"مك فارلند " دستيار هنري كيسينجر و مشاور امنيت ملي سابق امريكا در يادداشتي خواستار تشديد فشارهاي اقتصادي عليه جمهوري اسلامي ايران شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از فاكس نيوز،‌ در آستانه نشست  روز چهار شنبه ايران و گروه 1+ 5 در ژنو،كاتلين ترويا مك فارلند از اعضاي شوراي امنيت ملي دولت هاي نيكسون،فورد و ريگان ودستيار هنري كيسينجر در مقاله‌اي كه سايت صهيونيستي فاكس نيوز آن را منتشر كرده است با تكرار اتهامات واهي سران امريكا در مورد برنامه هسته‌اي ايران خواستار تشديد تحريم‌ها عليه جمهوري اسلامي ايران و سخت‌تر كردن شرايط اقتصادي براي مردم كشورمان شد.اما در عين حال اذعان كرد چه ايران و گروه  1+5 به توافقنامه‌اي برسند چه نرسند ايران طي سال‌هاي پيش رو به يك قدرت هسته‌اي تبديل خواهد شد.
مك فارلند مي نويسد: دور دوم مذاكرات غرب با ايران بر سر برنامه هسته‌اي ايران، اين هفته در ژنو برگزار مي شود.
وي مدعي شده: هدف ما اين است كه مانع از آن شويم كه ايران به كشوري هسته‌اي تبديل شود و جلوي رقابت تسليحات هسته‌اي را در خاورميانه بگيريم. هدف ايران اين است كه تحريم‌هاي اقتصادي برداشته شود و تا جايي كه ممكن است به سلاح هسته‌اي نزديك شود.
دولت اوباما در مورد اين كه توافق هسته‌اي شامل چه چيزي است مبهم و سربسته صحبت مي‌كند، اما سه احتمال وجود دارد:
1-توافق اوليه. توافقنامه ابتدايي كه بر اساس آن ما بعضي از تحريم‌هاي اقتصادي را تعليق كنيم به شرطي كه ايران بخشي از فعاليت غني‌سازي اورانيوم را تعليق كند. براساس گزارش رسانه‌ها اين چيزي است كه در دور آخر مذاكرات، قبل از ورود فرانسه، دولت اوباما و ايران با آن موافقت كرده بودند .
اين عضو سابق امنيت ملي امريكا در ادامه ادعاهای ضدایرانی خود می‌گوید : اين توافق  بسياربدتر ازعدم توافق است زيرا ايران مي‌تواند با خيالي آسوده از تحريم و تهديد نظامي همچنان تسليحات هسته‌اي پلوتونيومي توليد كند. در حقيقت ايران مي‌تواند به لطف ما سلاح هسته‌اي توليد كند.
2- سراب: بر اساس اين توافقنامه غرب تمام تحريم‌ها را در ازاي تعطيلي تمام برنامه هسته‌اي ايران لغو كند.
وی می‌افزاید : اين قرارداد شايد يك يا دو سال گذشته معنا داشت اما در اين مقطع ايران به حدي به بمب هسته‌اي نزديك شده كه حتي اگر برنامه هسته‌اي خود را نيز متوقف كند ديگر كشور‌هاي منطقه، ايران را عملا يك قدرت هسته‌اي تلقي مي كنند.
هيچ كس به طور يقين نمي داند ايران تا چه حد به ساخت بمب هسته‌اي نزديك شده و تخمين زده مي‌شود بين چند هفته تا چند ماه با بمب هسته‌اي فاصله دارد.اما هيچ كس از فاصله چندين ساله صحبت نمي‌كند.
همسايگان ايران به اين نتيجه خواهند رسيد كه حتي اگر ايران اكنون قدرت هسته‌اي نشده باشد به زودي اين اتفاق خواهد افتاد و برنامه تسليحات هسته‌اي خود را آغازو رقابت تسليحات هسته‌اي را بر پا خواهد كرد.
3- توافق واقعي: تنها توافقنامه‌اي كه هدف اوباما و جان كري را محقق مي‌سازد عقب نشيني ايران از برنامه هسته‌اي خود است.اگر ايران موافقت كند كه اورانيوم غني شده خود را از بين ببرد،رآكتور هسته اي خود را منهدم كند و با رژيم نظارتي دقيق موافقت كند غرب تمام تحريم‌ها را لغو خواهد كرد و از بازگشت ايران به صحنه تجارت جهاني استقبال خواهد كرد. 
معاون وزير خارجه سابق امريكا در مورد گزينه سوم مي‌گويد بعيد است  ايران اين قرارداد را بپذيرد.
وي درمورد دليل اين پيش بيني خود مي‌نويسد: در جلسه‌اي كه دكتر روحاني در نيويورك داشت من هم حاضر بودم. روحاني كه براي افتتاحيه مجمع عمومي سازمان ملل به منهتن سفر كرده بود دو نكته را تصريح كرد:
اول، مردم ايران به او ماموريت داده‌اند روابط اقتصادي را بهبود ببخشد ( يعني امريكا تحريم ها را لغو كند) .
دوم، ايران حق دارد چرخه سوخت هسته‌اي را تكميل كند و در حال حاضر به غني سازي اورانيوم در سطح صنعتي دست يافته است (يعني ما قصد داريم برنامه هسته‌اي خود را ادامه دهيم وبه هيچ وجه  از آن عقب نشيني نخواهيم كرد ) .
حتي اگر مذاكرات به درازا بکشد هم اكنون ايران خود را از هر گونه حمله‌اي مصون داشته است. مادامي كه ما سر ميز مذاكره هستيم گزينه نظامي بيرون ميز است. دست نظامي امريكا بسته است. اسرائيل هم همينطور.اگر اسرائيل به ايران حمله مي‌كرد اوباما اسرائيل را مقصر مي‌دانست.
 مك فارلند جنگ طلب كه در گافي آشكار نتانياهو را رئيس جمهور رژيم اسرائيل دانسته به نقل از نتانياهو می‌افزاید: ايران هسته‌اي تهديدي براي اسرائيل است و اسرائيل بدون حمايت امريكا به سختي مي تواند در خاورميانه زنده بماند.
بنابراين ما مي‌دانيم روحاني چه مي‌خواهد، اما اوباما چه مي‌خواهد: يك ميراث
در واقع هر رئيس جمهوريكه به پايان دوران رياست جمهوري خود نزديك مي‌شود به جايگاه خود در تاريخ  فكر مي‌كند.
نيكسون چنين كرد، كلينتون هم همينطور.
قرار بود ميراث اوباما برنامه  خدمات درماني يا اوباماكر باشد.اما با وجود صحبت‌هاي شادمانه معاون مطبوعاتي‌اش اوباماكر با گذشت زمان بهتر نخواهد شد و ممكن است به عراق اوباما تبديل شود.
بنابراين،  اوباما مانند ديگر رئيس جمهورهاي قبلي كه در خانه شكست خوردند اكنون براي پيروزي به خارج از كشور چشم دوخته است.
سوريه آن طور كه دولت اوباما اميدوار بود پيش نرفت ، ليبي هم همينطور.جان کري هم در منطقه مديترانه دوره افتاده و سعي دارد توافقنامه صلح فلسطين-اسرائيل را به نتيجه برساند.
بنابراين ايران باقي مي‌ماند. يك توافقنامه،هرتوافقنامه‌اي كه باشد،حتي يك توافق بد، اجبارا منعقد خواهد شد .
 شايد بتوان براي اين توافقنامه روي مجلس سناي تحت كنترل دموكرات‌ها حساب كردو رسانه هاي هميشه شاكي واشنگتن آن را با توافق نيكسون با چين مقايسه خواهند كرد.
اگر كسي با رويكرد دولت اوباما مخالفت كند و سعي كند تحريم‌هايي را بر ايران تحميل كند به گفته سخنگويان دولت اوباما به جنگ با ايران راي مي‌دهند. بنابراين دشمن، ايران نيست بلكه جمهوري خواهان كنگره هستند.
در ادامه اين مقاله مك فارلند با تكرار ادعاهاي غرب مبني بر تسليحاتي بودن برنامه هسته‌اي ايران  نوشته  است: اما گزينه ديگر بين بمباران ايران يا اجازه دادن به ايران براي دستيابي به بمب هسته‌اي، افزايش فشارهاي اقتصادي است .
وي مانند ديگر مقامات واشنگتن مدعي شده، تحريم‌ها سران ايران را به پاي ميز مذاكرات آورده است. 
اگر اكنون تحريم‌ها برداشته شود ايران هيچ مشوقي براي متوقف كردن برنامه هسته‌اي اش نخواهد داشت. 
دستيار كيسينجر در ادامه ادعا می‌کند كه فارغ از اين كه آيا ما با ايران به توافق دست مي‌يابيم يا نه احتمال باقي مانده اين است كه طي سال‌هاي پيش رو ايران عملا به قدرت هسته‌اي در منطقه تبديل خواهد شد.ما بايد سه كار بكنيم :
1- امريكا اكنون بايد روابط فرسوده شده خود با متحدان منطقه‌اي اش را ترميم كند.  
2- ما بايد برنامه دفاع موشكي را كه دولت اوباما آن را مشمول زمان كرده احيا كنيم .
3- ما بايد در داخل كشور منابع انرژي مورد نياز خود را تامين كنيم . 
تا وقتي امريكا و جهان از خاورميانه نفت بخرد پاي ما به بحران هاي بي‌پايان اين منطقه كشیده خواهد شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار