یکی از اساتید حوزه علمیه قم با بیان اینکه نوع قراردادها در بانکداری باید اصلاح شود و به روش اسلامی صورت بگیرد گفت: اگر قراردادی را جلوی متقاضی وام بگذارند و بگویند به این شرط وام می‌دهیم صحیح نیست.

به گزارش خبرگزاری باشگاه خبرنگاران   قم؛   آیت‌الله سید محمد‌علی علوی‌گرگانی ظهر امروز در دیدار مدیر عامل و مدیران بانک مهر اقتصاد کشور ضمن اشاره به نام بانک مهر اقتصاد اظهار کرد: امیدوارم این نام با معنا در وجود شما باشد و شما در جامعه تولید مهر کنید.

وی افزود: اگر واژه‌ها واقعا در جامعه به کار برده شوند جامعه اصلاح می‌شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در اجرای بانکداری اسلامی خیلی باید مراقبت کرد گفت: ممکن است در راه بانکداری اسلامی مسیر به راحتی عوض شود و حق انجام نشود.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما بانکداری اسلامی است عنوان کرد: برنامه‌ای که در بانک‌ها اجرا می‌شود مطلوب رهبری نیست و باید اصلاح شود، مانند مسئله دیرکردها که مردم و جامعه را فلج می‌کنند.

آیت‌الله علوی گرگانی با بیان اینکه نوع قراردادها باید اصلاح شود و به روش اسلامی منعقد شود گفت: اگر قراردادی را جلوی متقاضی وام بگذارند و بگویند به این شرط وام می‌دهیم صحیح نیست.

وی با اشاره اینکه بانک‌ها باید برای مردم تسهیلات فراهم کنند نه مشکلات تصریح کرد: اگر شما خود را جای کسانی بگذارید که متقاضی دریافت وام هستند مشکلات آنها را بهتر درک خواهید کرد.

این مرجع تقلید با اشاره به روایتی از امام معصوم در مورد اهمیت قرض دادن بیان کرد: امام معصوم فرمودند اگر درهمی قرض دهید ثوابش بیشتر از صدقه است چون قرض موجب حفظ آبرو می‌شود و آدم‌های با آبرو قرض می‌گیرند.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) در مورد اهمیت دادن هدیه از طرف قرض گیرنده به قرض دهنده گفت: هنگام پس دادن قرض باید عین آن پرداخت شود و اگر قرض گیرنده خواست می‌تواند هدیه‌ای به عنوان تشکر بپردازد.

آیت‌الله علوی‌گرگانی با بیان اینکه پرداخت این هدیه اثرات مطلوبی در جامعه دارد عنوان کرد: با این عمل اگر کسی دوباره از او قرض بخواهد تشویق به این کار می‌شود و نیز نفس این عمل خود تبلیغ است که همه می‌فهمند که نتیجه دادن قرض این است که خداوند در دنیا عوض آن را می‌دهد.

وی گفت: سعی کنید در مسیر اسلامی و دین داری قدم بردارید و مطمئن باشید سعادت دنیا و آخرت نصیب شما خواهد شد./س

برچسب ها: قم ، آیت الله ، علوی ، گرگانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.