فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به بحث دزدی دریایی در سواحل سومالی و باب‌المندب گفت: به نظر می‌رسد برخی کشورها که به دنبال ناامنی در منطقه هستند، تا منافع خود را تامین کرده و حضورشان را در آنجا توجیه کنند، کمک‌های مالی و تجهیزاتی در اختیار دزدان دریایی قرار می‌دهند، لذا این دزدان در این کشورها حساب بانکی دارند.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در نشست خبری به مناسبت هفته نیروی دریایی در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره بحث دزدان دریایی اظهار داشت: درباره دزدان دریایی که بیشتر در سواحل سومالی و باب‌المندب حضور دارند، باید گفت که آنها خیلی از مال و تجهیزات برخوردار نیستند و به نظر می رسد برخی‌ها کشورها به آنها کمک کرده و تجهیزات در اختیارشان می‌گذارند.
 
وی افزود: کسانی به دنبال ايجاد ناامنی در منطقه هستند تا منافع خود را تامین کرده و حضورشان را در آن منطقه توجیه کنند، لذا می‌بینیم که دزدان دریایی در برخی از همین کشورها حساب بانکی دارند.
 
امیر سیاری در پاسخ به این سوال که مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 چه تاثیری در افزایش تعامل نیروی دریایی ایران با سایر کشورها دارد، تصریح کرد: دولتمردان در حال مذاکره هستند و نیروهای مسلح و نیروی دریایی فقط کار آمادگی رزمی را انجام می‌دهند تا توان و تجهیزات ما بالاتر برود، لذا بحث برقراری ارتباط و رزمایش با کشورهای منطقه و فرامنطقه در ستاد کل نیروهای مسلح و بالاتر تصمیم گیری می‌شود و ما مستقیما در این ارتباط تصمیم گیر نیستیم.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به سوالی درباره حضور نیروي دريايي در دریاهای آزاد گفت: منطقه‌ای که برای نیروی دریایی توسط سلسله مراتب و اجرای فرامین فرمانده معظم کل قوا تعيين شده، شمال اقیانوس هند و مدار 10 درجه است و گاهی نیز به جنوب به این مدار می‌رسد که برای تامین امنیت صورت می‌گیرد.
 
وی افزود: شمال این مدار دو میلیون و 100 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که چندین سال است در آنجا حضور داریم و علاوه بر آن در جنوب اقیانوس هند و اقیانوس آرام حضور داشته باشیم.
 
دريادار سياري در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر مسیر ناوگروه 29 نیروی دریایی در بهمن ماه از اقیانوس اطلس باشد، از کدام کشورها خواهد بود، گفت: مسیر ما بعدا معلوم می شود که در کدام کشورها پهلو می‌گیرد، اما طبیعتا کشورهایی که در مسیر هستند، مورد نظر است.
 
وي درباره اینکه نیروی دریایی باید همراه با زمان تغییر کند، اظهار داشت: دریا عرصه بین المللی است و همه کشورها می‌توانند در آبهای آزاد دنیا مانند اقیانوس هند جنوبی، اقیانوس منجمد جنوبی، شمال اقیانوس هند، اقیانوس اطلس، اقیانوس آرام و ... مطابق با قوانین و مقررات بین المللی حضور داشته باشند.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: ما در آبهای آزاد دنیا حضور داریم، اما باید حدود آبهای سرزمینی هند، سریلانکا، یمن، جیبوتی و سایر کشورهای مربوط را رعایت کرده و منطقه نظارتی آنها را محترم بشماریم، همانطور که کشورهای دیگر حدود آبهای سرزمینی و منطقه نظارتی ما در تنگه هرمز، خلیج فارس و دریای عمان را باید رعایت کنند.
 
وی افزود: تجهیزات نیروی دریایی به طور مستمر در حال بهبود است و فناوری‌ها ارتقا مي‌يابد، زیرا محیط بین المللی دریاها و نیروی دریایی، تجهیزات محور بوده و باید تجهیزاتش به روز باشد، بنابراین باید این هنر را داشته باشیم که با تغییر زمان پیشرفت کنیم وگرنه نمی‌توانیم در عرصه دریاها حضور داشته باشیم، لذا باید حضور موثری در میان کشورهای دنیا داشته باشیم.
 
امیر سیاری در پاسخ به سوالی درباره دیدار با فرماندهان نیروی دریایی کشورهای خارجی گفت: در نمایشگاهی که در بندر سن‌پترزبورگ روسیه شرکت کردیم ملاقات‌های متعددی با کشورهای منطقه و فرامنطقه که بسیاری از آنها به درخواست خودشان بود، انجام دادیم که نشان از توانمندی نیروی دریایی ایران است.
 
وی افزود: با جانشین نیروی دریایی آلمان، فرماندهان نیروی دریایی لهستان، یونان و پاکستان و جانشین وزیر دفاع هلند و برخی کشورهای دیگر ملاقات داشتیم که با توجه به بحث اهمیت حضور در دریا و امنیت اقیانوس هند این کشورها قطعا علاقه به ملاقات ما دارند.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: ایران عضو گردهمایی فرماندهان نیروی دریایی حاشیه اقیانوس هند است که به صورت دوسالانه برگزار می‌شود و در سال 91 در آفریقای جنوبی به عنوان سخنران رسمی مواضع جمهوری اسلامی ایران را درباره امنیت در اقیانوس هند مطرح کردیم و با بسیاری از کشورها در آنجا ملاقات داشتیم.
 
وی افزود: ظرف دو، سه هفته گذشته با فرمانده نیروی دریایی نامیبیا که این کشور در پشت قاره آفریقا در اقیانوس هند قرار دارد و همچنین با فرماندهی نیروی دریایی قزاقستان ملاقات داشتیم که بیشتر برای همکاری های دریایی، آموزشی، تجهیزاتی، کمک در دریا و بازدید از ناوگروه ها بود.
 
امیر سیاری در پاسخ به سوالی درباره اهمیت دریای خزر تصریح کرد: دریای خزر از نگاه ما دریای صلح و دوستی است، لذا جلسات مختلفی بین کشورها در این باره وجود دارد که اخیرا در مسکو صورت گرفت تا اگر اختلاف نظری میان کشورهای این منطقه است، حل شود.
 
وی خاطرنشان کرد: نگاه جمهوری اسلامی ایران به دریای خزر به عنوان دریای صلح و دوستی به معنای جلوگیری از رقابت‌های تسلیحاتی و نظامی در دریا است.
 
گفتنی است؛ بازی رایانه‌ای عملیات مروارید و همچنین بازی‌ها و نقشه‌های دریایی با عنوان عملیات مروارید برای آگاهی و اطلاعات کودکان و نوجوانان از کل عملیات‌های نیروی دریایی و منطقه مسئولیت اخیر جمهوری اسلامی ایران در مدار 10 درجه شمالی اقیانوس هند از سوی فرمانده نیروی دریایی ارتش در این نشست به حاضران معرفی شد.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: فرمانده ، نیرو ، دریایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار