وزیر نیرو گفت:این وزارتخانه در زمان كنوني با 850 طرح اعتباري معادل 120 هزار ميليارد تومان اعتبار نیاز دارد و در بودجه سال آینده نیز با کمبود 47 درصدی اعتبار روبرو است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، حميد چيت چيان وزیر نیرو در نشست مشترك با اعضا كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، وضعيت كنوني صنعت آب و برق را مانند تركه ي چوبي كه خم شده اما هنوز نشكسته است، تشبيه كرد و گفت: وزارت نيرو تنها  25 درصد كل هزينه هايش را از مشتركان دريافت مي كند و این امرقابل تداوم نيست.

وي اظهار داشت: تا زماني كه دو ساعت برق و يا يك روز آب قطع شود، طبيعت خدمات وزارت نيرو را كسي متوجه نمي شود چرا که با بروز اولين قطعي آب يا برق مشكلات عديده اجتماعي، سياسي و امنيتي رخ می دهد.

چيت چيان فرسودگي شبكه هاي آب، آبرساني با تانكر به بيش از شش هزار و 480 روستا را وضعيتي غير قابل تحمل عنوان كرد و گفت: بدون تامین اعتبار اين وضعيت باقي مي ماند.

وزير نيرو با بيان اينكه ما در شرايط كنوني با منابع محدود دولتی نمي خواهيم به دولت فشار بيش از حد بياوريم، گفت: در این راستا دولت و مجلس با تصویب مكانيزيمي اتكا بيشتر به سرمايه گذاري بخش خصوصي را ممکن سازند.

وی تصریح کرد:از اين طريق با يك برابر اعتبارات، پنج تا 10 برابر سرمايه گذاري توسط بخش خصوصي صورت مي پذيرد.

چیت چیان همچنين از تشكيل كارگروه مشترك نمايندگان وزارت نيرو و اعضاي كميسيون عمران استقبال كرد و گفت: بايد كار فشرده اي در اين كارگروه انجام و پيشنهاداتي براي بودجه 93 تدوين شود چرا که در بودجه سال آينده این وزارتخانه از نظر اعتباری با 47 کاهش روبرو خواهیم بود.
 
وزير نيرو اظهار داشت: این وزارتخانه در زمان كنوني با 850 طرح اعتباري معادل 120 هزار ميليارد تومان اعتبار نیاز دارد.

چیت چیان ادامه داد:با ساليانه سه هزار ميليارد تومان اعتبار وزارت نيرو نمي توان اين طرح ها را به نتیجه رساند.

وي مشاركت بخش خصوصي در اجراي پروژه ها، دریافت تسهیلات از بانك جهاني، استفاده از آب شيرين كن ها و افزايش اعتبار خريد تضميني آب و پساب را از جمله راهكارهاي عملي رهايي از وضعيت كنوني عنوان كرد و گفت: با طرح مشكلات بخش آب كشور در جلسات شورای عالی آب با حضور رئيس جمهور، اعتبارات خاص براي آبرساني در حال پيگيري است.

وزير نيرو ادامه داد:با وجود کاهش صادرات نفت ودرآمدهاي دولتي این وزارتخانه برای درخواست اعتباراتش کوتاه نمی آید.

تغيير در مجوزها براي استفاده بخش خصوصي و افزایش تعرفه ها را دو تقاضاي مهم وزارت نيرو از دولت و مجلس عنوان كرد وخاطرنشان کرد: این صنعت با دريافت تنها يك چهارم هزينه هاي آب و برق دوام نمی آورد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: کاهش ، اعتبار ، وزارت نیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار