راشا تودي: موضعگيري فرانسه در نشست امروز چه خواهد بود؟

خبرنگار شبکه تلويزيوني انگليسي زبان روسيه گفت،‌ هرچند اکثر رهبران گروه پنج بعلاوه يک به نتيجه بخش بودن دور جديد مذاکرات هسته اي با ايران اميدوار هستند، بايد منتظر موضعگيري فرانسه در نشست امروز ژنو ماند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران،‌ شبکه تلويزيوني راشا تودي در گزارش امروز خود درباره سفر قريب الوقوع "بنيامين نتانياهو"، رييس کابينه اسرائيل به روسيه براي جلوگيري از هرگونه پيشرفت در دستيابي به پيمان يا توافقنامه هسته اي ميان ايران و شش کشور قدرتمند جهان گفت، از آنجايي که قرار است ديدار "نتانياهو" از مسکو بسيار کوتاه باشد، احتمالاً تنها موضوعِ مورد بحث ميان آن دو، برنامه هسته اي ايران و مذاکرات امروز ژنو خواهد بود. 

"موتسي" افزود از سوي ديگر، "حسين اميرعبداللهيان، معاون وزير امور خارجه ايران، تأکيد کرده است که اسرائيل هيچ حقي ندارد که به ساير کشورهاي جهان ديکته کند که چه کارهايي بايد بکنند يا نکنند. اين مقام ايراني در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار اين شبکه، از اين که فرانسه تحت تأثير جوسازي هاي اسرائيل قرار گرفته است، ابراز تأسف کرد. 

بر اساس این گزارش، ايران اميدوار است در گفتگوهاي امروز‍ِ ژنو دست کم بخشي از تحريم‌ها عليه اين کشور کاهش يابد تا ايران نيز بتواند در مقابل، به وعده هايي که درباره محدودتر کردن فعاليت هاي هسته اي خود داده است، عمل کند. 

دور قبلي مذاکرات بسيار اميدوار کننده بود، زيرا طرفين به توافقنامه هسته اي بسيار نزديک شده بودند، تا جايي که حتي مقامات آمريکايي و انگليسي نيز آن گفتگوها را فرصتي مناسب براي توافق با ايران خوانده بودند. با اين حال مخالفت هاي فرانسه در آخرين لحظه، باعث بي نتيجه ماندن آن مذاکرات شد. 

در پایان این گزارش آمده است؛ "حسن روحاني"، رييس جمهور جديد ايران، فضايي مثبت به مذاکرات هسته اي با گروه پنج بعلاوه يک بخشيده است. خبرنگار ادامه داد، از اينرو به نظر من، رهبران گروه پنج بعلاوه يک بر اين عقيده اند که امروز ممکن است به پيشرفتي قابل ملاحظه در مذاکرات هسته اي با ايران دست پيدا کنند. با اين حال، بايد صبر کنيم و ببينيم فرانسه که آن رفتار (نامناسب) را در نشست هفته گذشته از خود نشان داد، اينبار چه موضعي در قبال توافق هسته اي با ايران اتخاذ خواهد کرد. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار