مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری از شناسایی 15 گونه زیستی در معرض خطر انقراض و آسیب در مناطق زیست محیطی این استان خبرداد.

سعید یوسف پور گفت: پلنگ، خرس قهوه ای، قوچ و میش، ماهی گورخری، بحری، بالابان، اردک و تعدادی ازخزندگان ازشاخص ترین گونه های درمعرض خطر انقراض استان چهارمحال و بختیاری است که تحت حمایت حفاظت محیط زیست قرار دارد.
وی با بیان اینکه تاکنون 923 گونه گیاهی و 294 گونه جانوری از انواع پرندگان، پستانداران، ماهی ها و خزندگان در استان چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است، افزود: خشکسالی، شکار بی رویه و تغییرات اکوسیستمی از مهم ترین علل تهدید انقراض و آسیب برای این گونه هاست .
یوسف پور گفت: استان چهارمحال و بختیاری با توجه به موقعیت خاص در ایران و قرارگرفتن در زاگرس مرکزی، به دلیل کوهستانی بودن و اقلیم مناسب از تنوع زیستی بالایی برخوردار است.
وی افزود: از نظر تنوع زیستی در این استان، 37 درصد پستانداران و 33 درصد پرندگان شناسایی شده در کشور وجود دارد.
یوسف پور با تبیین راهکارهای موثر بر حفظ محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: افزایش مناطق تحت مدیریت سازمان، جلب مشارکت مردمی، کاهش شکار و صید بی رویه و ارتقای سطح آگاهی مردم از جمله این راهکارهاست .
هم اکنون 9.4 مساحت استان چهارمحال و بختیاری جزو مناطق حفاظت شده، پارک ملی و مناطق شکار ممنوع است و پارک ملی تنگ صیاد و مناطق حفاظت شده هلن، سبزکوه، شیدا و قیصری زیستگاه وحوش و پستانداران این استان است./ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.