رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث بر بهره‌گیری هر چه بیشتر طلاب علوم دینی از میراث حدیث شیعی تاکید کرد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران قم، حجت‌الاسلام کاظم طباطبایی ظهر ديروز در مراسم رونمایی از آثار جدید موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث که در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار شد، گفت: دوره‌های تاریخی علوم حدیث را می‌توان به چهار دوره طلایی تقسیم کرد.


وی دوره اول را مربوط به زمان امام باقر (ع) و امام صادق (ع) دانست و افزود: به دلیل مراجعه مردم در این زمان به امامان معصوم (ع) یادگیری معارف بیشتر بوده و نزدیک به چهار هزار شاگرد تربیت شده این بزرگواران هستند.

‌رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با بیان اینکه دوره دوم مربوط به سال‌های 320 تا 450 هجری است، گفت: از عوامل متمایز در این دوره 120 ساله روی کار آمدن حکومت شیعی آل‌بویه است.

طباطبایی دوره صفویه را به دلیل تشکیل حکومت شیعی، سومین دوره طلایی حدیث دانست.

وی گفت: دوره چهارم مربوط به بعد از انقلاب اسلامی و حاکم شدن نظام شیعی در ایران است.

رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با بیان اینکه کتاب و سنت مجموعه معارف نقلی ما را تشکیل می‌دهند، اضافه کرد: در کنار این دو، عقل به عنوان وسیله استخراج منابع از کتاب و سنت همواره مورد تأکید است، ‌هرچند که عقل به تنهایی نمی‌تواند به معارف رنگ دینی دهد.

طباطبایی اظهار کرد: در خصوص استفاده از سنت با مشکلاتی روبه‌رو هستیم،‌ زیرا به صورت مستقیم با سنت که از معصومین (ع) به ما رسیده در ارتباط نیستیم.

‌وی با اشاره به اینکه حدیث گزارش و حکایت کننده سنت است، گفت: برای اثبات استناد این متن به معصومین (ع) نیازمند روش‌های علمی هستیم.

رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث خاطرنشان کرد: در خصوص قرآن به دلیل اینکه صدور آن از جانب خداوند حتمی است این مشکل وجود ندارد.

وی با اشاره به افراط و تفریط استفاده از احادیث در طول تاریخ گفت: به عنوان مثال در دوره «اخباری» در استفاده از احادیث افراط می‌شد.

طباطبایی افزود: قرن 9 و 10 هجری دوره‌ تفریط و فرار از سنت محسوب می‌شود، به‌ طوری که حتی در مباحث فقهی اصول عقلی از سنت مهم‌تر بود.

رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث ادامه داد: در دوره معاصر امکاناتی برای ساده کردن کارهای پژوهش‌های معرفتی حدیثی وجود دارد که در گذشته وجود نداشته ‌است.

وی با اشاره به عدم استفاده کامل از امکانات موجود گفت: تربیت پژوهشگران جدید از اقدامات ضروری است که باید به آن توجه کرده و طلاب را نسبت به منابع و میراث شیعی آگاه کرد.

طباطبایی با بیان اینکه امروز در عین وجود امکانات طلاب علوم دینی با میراث حدیث شیعی آشنایی کاملی ندارند، ‌افزود: در این عرصه ورود برخی واحد‌های درسی به دروس حوزه می‌تواند تأثیرگذار باشد./س
برچسب ها: قم ، طلاب ، حدیث ، شیعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.