جورد روستایی آسمانی با 37 کبوتر پرپر شده دوران حماسه ساز دفاع مقدس که عرش را از عطر شهدای خویش خوشبو کرده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن/ در کوهستان های شمال شهر رودهن دهکده ای هست با نام (جورد) و در آن دهکده خانه ای وجود دارد که پنج قربانی در راه خدا داده است: ˈسیدحمزهˈ (پدر خانواده) و چهار فرزند رشیدش ˈسیدکریمˈ، ˈسید داودˈ، ˈسیدکاظمˈ و ˈسیدقاسمˈ که تنها پنج شهید استان تهران و از افتخارات رودهن محسوب می شود.

جورد در اطراف رودهن است و رودهن در اطراف تهران. اما مظاهر دلفریب مدنیت و تمدن انسانی نتوانسته اهالی آن را از وطن ایمانی شان دور کند.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان دماوند در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن گفت: روستای جورد دارای 37 شهید دوران دفاع مقدس است و علاوه بر آن با داشتن 90 جانباز و آزاده، سرافرازانه در دروان جنگ تحمیلی ایفای نقش کرده است و شایسته است برای ورود به این روستا وضو داشت.

ˈامیر مرادیˈ افزود: این در حالی است که در ایام جنگ شاید جمعیت این روستا حتی به 200 نفر هم نمی رسید و با این اوصاف بیش از 90 درصد مردان و جوانان این روستا در جبهه های حق علیه باطل حضور داشتند.

وی تصریح کرد: این روستا با داشتن یک خانواده با پنج شهید (شهید سید حمزه سجادیان و چهار فرزندش) و یک خانواده دو شهید (شهیدان سید جعفر و سید مصطفی سجادیان)، سرآمد روستاهای منطقه است و فداکاری و ایثار بی بدیلی به اسلام و انقلاب داشته اند.

می گویند روستای جورد غریب و دورافتاده است و جاده اش با نخستین برف زمستانه مسدود می شود. اما غریب آن کسی است که از وطن ایمانی خویش دور شده باشد. سید یحیی، کاظم و قاسم و کریم و داود نشان دادند که دهکده جورد از خیلی جاهای دیگر به عرش الهی نزدیک تر است و همین خود حدیثی مفصل است.

ای جورد! تو چه رشادت ها و دلاورمردی ها به چشم دیده ای! و چه غیور مردانی در دل پاکت خفته اند!

ای جورد! کوه های سر به فلک کشیده ات چه بلندنظری ها خلق کرده و چه جوانان رشید و والامقامی تقدیم مادر میهن داشته است!

جاده این روستا صعب العبور و تنگ است و طی این مسیر تداعی گر تردد انسان در جاده پر پیچ و خم و کوهستانی چالوس است؛ باریک و خطرساز.

اهالی این روستا که همگی از سادات می باشند با فداکاریها و جانفشانی هایشان دین خود را به انقلاب ادا کرده اند و اکنون وظیفه مسوولان است که با توجه هر چه بیشتر به این روستا قدردان دنیای انسانیت و شعور آنان باشند.

این روستا در زمان انقلاب اسلامی چند صباحی میزبان آیت الله طالقانی و آیت الله مهدوی کنی(رئیس مجلس خبرگان رهبری) بوده و همچنین سید شهیدان اهل قلم در زمان سفر به شهر رودهن و بازدید از روستای شهید پرور جورد در باره این روستا چنین گفت: می گویند روستای جورد غریب ودور افتاده است وجاده اش با اولین برفهای زمستان مسدود می شود اما می دانی برادر ، غریب آن کسی است که از وطن ایمانی اش دورشده باشد ، شهدای جورد نشان داده اند که دهکده جورد از خیلی جاهای دیگر به آسمان نزدیک تر است.

شایان ذکر است /رودهن در 35 کیلومتری شمالشرق استان تهران و در دامنه های ارتفاعات و آبروفتهای کوهپایه ای دیواره جنوبی البرزواقع شده است.

ارتفاع متوسط این شهر از سطح دریا 1850 متر و وسعت آن بیش از 200 کیلومتر مربع است.این منطقه بین طول جغرافیایی 55 و 51 و عرض جغرافیایی 43و 35 قرار دارد. به عبارت دقیق تر، مرز شمالی آن را خط الراس کوههای شمال لواسان تا گردنه امامزاده هاشم تشکیل داده است و در جنوب ، ارتفاعات کوه قوچ، سوری قلعه و ... این منطقه را از ناحیه مرکزی ایران جدا می کنند و آب و هوای معتدل دارد.

این بخش از دو شهر (رودهن) و (آبعلی) و دو دهستان( مهرآباد) و (آبعلی) و 15 روستا وآبادی تشکیل گردیده و در مجموع بیش از 40 هزار نفر جمعیت دارد که در حدود 35 هزار نفر آن در حوزه شهری و مابقی در روستا ها ساکن هستند

بخش رودهن از شمال با شهرستان آمل در استان مازندران، از شرق با بخش مرکزی دماوند، از غرب با بخش مرکزی تهران( شهرهای بومهن و پردیس) و از جنوب با کو ها و کویر های ورامین و پاکدشت همسایه می باشد./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.