تولید محصول سالم در بخش کشاورزی به سود آوری بیشتر تولید از نظر اقتصادی و اجتماعی منجر می شود. ممانعت از آلودگی‌های آب و خاک و جلوگیری از به خطر افتادن گونه‌های گیاهی و حیوانی نقش مهمی را می توان به تولید محصولات سالم اختصاص داد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز گفت: درنهایت تولید محصولات سالم دستیابی به هدف ارتقاء بهداشت عمومی جامعه، عملکرد بسیار مهمی را از خود به جای می گذارد.

تولید محصول سالم و اجرای شبکه های مراقبت در بیش از 580 هزار هکتار از اراضی باغی، زراعی و محصولات گلخانه ای آذربایجان شرقی به اجرا در آمده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کشاورزی پیشرفته بر استفاده درست و مدیریت یافته از نهاده‌های درون مزرعه‌ای و طبیعی مانند کود سبز، کود حیوانی، بقایای گیاهی، تناوب زراعی و کشت مخلوط و در نهایت تولید محصول سالم و با کیفیت تاکید دارد.

مسعود محمدیان افزود: اشتیاق به مصرف محصولات کشاورزی سالم، به دلیل نگرانی‌های روز افزون از آلودگی‌های محصولات رایج و محیط زیست، رو به افزایش بوده و این نوع محصولات تولیدی از بازار صادراتی خوبی نیز برخوردار شده است.

وی از پیگیری های کارشناسان سازمان مبنی بر سالم بودن تولیدات گفت و ادامه داد: با توجه به شرایط زیست محیطی و نیروی کار مناسب، توسعه تولید محصول سالم با افزایش آگاهی بهره‌برداران از رشد بسیار مطلوبی برخوردار شده و سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در کنار توسعه تولید محصول، تلاش خود را برای تولید محصول سالم به صورت جدی پیگیری می نماید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: سلامت محصولات زراعی و باغی با ارایه گواهی از جانب کلینیک های حفظ نباتات تایید می شود.

محمدیان تاکید کرد: باید از طرفی فرهنگ‌سازی شود تا مردم بدانند که محصولات سالم به رغم قیمت بالا‌تر آن، باز هم به صرفه هستند؛ آن هم نسبت به هزینه‌های درمانی که به دلیل مصرف محصولات ناسالم خواهند داشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یادآور شد: تولید محصولات غذایی سالم، یکی از مهم ترین اهداف بخش کشاورزی و بخش سلامت جامعه بوده و بحث اقتصادی، اصلی‌ترین مانع توسعه تولید محصولات سالم است.

ایوب ایرانی فام گفت: باید این فرهنگ را اشاعه دهیم که هرچند بهای محصولات ارگانیک از محصولات عادی بیشتر باشد، بهتر و به صرفه‌تر است.

وی افزود: تنها مشکل کاهش محصول است، به گونه‌‌ای که ۱۰ تا ۳۰ درصد کاهش خواهیم داشت.

ایرانی فام تاکید کرد: می توان با ترویج کودهای مصرف بیولوژیک و ارگانیک به جای کودهای شیمیایی برای افزایش تولید و با افزایش حاصلخیزی خاک، بهره وری نیز افزایش خواهد یافت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: بهترین شکل پرداخت یارانه، پرداخت یارانه به بخش کشاورزی است که باعث حمایت از تولید و مصرف کننده می‌شود، چرا که پرداخت یارانه به تولید محصولات سالم، می‌تواند کمک شایانی به تولید این محصولات کند.

وي با بيان اين که استفاده بيش از حد كودهاي شيميايي و سموم دفع آفات نه تنها تهديدي براي محيط زيست است، بلكه هزينه توليد كشاورزان را نيز افزايش مي دهد، ادامه داد: در عين حال، محروم كردن كشاورزان از كاربرد نهاده ها كه باعث كاهش توليد محصولات كشاورزي مي شود، راه حل مناسب و منطقي نخواهد بود.

ایرانی فام خاطرنشان کرد:60 -40 درصد از افزايش توليدات كشاورزي در جهان طي سه دهه گذشته، ناشي از مصرف بهينه كودهاي شيميايي بوده و در كشورهايي كه مصرف كود در آنها بهينه بوده اين افزايش حداكثر بوده است.

مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ادامه داد: کشاورزان استان با آزمایش خاک، ضمن تولیدی اقتصادی، سلامت محصول خود را حفظ می کنند.

احمد بایبوردی با اشاره به مزایای نقشه پتانسیل حاصلخیزی خاک افزود: نقشه پتانسیل حاصلخیزی خاک راهنمای بسیار مناسبی برای شناسایی و کاستی های خاک های مزارع و باغ های استان است. وی گفت: کمبود عناصر آهن و روی در خاک های استان با استفاده از نقشه حاصلخیزی محرز شده است.

بایبوردی با توصیه ای به کشاورزان تاکید کرد: کشاورزان استان باید در جهت مهندسی تولید و کسب آگاهی لازم برای تولید بیشتر گام بردارند.

وی تشریح کرد: توصیه کودی به کشاورزان استان بر اساس نقشه حاصلخیزی اجرا می شود.

بایبوردی ادامه داد: آزمایشگاه خاک در شهرستان ها با آزمایش خاک های مزارع و باغ های استان در تولید محصولات سالم نقش دارند.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: کسب مهارت کافی در تولید محصولات سالم و بازارپسند به نوعی ارزآوری محصولات کشاورزی با آموزش ها و نقشی آفرینی مروّجان دست یافتنی خواهد بود.

علی رُخ افروز افزود: محصولات تولیدی باید در ضمن بازارپسندی، هماهنگ با سلایق مشتریان در کشورهای مختلف باشند.

وی تصریح کرد: آموزش بهره برداران بخش کشاورزی و تولیدکنندگان برای تولید محصولات سالم نقشی تاثیرگذار خواهد داشت.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان توصیه ای به بهره برداران ادامه داد: فعّالان کشاورزی در بازارهای جهانی با فراگیری آموزش های لازم مهارت کافی را به دست می آورند.

وی یادآورشد: محصولات فاقد باقیمانده سموم و در حد استانداردهای جهانی تحت نام محصولات سالم توانایی رقابت با محصولات سایر کشورها در بازارهای جهانی را دارند.

رُخ افروز پیشرفت در کشاورزی را قابل پیش بینی دانست و تاکید کرد: توسعه پایدار در بخش کشاورزی با آموزش و ترویج دور از انتظار نخواهد بود.

بر اساس این گزارش در مسیر رفتن به سمت محصولات سالم نباید از بهره‌بردار، انتظار تولید زیاد را داشت و در این تولید محصول گران‌تر می‌شود ولی در عوض محصول سالم است که معرفی این محصولات برای مصرف کنندگان ضروری به نظر می رسد./س

برچسب ها: مزرعه ، کشاورزی ، پیشرفته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.