هیئت کشتی استان قم در سال جاری بار دیگر میزبان برگزاری پیکارهای بین المللی کشتی فرنگی جام یادگار امام(ره) خواهد شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم ، رقابت های بین المللی کشتی فرنگی جام یادگار امام یکی از قدیمی ترین مسابقات معتبر کشتی است که همه ساله به میزبانی کشورمان و البته با حضور کشتی گیران مطرح خارجی در کنار فرنگی کاران شاخص کشورمان برگزار می شود.

البته اصل این رقابت ها جام بین المللی فجر نام دارد که همه ساله به مناسبت سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و دهه مبارک فجر به انجام می رسد اما از حدود 10 سال قبل به پاس یاد و نام یادگار رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) یعنی مرحوم حاج سیداحمد خمینی(ره) این پیکارها با عنوان جام یادگار امام نامگذاری شده است.

برگزاری 8 دوره رقابت‌های کشتی جام یادگار امام در قم

از سالی که این نام برای پیکارهای گرامیداشت دهه فجر انتخاب شده تا به امروز رقابت های کشتی فرنگی جام یادگار امام(ره) در شهر مقدس قم برگزار شده است و با توجه به ثبت این پیکارها در تقویم فدراسیون جهانی کشتی (فیلا) این مسابقات اعتبار بالایی برای خود به دست آورده بود.

تا سال 1390 که مسابقات بین المللی کشتی فرنگی جام یادگار امام به میزبانی شهر مقدس قم برگزار می شد، همواره کشتی گیران سرشناسی از کشورهای مختلف خارجی و همچنین فرنگی کاران مطرحی از کشور کشتی خیز و پهلوان پرور ایران در این پیکارها حضور می یافتند.

شهر مقدس قم همواره بین بهمن تا اسفندماه هر سال در دهه 1380 و اوایل دهه 1390 میزبان بهترین های کشتی فرنگی دنیا بود و این مسابقات هر ساله به مدت دو روز در سالن دو هزار نفری مجموعه ورزشی شهید حیدریان قم برگزار می‌شد.

با این حال در سال 1391 این پیکارها به میزبانی قم به انجام نرسید و مهمترین دلیل آن مشکلات مالی فدراسیون کشتی و همچنین همزمانی این مسابقات با رقابت های جام جهانی 2013 کشتی فرنگی بود که در اسفند ماه سال گذشته به میزبانی کشورمان در سالن 12 هزار نفری مجموعه ورزشی آزادی تهران به انجام رسید.

بازگشت جام یادگار امام به قم بعد از وقفه یکساله

مسئولان سابق فدراسیون کشتی بدون توجه به نام و اعتبار این جام در تقویم فدراسیون جهانی کشتی، این رقابت ها را خارج از جایگاه بین المللی خود چیزی شبیه به مسابقات قهرمانی کشور در اردیبهشت ماه سال جاری در سالن هفتم تیر تهران برگزار کردند و در واقع اعتبار این جام به نوعی خدشه دار شد و کشتی گیران داخلی در آن حضور یافته و به رقابت پرداختند.

حالا فدارسیون کشتی نسبت به گذشته دستخوش تغییرات زیاده شده است و رسول خادم به عنوان چهره ماندگار کشتی کشورمان به راس کار آمده و قرار است رسول خادم نیمه دوم آذرماه برای شرکت در مجمع سالیانه هیئت کشتی استان قم حضور یابد، حضوری که مسئولان هیئت کشتی قم سعی می کند از آن به عنوان یک فرصت مغتنم برای مذاکره با سرپرست فدراسیون کشتی به منظور بازگرداندن میزبانی جام یادگار امام به قم بهره ببرند.قرار است در سفر یک روزه رسول خادم برای حضور در مجمع سالیانه هیئت کشتی به شهر مقدس قم، مذاکرات جدی مسئولان اداره کل ورزش و جوانان و هیئت کشتی استان قم برای برگزاری مجدد جام یادگار امام در قم صورت بگیرد تا این پیکارها در بهمن‌ماه در قم به انجام برسد./ب

برچسب ها: قم ، میزبان ، کشتی ، فرنگی ، جام ، یادگار ، امام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.