تحلیلگران غربی عقیده دارند اوضاع امنیتی در آفریقای مرکزی به دوران پیش از نسل کشی شباهت پیدا کرده و مداخله نظامی بیش از هر زمانی ضروری می نماید.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس24، ویرژینی هرتز تحلیلگر سیاسی این شبکه گفت: فرانسه و آمریکا از وضعیت خطرناکی در آفریقای مرکزی صحبت کرده اند که به دوران پیش از نسل کشی شباهت دارد. در حال حاضر اوضاع پرهرج و مرج به نظر می رسد. جمهوری آفریقای مرکزی از سالها پیش ورشکسته شده است اما با روی کارآمدن شورشیان "سلکا" در این کشور اوضاع بسیار وخیمتر شده است.

 گروه شورشی سلکا "فرانسوا بوعزیزه" رئیس جمهور این کشور را سرنگون کرد. این گروه از ائتلافی از شورشیان تشکیل شده است که اعضای آن گروه های شبه نظامی و گروه های راهزن هستند، که در سطح کشور مرتکب انواع جنایات نظیر قتل و غارت و تجاوز می شوند .

 در حال حاضر آفریقای مرکزی دولت واقعی ندارد و امنیت در این کشور برقرار نیست. کشور وارد چرخه ای از خشونت شده که ابعاد قومیتی و مذهبی پیدا کرده است. برخی از اعضای سابق سلکا از مسلمانان تشکیل شده اند که به جوامع مسیحی این کشور حمله می کنند. دشمنی های دیرینه بین گروههای کوچ نشین نیز وجود دارد. مسئولان مذهبی اسلامی و مسیحی این کشور می کوشند پیام صلح انتقال دهند اما تنشهای مذهبی بیش از پیش مشهود شده است و به همین علت لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه و نیز آمریکاییها، این وضع را به موقعیت پیش از نسل کشی تشبیه کرده و زنگ هشدار را به صدا درآورده اند.

استدلال دیگر برای مداخله نظامی در این کشور استدلال امنیتی است. غرب نمی خواهد جمهوری آفریقای مرکزی به منطقه ای بحران زده و کانونی برای حضور تروریستها تبدیل شود.

فرانسه در حال حاضر آماده مداخله نظامی است اما نمی خواهد تنها وارد عمل شود.

این درحالی است که بازیگران بین المللی تردیدهایی برای مداخله دارند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار