دومين روز مذاکرات ايران با 1+5 شب گذشته 30 آبان با حضور حشمت الله فلاحت پيشه کارشناس مسائل سياست خارجي در برنامه گفتگوي ويژه خبري مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران دومين روز مذاکرات ايران با 1+5 شب گذشته 30 آبان با حضور حشمت الله فلاحت پيشه کارشناس مسائل سياست خارجي در برنامه گفتگوي ويژه خبري مورد بحث و بررسي قرار گرفت.  
 
فلاحت پيشه در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجري برنامه مبني براينکه تحليل جنابعالي از روند مذاکرات 1+5  و ايران چيست گفت: در دوره قبلي مذاکرات ايران با 1+5 انتظار فزاينده‌اي توسط فرانسوي‌ها مطرح شد به طوري که اين مسئله يادآور کارشکني‌هاي سابق 1+5 با ايران بود.  
 
وي با اشاره به توافق ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي افزود: جمهوري اسلامي ايران مباحث مرتبط با فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌اي را فني ارزيابي مي‌کند اين در حالي است که غرب پرونده هسته‌اي ايران را سياسي کرده است.  
 
* 1+5 از درون دچار شکاف شده است

اين کارشناس ارشد مسائل سياست خارجي با بيان اين که کشورهاي عضو 1+5 از درون دچار شکاف و اختلافات شديدي شده‌اند خاطر نشان کرد: در داخل کشورهايي همچون انگليس و فرانسه اولاند و فابيوس مورد انتقاد برخي از مسئولان قرار گرفتند که چرا در اين دوره از مذاکرات سنگ‌اندازي کرده‌اند و مانع رسيدن به يک توافق جدي شده‌اند.  
 
فلاحت پيشه با اشاره به اين که فابيوس و اولاند نقش بوش دوم را بازي مي‌کنند که مي‌خواهند دنيا را به سمت ناآرامي پيش ببرند اظهار داشت: در داخل آمريکا وزير دفاع اين کشور جان کري را مورد انتقاد خود قرار داده است به طوري که نبايد بدون توافق جان کري از ژنو باز مي‌گشت.  
 
وي با اشاره به اين که موضع جمهوري اسلامي ايران موضع برحقي است گفت: اگر در اين دوره 1+5 با ايران به توافق برسد بيانيه‌اي مورد امضا قرار نخواهد گرفت در اين صورت بايد گفت که فضاي ديپلماسي عمومي در اختيار ايران قرار خواهد گرفت.  
 
اين کارشناس ارشد مسائل سياست خارجي با اشاره به اين که آژانس بين المللي انرژي اتمي براي اولين بار نتوانست نسبت به ايران بيانيه سياسي و فني را ارائه دهد افزود: اين بيانيه موجبات خوش بيني را براي رسيدن به يک توافق در آينده نشان مي‌دهد.  
 
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني براينکه چرا فرانسه به يکباره بازي را برهم زد افزود: فضاي قدرت‌هاي امروز دنيا بيش از آن چيزي که ما فکر مي‌کنيم داراي نوسان و چالش است.

فلاحت پيشه با اشاره به اين که در گذشته گروه 1+5 تقسيم کار مي‌کرد، اما در شرايط کنوني آن‌ها نتوانستند به نمايندگي از جامعه جهاني با ايران به خوبي صحبت کنند خاطر نشان ساخت: فرانسه روابط خوبي را با رژيم صهيونيستي برقرار کرده به طوري که اين کشور درصدد است تا روابط خود را با رژيم صهيونيستي تحکيم کند.  
 
*فضاي حسن نيت در مذاکرات شکسته شد

اين کارشناس ارشد مسائل سياست خارجي با اشاره به سفر رئيس‌جمهور فرانسه به سرزمين‌هاي اشغالي گفت: فضاي حسن نيت در مذاکرات شکسته شده بنابراين بايد گفت که موضع ظريف برحق بوده است.  
 
وي با اشاره به اين که قرار براين بود تا بازي برد- برد باشد نه اين که به برد- باخت تبديل شود افزود: در اين دوره از مذاکرات اطمينان ايران جذب نشده است به طوري که در اين مقطع شاهد بلوف سياسي از سوي 1+5 بوديم به طوري که اين بلوف سياسي آن‌ها  را دچار چالش و شکاف کرده است.  
 
فلاحت پيشه در پاسخ به سوال ديگري مبني براينکه چرا صداي واحدي از 1+5 شنيده نمي‌شود ادامه داد: در ادوار گذشته قرار بر اين بود تا از سوي اشتون به نمايندگي از 1+5 صداي واحدي شنيده شود.

اين کارشناس ارشد مسائل سياست خارجي با اشاره به اين که زماني بحث منافع کشورهاي مطرح شد عملا هر کدام از اعضاي اين گروه به سمتي حرکت کردند اظهار داشت: آمريکا نقش اساسي را در ميز مذاکره ايران با 1+5 ايفا مي‌کند.  
 
وي با اشاره به اين که آمريکا بيش از همه نگران عدم توافق است تصريح کرد: آمريکا تحت فشار لابي صهيونيست قرار دارد به طوري که چندين بار نمايندگان خود را به سرزمين‌هاي اشغالي براي مذاکره اعزام کرده است.  
 
فلاحت پيشه با اشاره به اين که قرار بود تا آمريکا کشورهاي ديگر را براي رسيدن به توافق راضي نگه دارد گفت: متاسفانه اين اقدام هم از سوي آمريکا صورت نگرفت.
 
*حيثيت 1+5 در صورت عدم توافق خدشه دار خواهد شد

اين کارشناس ارشد مسائل سياست خارجي بيان کرد: در عرصه کنوني عدم رسيدن به توافق ضربه حيثيتي را به ديپلماسي 1+5 وارد خواهد کرد به طوري که برخي از وزراي خارجه در ميز مذاکره گفته بودند که اگر توافق حاصل نشود آن‌ها پرستيژشان را از دست خواهند داد.  
 
وي با اشاره به توافق ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: اگر 1+5 اين بار ژنو را بدون رسيدن به توافق ترک کند دنيا به اين سمت مي‌رود که بگويد 1+5 بيش از هر چيزي به دنبال منافع ملي خودشان هستند نه اين که بخواهند به دنبال حل مشکلات جهاني برآيند.  
 
اين کارشناس ارشد مسائل سياست خارجي در پاسخ به سوال ديگري مبني براينکه چرا کشورهاي غربي به انحاع مختلف حاضر نيستند حقوق هسته‌اي ايران را مطابق NPT بپذيرند اضافه کرد: طرح برد-برد ايران سبب پيش رفتن مذاکرات قبلي در ژنو شده بود.
 
وي با اشاره به گفته‌هاي جان کري در استراليا مبني براين که هيچ حق مسلمي در NPT براي داشتن غني سازي براي ايران وجود ندارد افزود: اين گفته جان کري را نمي‌توان به عدم اطلاعش از اساسنامه دانست.  
 
فلاحت پيشه با اشاره به بند 4 اساسنامه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مبني براينکه کشورها مي‌توانند از چرخه کامل سوخت هسته‌اي برخوردار باشند خاطر نشان ساخت: در اساسنامه آژانس دو دسته کشور وجود دارد به طوري که دسته اول کشورهاي داراي بمب هسته‌اي هستند که آن‌ها طبق اساسنامه موظند تا بمب‌هاي خود را محو کنند دسته دوم کشورهايي هم چون ايران هستند که داراي بمب اتم نيست و مي‌خواهند فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌اي را انجام دهند.  
 
اين کارشناس ارشد مسائل سياست خارجي با اشاره به اين که رژيم صهيونيستي عضويت در آژانس را نپذيرفته است ادامه داد: کشورهايي هم چون پاکستان، هندوستان،‌ کره شمالي و رژيم صهيونيستي داراي بمب اتم است که اين خود يک تخطي آشکار محسوب مي‌شود.  
 
* ايران از حق کامل چرخه هسته‌اي برخوردار است

وي با اشاره به اين که کشورهايي که داراي برنامه‌هاي پاک هستند مي‌توانند چرخه کامل سوخت هسته‌اي داشته باشند خاطرنشان ساخت: ايران از حق کامل چرخه سوخت هسته‌اي برخوردار است.  
 
اين کارشناس ارشد مسائل سياست خارجي گفت: در هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي قانونگذار دولت را ملزم به تکميل چرخه سوخت هسته‌اي کرد به ويژه قلب چرخه سوخت هسته‌اي که همانا غني سازي است.
 
فلاحت‌پيشه با بيان اين نمايندگان ايران در ژنو نمي‌توانند از اين قانون تخطي کنند افزود: تيم مذاکره کننده نمي‌تواند از قانوني که نمايندگان تصويب کرده‌اند عبور کند.  
 
