سناتورهاي کليديِ آمريکايي گفتند، تصويب تحريم‌هاي جديد عليه ايران در کنگره آمريکا در خلال برگزاري گفتگوهاي هسته ايِ ژنو بعيد است و اين تصميم، مطابق با نقطه نظرات مردم آمريکا است، زيرا دو سوم از شهروندان آمريکايي در نظرسنجيِ اخير با توافق هسته‌اي با ايران که شامل لغو برخي از تحريم هاي اين کشور در ازاي محدود کردن برنامه هسته‌اي ايران شود، اعلام موافقت کرده‌اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه واشنگتن پست، چاپ آمريکا، در شماره روز پنجشنبه خود در مقاله‌اي به قلم مشترک جوبي واريک و اِد اوکيف نوشت، قانونگذاران آمريکايي اذعان کرده اند که احتمال تحميل تحريم‌هاي اقتصاديِ جديد عليه ايران در خلال مذاکرات هسته‌ايِ حساسِ ژنو، بسيار کم است. اين مسئله، مانعي بالقوه را از سر راه دستيابي به توافق هسته‌اي با ايران در خلال اين مذاکرات برداشته است. 

در همين حال، نظرسنجيِ اخير مشترک روزنامه واشنگتن پست و شبکه تلويزيوني اي بي سي آمريکا از مردم اين کشور حاکي از حمايت گسترده مردم آمريکا از دستيابي به توافق هسته‌اي با ايران است. مردم آمريکا با چنين توافق هسته‌اي، هرچند مستلزم لغو برخي از تحريم‌هاي اقتصاديِ ايران، باشد باز هم موافق هستند. از همين رو تصميم کنگره براي به تعويق انداختن تصويب لايحه تحريم هاي جديد و سخت تر عليه ايران، منطبق با نقطه نظرات اکثريت شهروندانِ آمريکايي است. 

با اين حال اسرائيل به شدت با هرگونه توافق با ايران مخالف است،‌ مگر اين که ايران تمامي برنامه غني سازي اورانيوم و همچنين تأسيس رئاکتور آب سنگين اراک را برچيند. اين در حالي است که مقامات ايراني همواره اصرار داشته اند که برنامه هسته اي اين کشور صرفاً براي اهداف صلح آميز، از جمله توليد انرژي هسته اي بوده است. 

در همين حال، رييس جمهور آمريکا به روشني تأکيد کرد، دستيابي به توافق هسته اي با ايران که مانع دستيابي اين کشور به سلاح هاي هسته اي شود، کاملاً در راستاي منافع امنيت ملي آمريکا خواهد بود. سخنگوي کاخ سفيد نيز گفت، هر چند رييس جمهور آمريکا مصمم است جلو ايران را از دستيبابي به سلاح هاي هسته اي بگيريد، وي قطعاً ترجيح مي دهد اين کار را به صورت مسالمت‌آميز (از طريق مذاکرات) انجام دهد. 

نتايج نظرسنجي ياد شده که در روز سه شنبه منتشر شد نشان مي‌دهد آمريکايي‌ها با نسبت دو به يک، از توافق هسته اي با ايران از طريق مذاکرات، حمايت مي کنند. 

  • انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار