور می‌شود برای تامین نیاز عضلات، قلب و عصب‌هایتان از کلسیم استخوان‌هایتان برداشت کند. این مسئله هم استخوان‌ها را ضعیف کرده و خطر شکستگی و پوکی استخوان‌ها را بیشتر می‌کند.

کلسیم به میزان زیادی در لبنیات و حبوبات، لوبیا سفید، برخی از سبزیجات سبز رنگ مانند رازیانه، کلم، آجیل‌ها، میوه‌ها و ماهی‌هایی مانند ماهی آزاد، ساردین و غیره وجود دارد.

ویتامین K کمک می‌کند تا مواد معدنی مورد نیاز اسکلت مانند کلسیم در استخوان‌ها تثبیت شود

ویتامین D

این ویتامین برای جذب بیشتر کلسیم از طریق روده‌ها لازم و ضروری است. کمبود ویتامین D همچنین باعث ضعف عضلات و بدن‌درد می‌شود. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد افرادی که از دردهای عضلانی و استخوانی رنج می‌برند و درمان‌های دیگر روی آن‌ها تأثیر ندارد به احتمال زیاد از کمبود ویتامین D رنج می‌برند.

بدن انسان زمانی که در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرد از طریق پوست ویتامین D تولید می‌کند. در واقع حدود 90 درصد ویتامین D بدن ما از همین طریق تامین می‌شود.

البته بعضی از افراد که بیشتر در منزل می‌مانند و همچنین افراد سالخورده و افرادی که زیاد در معرض نور خورشید نیستند به میزان کافی ویتامین D دریافت نمی‌کنند و برای همین امکان دارد به مصرف مکمل نیاز داشته باشند. توصیه می‌کنیم روزانه حدود 15 تا 30 دقیقه در معرض نور خورشید باشید. ماهی‌های چرب، زرده‌ی تخم‌مرغ، جگر و مارگارین نیز از منابع غذایی مفیدی هستند که حدود 10 درصد نیاز ما به این ویتامین را تامین می‌کنند./ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.