قم/ آیت الله استادی:

باید نسبت به مقام ائمه معرفت پیدا کنیم

امام جمعه قم ‌ضرورت شناخت امام زمان را مورد تاکید قرار داد و گفت: این شناخت به معنای شناخت از روی اسم نیست، بلکه امام دارای مقامی الهی است که باید نسبت به آن معرفت پیدا کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران قم، آیت الله رضا استادی ديشب در جمع زائران و عزادارن حسینی در حرم حضرت معصومه(س) بیان کرد: برخی تصور می‌کنند که امامت یک مقام معمولی است و کسی است که می‌تواند جامعه را اداره کند و همانند دیگر مقامات است و این قابلیت وجود دارد که عده‌ای جمع شوند و امام را انتخاب کنند. این افراد تصور می‌کنند که امام از نظر علم و قدرت یک انسان معمولی است.


وی بیان کرد: تصور دیگر این است که امامت یک مقام معمولی نبوده و مانند پیامبری است و تمام ویژگی‌ها و خصوصیات پیامبر در امام نیز وجود دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: در این منطق و تصور امام همانند پیامبر معصوم است؛ فرشتگان با ائمه رفت و آمد دارند و نمونه روشن آن این است که شب قدر فرشتگان خدمت امام زمان می‌رسند و امام چون مثل پیامبر است با عالم غیب و فرشتگان ارتباط دارد.

وی ادامه داد: در این تصور امام نسبت به آنچه که مربوط به دین و مباحث دینی اعم از اعتقادات و احکام است آگاهی داشته و یک مورد نمی‌دانم در امام نبوده و امام عالم به گذشته، حال و آینده است.

آیت الله استادی اظهار کرد: امام در دایره دین، هدایت و سعادت مردم آگاهی کامل دارد در حالی که یک مقام معمولی بسیاری از مسائل را نمی‌دادند.

وی تصریح کرد: در این معنا امام دارای علم و قدرت گسترده بوده، معصوم بوده و با عالم غیب ارتباط داشته و به حکم عقل و نقل افضل همه مردم است.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه امام به دلیل دارا بودن خصوصیات یک پیغمبر باید از طرف خداوند و پیامبر تعیین شود، اظهار کرد: امامت نیز همانند پیامبری از طرف خداوند بوده و انتخابی نیست.

وی با اشاره به سخن امام جواد(ع) مبنی بر اینکه امامت مجرای نبوت است گفت: امامان با عالم غیب و فرشتگان دارند ولی وحی ایشان نبوتی نیست و غیر از وحی بر مبنای نبوت امام با پیامبر از حیث فضایل برابر است.

آیت الله استادی بیان کرد: باید قبول کرد که امامت یک مقام معمولی نیست که پیروان مذاهب دیگر می‌گویند ما جمع شدیم و کسی را انتخاب کرده‌ایم.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم گفت: ابراهیم(ع) پیامبر است و خداوند به ایشان می‌فرماید که من تو را امام قرار دادم و از این آیه می‌توان دریافت که مقام امامت از پیامبری بالاتر است.

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: امامت مقامی است که به ظالمین داده نمی‌شود و نصیب کسی می‌شود که معصوم بوده و در سراسر عمرش از گناه و اشتباه معصوم باشد.

وی ضرورت شناخت امام زمان را مورد تاکید قرار داد و گفت: این شناخت به معنای شناخت از روی اسم نیست، بلکه امام دارای مقامی الهی است که باید نسبت به آن معرفت پیدا کرد.

آیت الله استادی بیان کرد: عرفان امام را کنار عرفان پیامبر و خدا قرار داده‌اند و اگر کسی شناخت لازم نسبت به امام و پیامبر نداشته باشد گمراه است./س
برچسب ها: قم ، آیت الله ، استادی ، مقام ، ائمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.