رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث گفت:طلاب ما باید به فراگیری و کاربرد حدیث توجه خاصی داشته باشند زیرا در حال حاضر در افغانستان و پاکستان سالانه بیش از ۴۰۰۰ نفر صحیح بخاری را حفظ می‌کنند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد کاظم طباطبایی در مراسم رونمایی از تازه‌های نشر موسسه دارالحدیث و کتب آیت الله محمدی ری شهری اظهار کرد: در طول تاریخ هر گاه فرصتی برای ائمه(ع) و علمای شیعه به وجود آمده است، به نقل حدیث توجه خاص صورت گرفته که 4 مقطع مشخص را می‌توان برشمرد.


رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث افزود: دوره امام باقر(ع) و امام صادق(ع) را می‌توان اولین دوره توجه جدی به احادیث دانست. اگر چه از زمان امام حسن(ع) تا امام سجاد(ع) هم حدیث داریم اما تعداد این احادیث به علت مراجعه نکردن مردم به امام معصوم(ع) کم است.

وی تاکید کرد: از زمان امام حسن(ع) و امام حسین(ع) اگر تعداد احادیث را حتی اگر یک سطر هم باشند محاسبه کنیم، به 2000 حدیث می‌رسد. دوره دیگری که شاهد شکوفایی حدیثی هستیم، سال‌های 320 – 450 هجری که یک بازه زمانی 120- 130 ساله است که به خاطر وجود حکومت آل بویه کتب اربعه، اصول کافی، و کتب شیخ صدوق و شیخ مفید منتشر شد.

رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث با اشاره به دوران صفویه و تاثیرش در فرهنگ ایران تصریح کرد: در این دوران به خاطر وجود حکومت‌های دینی کتاب جامع بحارالانوار را داریم و سپس نوبت به انقلاب اسلامی می‌رسد و اکنون با وجود این که شیعیان ایران تقریبا 20 درصد شیعیان جهان هستند اما باز هم پیشرفت بزرگی در زمینه نقل حدیث پیامبر(ص) توسط ایشان صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام طباطبایی با اشاره به حوادث انقلاب و جنگ تحمیلی که ما را از تلاش پیرامون گردآوری احادیث دور کرد گفت: از دهه 70 به بعد و بعد از شرایط سخت جنگ ما در این زمینه پیشرفت چشمگیری داشتیم و توجه زیادی به جمع آوری حدیث و فعالیت‌های حدیثی صورت گرفته است.

رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث با اشاره به ضرورت توجه طلاب به آموزش و نقل و ضبط حدیث تاکید کرد: طلاب ما باید به فراگیری و کاربرد حدیث توجه خاصی داشته باشند و در این زمینه از منابعی همچون کتب کافی بهره گیرند زیرا در حال حاضر در افغانستان و پاکستان سالانه بیش از 4000 نفر صحیح بخاری را حفظ می‌کنند.

حجت‌الاسلام طباطبایی افزود: در حال حاضر 20 واحد درسی برای گنجانده شدن در بین دروس طلاب آماده شده است که امید است مورد قبول حوزه علمیه قرار بگیرد  و طلاب آمادگی بیشتری در زمینه حدیث پیدا کنند. البته کتب ادعیه شیعه به طور ویژه مورد توجه همه ادیان قرار می‌گیرد، چون حتی در بین اهل سنت هم به ادعیه پرداخته نشده است و امروز صحیفه سجادیه مورد توجه اهل سنت قرار گیرد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.