مدیر اداره گاز آستارا با بیان اینکه کاهش هر یک درجه دمای هوای اتاق موجب کاهش مصرف گاز در حدود 6 درجه می‌شود، گفت: مشترکان آستارا گاز را درست مصرف کنند.

سیروس بودش امروز در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران آستارا با اشاره به برودت هوا و افزایش مصرف گاز در این شهرستان مرزی اظهار کرد: رعایت نکات ایمنی وسایل گرمایشی گازسوز مورد تأکید شهروندان آستارایی است.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از مسمومیت و مرگ ناشی از گاز وجود روزنه‌های زیر درهای منازل ضروری است، افزود: برای تنفس هوای کافی و سوختن بخاری گازسوز از مسدود شدن روزنه‌ها توسط پارچه، پتو و … خودداری شود تا جریان هوا برقرار باشد.

این مسئول اطمینان از سلامت وسایل گرمایشی گازسوز و سوختن صحیح گاز توسط افراد ذی‌صلاح را مهم دانست و گفت: سلامت دودکش بخاری و باز بودن خروجی نیز مهم است و اینکه هر وسیله گرمایشی گازسوز به یک دودکش مجزا و مجهز به کلاهک (H) نیاز دارد و باید از تبدیل هر وسیله با سوخت‌های دیگر به گازسوز خودداری شود.

به گفته وی، از قرار گرفتن پرده، لباس، رختخواب، ظروف پلاستیکی و دیگر اشیای قابل اشتعال در مجاورت بخاری به ویژه جلوی پنجره آشپزخانه در آبگرمکن که احتمال بروز آتش‌سوزی در محل زندگی می‌رود، باید خودداری شود.

بودش، گفت: در صورتی که پس از فصل سرما بخاری جمع‌آوری می‌شود حتما انتهای شیر با درپوش مسدود و در هنگام وصل دوباره از افراد با صلاحیت کمک گرفته شود.

وی با بیان اینکه هرگز از شیلنگ آب برای انتقال گاز به بخاری استفاده نشود، خاطرنشان کرد: این عمل فوق‌العاده خطرناک است و باید بین سیستم لوله گاز ساختمان و لوله اتصال به بخاری یک شیر توپکی وصل نصب شود تا در هنگام نیاز بتوان جریان گاز را قطع کرد.

رئیس اداره گاز آستارا با اشاره به رعایت نکات ایمنی در استفاده از گاز یادآور شد: در صورت استشمام بوی گاز بلافاصله شیر اصلی گاز بسته و پنجره‌ها باز شود و از روشن کردن کلید برق کبریت، فندک و استفاده از تلفن جداً خودداری  شود و برق ساختمان از کنتور اصلی قطع شده و با مراجع ذی‌ربط و شماره تلفن 194 تماس حاصل گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه دودکش و اتصالات آن باید از جنس مقاوم و بدون هرگونه نفوذپذیری باشد، یادآور شد: در صورت خروج احتمالی دودکش از پنجره حتماً باید محل تماس دودکش با شیشه پنجره عایق شود.

بودش، افزود: هر سه ماه یک بار تمام اتصالات مسیر جریان گاز در بخاری با کف صابون تست نشت‌یابی شود و در هنگام سرد بودن بخاری اقدام به تمیز کردن سطح آن کنند.

وی نصب وسایل گازسوز پر مصرف مانند آبگرمکن دیواری و پکیج در اماکنی که مساحت آنها کمتر از 60 متر مربع است را ممنوع عنوان کرد.

این مسئول افزود: نباید از موتورخانه به عنوان انباری استفاده شود و هر دیگ موتورخانه باید دودکش مجزا داشته باشد.

وی درباره مسمومیت گازگرفتگی تصریح کرد: در صورت مشاهده نشانه‌های اولیه گازگرفتگی فرد مسموم باید در جریان هوای آزاد قرار گیرد و وسایل گازسوز خاموش و توسط سرویس کار ماهر بازدید شود.

بودش، با بیان اینکه گاز طبیعی به عنوان انرژی گرمابخش و پاک کمک بسیاری به سلامت مردم در زمستان‌های سخت می‌کند، خاطرنشان کرد: کاهش هر یک درجه دمای هوای اتاق موجب کاهش مصرف گاز در حدود 6 درجه می‌شود./ج1

برچسب ها: رشت ، مصرف ، رختخواب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.