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني براينکه چرا گروه 1+5 تحت تاثير رژيم صهيونيستي است اضافه کرد: رژيم صهيونيستي در منطقه به محور شرارت معروف است.  
 
اين کارشناس ارشد مسائل سياست خارجي افزود: اين رژيم جعلي به صورت غيرقانوني داراي سلاح هسته‌اي نامشخص است به طوري که پيمان منع گسترش صلاح هسته‌اي را امضا نمي‌کند.  
 
فلاحت پيشه با بيان اين که جرم و جنايت بي شماري را رژيم صهيونيستي در سطح منطقه مرتکب شده است اظهار داشت: اين رژيم ساختگي در مذاکرات 1+5 با ايران به صورت يک سري در حال لابي گري و رانت زدن برعليه ايران است.  
 
* ايران خواستار شنيدن صداي واحد از 1+5 است

حسن عابديني کارشناس مسائل سياسي طي گفتگوي زنده از ژنو در پاسخ به سوال اول مجري برنامه مبني براين که آخرين روند مذاکرات ايران و 1+5 از ديدگاه جنابعالي چگونه است گفت: آن چيزي که ديروز ميان هيئت ايراني و کاترين اشتون مذاکراتي صورت گرفت به گونه‌اي که جمهوري اسلامي ايران در اين مذاکرات خواهان شنيدن صداي واحد از گروه 1+5 بود چرا که در دوره پيشين آن‌ها تا مرز توافق پيش رفته بودند اما متاسفانه به دليل کارشکني‌هايي که از سوي هيئت فرانسوي صورت گرفت مذاکرات ناکام ماند.
 
وي با بيان اين که در نشست ژنو2 فرانسوي‌ها نقش پليس بد را ايفا مي‌کردند خاطر نشان ساخت: ممکن است که از سوي ديگر فرانسوي‌ها خودشان به صورت تک‌رو و يا تحت تاثير القائات رژيم صهيونيستي دست به کارشکني در روند مذاکرات زده باشند تا مذاکرات را به بن بست برسانند.  
 
اين کارشناس مسائل سياسي با بيان اين که ميان ظريف و اشتون دو دوره مذاکره برگزار شد گفت: کاترين اشتون به نمايندگي از 1+5 گفتگوها را ادامه مي‌داد اين در حالي است که قرار بود دور سوم مذاکرات ساعت 8 و 30 به وقت تهران برگزار شود که متاسفانه شروع نشد به دليل اين که ميان گروه 1+5 اختلافات زيادي وجود داشت.  
 
عابديني با بيان اين که اعضاي 1+5 هنوز به جمع بندي واحدي نرسيده تا مذاکرات استمرار پيدا کند اظهار داشت: متاسفانه کارشکني‌هايي از سوي برخي از اعضاي گروه 1+5 صورت گرفت چرا که اگر اين گونه نبود مذاکرات بلافاصله شروع مي‌شد و استمرار پيدا مي‌کرد.  
 
اين کارشناس ارشد مسائل سياست خارجي با بيان اين که ميان اعضاي گروه 1+5 اختلافات شديد سياسي وجود دارد ادامه داد: مهمترين موضوع اين است که بايد به يک فهم مشترکي اعضاي 1+5 برسند.
 
عابديني با اشاره به اين که اختلاف نظرها برسر غني سازي اورانيوم است گفت: رئيس‌جمهور به صراحت در مجمع عمومي سازمان ملل متحد تاکيد کردند که غني سازي و تمامي حقوق متعلق به آن در خاک جمهوري اسلامي ايران و جز حقوق ايرانيان محسوب مي‌شود که قابل گفتگو نيست.  
 
اين کارشناس مسائل سياسي با بيان اين که طبق بند چهارم NPT غني سازي جزو حقوق مسلم جمهوري اسلامي ايران محسوب مي‌شود افزود: غني سازي در داخل خاک جمهوري اسلامي ايران طبق گفته عراقچي در زمره خطوط قرمز کشور محسوب مي‌شود.  
 
وي با اشاره به اين که تعطيلي را در هيچ يک از سايت‌هاي هسته‌اي ايران امکان پذير نيست تصريح کرد: انتقال مواد غني شده به خارج از مرزها جزو خطوط قرمز ايران است به گونه‌اي که اين مسائل و موضوعات براي ايران قابل گفتگو نيست.

انتهاي پيام/
برچسب ها: گفتگوی ، ویژه ، خبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار