نقوی حسینی در گفتگوی ویژه خبری مطرح کرد؛

ایران نقشه راه مشخصی را برای 1+5 تعریف کرد/ اقدام فرانسه یک سناریوی از پیش طراحی شده بود

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه 1+5 در اظهارنظرهای خود مذاکرات را مثبت ارزیابی می‌کند، گفت: این گروه در عمل عزم و اراده لازم را برای رسیدن به نتیجه نشان نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 شب گذشته (29 آبان ماه) در گفتگوی ویژه خبری با حضور "سید حسین نقوی حسینی" سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نقوی حسینی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه رویکرد گروه 1+5 در قبال دیپلماسی نوین جمهوری اسلامی ایران چیست؟ گفت: دور جدید مذاکرات ایران با گروه 1+5 از دیروز در ژنو مطابق قرار قبلی برگزار شد.

*1+5 به ظاهر از مذاکرات استقبال می‌کند

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در این دوره از مذاکرات توانست ابتکار عمل را به دست بگیرد، افزود: گروه 1+5 به ظاهر از مذاکرات با ایران استقبال می‌کند و دارای نظری مثبتی نسبت به گفتگوها است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه در مذاکرات قبلی جمهوری اسلامی ایران در پای میز مذاکره حضور پیدا کرد اما به دلیل اینکه 1+5 خط مشی مشخصی نداشت گفتگوها در همان گام اول با مشکل مواجه شد اظهار داشت: تیم مذاکره‌کننده ایران در این دوره از مذاکرات ابتکار عمل را به دست گرفت به گونه‌ای که نقشه راه مشخصی را تعریف کرد ودر آن مسیر همه اعضا گام بردارند.

*ایران نقشه راه مشخصی را برای 1+5 تعریف کرد

نقوی‌حسینی با اشاره به اینکه نقشه راه تعریف شده جمهوری اسلامی ایران داری سه مرحله پیش‌بینی شده است گفت: اول اینکه باید هدف از مذاکرات به صورت مشخص برای طرفین تعریف شده باشد دوم باید مسیر رسیدن به هدف رامشخص و تعریف کرد که اگر قرار است گام به گام قدم برداریم همه چیز تعریف شده باشد و سوم گام‌های این مسیر باید از تعریف خاصی برخوردار باشد به ویژه گام اول و آخر که دارای اهمیت بسزایی است.

وی با بیان اینکه کشورهای غربی و 1+5 نقشه راه جمهوری اسلامی ایران را پذیرفتند ادامه داد: قرار شد تا براساس این نقشه راه مذاکرات به صورت جدی ادامه پیدا کند به طوری که دور جدید آن از دیروز آغاز شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اهمیت گام نخست برای ایران و اعضای گروه 1+5 افزود: گاهی اوقات میان اعضا اختلاف نظرهای فراوانی وجود دارد.

نقوی‌حسینی با اشاره به اینکه باید بدانیم در هدف اول چند گام را به جلو برخواهیم اشت خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی فعلا در اظهارنظر، رویکرد غرب را مثبت ارزیابی می‌کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا در سیاست 1+5 پلیس خوب و بد نقش دارد یا خیر اضافه کرد: اگر به سابقه مذاکرات ایران با گروه 1+5 مراجعه کنیم می‌بینیم که در هر دوره از مذاکرات با مشکل و موانع جدی روبرو شدیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اتفاقات صورت گرفته در ژنو 5 مسئله جدیدی نبود بلکه مصدوق به سابقه است گفت: در دوره‌های مختلف در مسیر مذاکرات سنگ اندازی‌هایی از سوی آمریکا، اسرائیل، انگلیس و اینک فرانسه شده است.

نقوی‌حسینی ادامه داد: در دوره قبلی مذاکرات بلافاصله پس از اینکه توافق میان طرفین صورت گرفت بازی به وسیله فرانسه به هم خورد به گونه‌ ای که رئیس‌جمهور فرانسه به اسرائیل سفر کرد و با مقامات این رژیم دیدار و گفتگو داشت.

* اقدام فرانسه سناریوی از پیش طراحی شده بود

وی با اشاره به اینکه اقدام فرانسه در مسیر مذاکرات سناریویی از پیش طراحی شده بود، اظهار داشت: در دوره قبلی مذاکرات اعضا با 90 درصد متن مورد نظر موافقت کردند به طوریکه فقط در 10 درصد آن اختلاف نظر وجود داشت.

نقوی حسینی گفت: غربی‌ها از اراده لازم برای رسیدن به نتیجه از خود نشان نمی‌دهند علی رغم اینکه کشورهای عضو 1+5 مذاکرات مثبت ارزیابی می‌کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ملت شریف ایران با مواضع و رفتار غربی‌ها کاملا آشنا است، خاطرنشان ساخت: میان سیاست اظهاری و میان سیاست اعلامی غرب تفاوت‌هایی وجود دارد.

نقوی حسینی با اشاره به اینکه بنده منتظر هستم تا ببینم امروز کدامیک از بازیگران بازی جدیدی را به راه خواهند انداخت، گفت: جمهوری اسلامی ایران طبق گفته‌های رئیس جمهور با منطق وارد مذاکره شده است به گونه‌ای که ما وقتی در مذاکرات منطق داریم طرف مقابل هم باید تابع منطق ما باشد.

وی با بیان اینکه متاسفانه منطق جمهوری اسلامی ایران با سناریوی طراحی شده 5+1 بهم می‌خورد، افزود: طی دو دوره اخیر در زمان کلیدی بازی از سوی غرب بهم می‌خورد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه دلیل رفتار دو گانه غرب در قبال برنامه هسته‌ای ایران چیست؟ اضافه کرد: کشورهای غربی دارای مشکلات میان اعضای خود هستند که نمی‌توانند آن را حل کند به طوری که ما از این موضوع خوشحال هستیم که جامعه جهانی و افکار عمومی به این موضوع پی بردند و مشکل از جمهوری اسلامی ایران نیست بلکه از سوی غرب است.

وی با اشاره به اینکه کشورهای عضو گروه 1+5 هر کدام دارای منافع ملی متفاوتی از یکدیگر هستند، افزود: جمع کردن منافع ملی کشورهای عضو گروه 1+5 در مذاکرات کار بسیار حساس و سختی است به طوری که هیچ یک از اعضای 1+5 قادر نیستند تا یکدیگر را راضی نگه دارند و به تفاهم واحدی دست یابند.

نقوی حسینی با اشاره به اینکه کشورهای عضو 1+5 از بیرون تاثیر پذیری دیگری دارند، گفت: رژیم صهیونیستی در طی سالیان اخیر بیشترین سود را از خسومت غرب بر علیه جمهوری اسلامی ایران برده است.

*رژیم صهیونیستی در سایه خصومت غرب بر علیه ایران

وی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی با کشورهای عضو1+5 وارد بازی شده است تا توافق صورت نپذیرد، خاطر نشان ساخت: جمهوری اسلامی به خوبی از مواضع غرب در قبال فعالیت‌های هسته‌ای است.

نقوی حسینی با اشاره به سخنان اوباما در سازمان ملل متحد در خصوص ایران اظهار داشت: در این مقطع هم شاهد هستیم اوباما با نتانیاهو ملاقات می‌کند و به یکباره موضع خود را تغییر می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه مواضع اوباما تناسبی با نطق وی در سازمان ملل متحد ندارد، گفت: یکی دیگر از مشکلات 1+5 در این است که آن‌ها از بیرون به شدت تحت تاثیر و فشار قرار دارند.

* 1+5 تعریف درستی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران ندارد

نقوی حسینی با بیان اینکه میان کشورهای عضو 1+5 تعریف مشترکی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران وجود ندارد، ادامه داد: به عنوان مثال تعریف روسیه از فعالیت‌ای هسته ای ایران متفاوت با تعریف انگلیس و یا سایر اعضا است.

نقوی حسینی با بیان اینکه 1+5 تعریف درستی از فعالیت‌های هسته ای ایران ندارد، اظهار داشت: کشورهای عضو 1+5 دچار پارادوکس شده‌اند و یکی از مشکلات ما با 1+5 طرح مطالبات فرا ام پی تی از سوی آن‌ها است.

*1+5 مطالبات فرا ام پی تی از ایران می‌خواهد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران عضو رسمی آژانس اتمی انرژی بین المللی است و در چهارچوب ام پی تی فعالیت های هسته ای خود را ادامه می دهد به طوری که گزارشات و توضیحاتی برای رفع ابهامات به همراه مدارک به آژانس ارائه می دهد.

نقوی حسینی با اشاره به اینکه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران مطابق با مقررات ام پی تی انجام می‌شود، گفت: کشورهای غربی حساسیت‌های زیادی را از خود نشان می‌دهند به طوری که برداشت متفاوتی از فردو دارند.

*تمامی فعالیت‌های فردو تحت نظارت آژانس است

وی با بیان اینکه تمامی فعالیت‌های پرفو تحت نظارت آژانس است، اظهار داشت: بنده از تمام مراحل فعالیت‌های فردو بازدید کردم به طوری که در تمامی مراحل دوربین‌های آژانس مستقر است و مورد فیلم برداری قرار می‌گیرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه مسئولین آژانس بین المللی به صورت 24 ساعته فعالیت‌های فردو را تحت نظر دارند، افزود: حتی در مرحله پایانی که در کپسول‌های خاصی ذخیره سازی اورانیوم صورت می‌گیرد کاملا دوربین‌ها مستقر هستند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه کسی نمی‌تواند به فردو لطمه‌ای وارد کند چراکه فردو به شکل سازمان دهی و مهندسی شده است .

وی با اشاره به 23 بیانیه‌ آژانس بین المللی انرژی اتمی راجع به فعالیت‌های هسته‌ای ایران اشاره کرد: در هیچ یک از این بیانیه‌ها انحرافی درباره فعالیت‌های ایران اعلام نشده است و 5+1 نمی‌تواند فرا تر از ام پی تی از ما درخواستی داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه دانش هسته‌ای در زمره دانش نوین به حساب می‌آید، ادامه داد: دستاوردهای این دانش کمک زیادی را به رشد و توسعه کشورمان خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر در روند مذاکرات اختلال ایجاد کرده است، گفت : رژیم صهیونیستی ایران هراسی را در کشورهای همسایه و کشورهای غربی تبلیغ می‌کند به طوری که اگر ایران صاحب انرژی هسته‌ای شود برایشان خطرناک است.

حسن عابدینی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگوی زنده تلفنی از ژنو در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه آخرین اخبار از مذاکرات ایران و 1+5 چیست؟ افزود: دیروز نشست مطبوعاتی سخنگوی خارجی اشتون و هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.

وی با اشاره به جلسه مطبوعاتی خصوصی ژرمن نماینده آمریکا با خبرنگار آمریکایی اظهار داشت: شرمن در این نشست فضای مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد به طوری که در این مذاکرات بیشتر و چگونگی مسائل گفتگو شد.

وی با اشاره به اینکه مذاکرات امروز بیشتر دو جانبه بود افزود: در این مذاکرات ظریف نماینده ارشد مذاکرات و کاترین اشتون مسئول هماهنگ کننده سیاست خارجی اروپا با یکدیگر ملاقات داشتند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به دیدار عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران با نماینده چین خاطر نشان ساخت: هیچ اظهار نظر رسمی در مورد روند مذاکرات از سوی طرفین منتشر نشده است.

*کاترین اشتون فضای مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد

عابدینی با اشاره به اینکه اشتون مذاکرات را به صورت ایجابی بیان کرد، گفت: کاترین اشتون فضای مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه هیچ هیئتی به صورت رسمی سخنی از محتوای مذاکرات به میان نیاورده است، افزود: این امر در چهارچوب توافق میان طرفین صورت گرفته است به گونه‌ای که تا حصول نتیجه محتوای مذاکرات فاش نشود.

عابدینی با اشاره به اینکه محتوای مذاکرات باید به صورت محرمانه باقی بماند، خاطر نشان کرد: صحبت‌هایی که به صورت جسته و گریخته توسط افراد مختلفی بیان شده است تنها گمانه زنی است.

عابدینی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا تغییری در فضای مذاکرات احساس می‌شود یا خیر؟ گفت: این مذاکرات حدود 10 سال است به طول انجامیده به صورتی که در ابتدا سه کشور اروپایی و سپس آمریکا به روند مذاکرات اضافه شدندو در نهایت تیم روسیه به آن‌ها پیوستند بنابراین انتظار اینکه در یک یا دو جلسه این موضوع بخواهد به پایان برسد با واقعیت منطبق ندارد.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به گفته‌های ظریف مبنی براینکه یک دوره یک ساله و یا کمتر از آن لازم است تا این پرونده روال عادی خود را طی کند، خاطرنشان ساخت: متاسفانه 1+5 دارای دیدگاه‌های مختلف و منافع ملی متفاوتی از یکدیگر هستند بنابراین انتظار اینکه صدای واحدی ازطرف مقابل شنیده شود تاحدودی دشوار است.

وی با اشاره به اینکه در دوره قبلی صحبت‌‌هایی به صورت جسته و گریخته وجود داشت مبنی براینکه آمریکا در صورت ایجاد توافق با ایران سایر اعضا را راضی نگه خواهد داشت اما دیدیم که فرانسوی‌ها در روند مذاکرات سنگ‌اندازی کردند.

عابدینی با اشاره به اینکه دوره قبلی مذاکرات ایران و 1+5 نتیجه مناسبی نداشت، گفت: متاسفانه شش کشور اروپایی و غربی دارای اختلاف نظرهای فراوانی هستند به طوری که این امر سبب به وجود ‌آمدن دشواری‌های بسیاری در مسیر مذاکرات شده است.

*ایران دارای اراده سیاسی است

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه دیپلمات‌های حاضر در این نشست از زمانبر بودن و دشواری‌های مذاکرات سخن به میان می‌آورند، افزود: ایران دارای اراده سیاسی است به طوری که حسن نیت خود را به آن‌ها نشان داده است لذا برای اینکه ببینیم اراده سیاسی در طرف مقابل وجود دارد یا نه این امر مستلزم گذر زمان است.

عابدینی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا از روند برنامه‌های آتی مذاکرات مطلع هستید یا خیر ؟ ادامه داد: دیروز بعدازظهر یک نشست کوتاهی میان ایران و 1+5 صورت گرفت به طوری که امروز مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه مذاکرات بسیار سخت و پیچیده است، خاطرنشان ساخت: ممکن است در روند مذاکرات مثلا بر سر یک کلمه ساعت‌ها صحبت شود تا اختلاف نظر مورد حل و فصل قرار بگیرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: هسته ، سیاست ، خارجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار