محسن بهرام غفاری گفت: متاسفانه کاهش مطالعه در ایران و تیراژ پایین خیلی در بوق وکرنا است در حالی که تیراژ کتاب ها در غرب و اروپا تفاوت زیادی با کشور ما ندارد.

محسن بهرام غفاری چهره ماندگار مهندسی عمران در سال 91 و رئیس سابق سازمان نظام مهندسی استان تهران در ادامه به کمبود منابع مطالعاتی در حوزه فنی اشاره کرد و گفت: آنچه در حوزه فنی دیده می شود، کتبی است که بیشتر ترجمه هستند و آنجا هم که ادعا می شود تالیف صورت گرفته، بیشتر گردآوری مطالبی و باز نوشت تجربیات فردی است. همین موضوع باعث می شود افرادی که در زمینه فنی دنبال مطالعه هستند، بیشتر از منابع دیگر استفاده کنند و ما در زمینه فنی بدون تالیف هستیم. 

غفاری در ادامه افزود: متاسفانه موضوع کاهش مطالعه و کمبود تیراژ کتاب در ایران خیلی در بوق وکرنا است در صورتی که واقعیت موضوع چیز دیگری است. اکنون در غرب و اروپا تیراژ کتاب ها خیلی با تیراژ کتاب در کشور ما متفاوت نیست و تقریبا همان چیزی است که در کشور ما وجود دارد. 

وی تصریح کرد: اگر در مواردی تیراژ های میلیونی برای کتب در غرب مطرح می شود، عمومیت ندارد و در حالت کلی تیراژ تقریبا همان است که در کشور ما هم هست اما نویسندگانی در غرب وجود دارند که شمارگان کتب آنها بسیار بالاست. برخی موضوعات هم هستند که مستقل از نویسنده دارای مخاطب زیاد است در سایر موارد همان است که عرض کردم. 

چهره ماندگار مهندسی عمران؛ درباره میزان مطالعه در کشور گفت: اینکه مطالعه در ایران کم است موضوع درستی است اما دلایل مختلف دارد. یکی از دلایل کمی مطالعه موضوع اقتصادی است.
 
محسن بهرام غفاری در توضیح این موضوع اضافه کرد: بیشتر مطالعه در کشور توسط طبقه متوسط شهری انجام می شود. شما  از اقشار دیگر مثلا روستائیانی که در پی کشت و زرع هستند، انتظار مطالعه ندارید. اقشار مرفه هم حتی اگر اهل مطالعه باشند، تاثیر چندان در افزایش سرانه مطالعه کشور ندارند. بنابراین آنچه قرار است بر سرانه مطالعه تاثیر بگذارد، تیپ متوسط شهری است. 

وی گفت: تجربه هم نشان داده وقتی قشر متوسط شهری از نظر جمعیت توسعه می یابد، پارامترهای فرهنگی رشد می کنند. حالا در کشور ما این قشر متوسط فرهنگی نگران آب و نان خود هستند.

غفاری افزود: نخست این‌که باید بپذیریم امور فرهنگی مانند کتاب به ویژه وقتی گران می شود بخشی از هزینه خانوار را به خود اختصاص می‌دهد پس از آن وقتی این گروه، دنبال رفع مایحتاج اولیه خود است نمی‌توان انتظار داشت بخشی از درآمد خود را که باید به کالاهای اساسی اختصاص دهد کتاب بخرد و بخواند. بنابراین مادامی که قشر متوسط شهری دچار گرفتاری های اقتصادی باشد تا حدودی افزایش سرانه مطالعه بعید به نظر می رسد هر چند پارامترهای دیگری نیز در این زمینه دخیل است.  

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار