معاون آموزشی وزارت بهداشت اعلام کرد اعتبارات معاونت آموزش نسبت به سال ۸۴ یک چهارم شده است که با افزایش قیمت‌ها این کاهش بسیار بیش از این است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر سید امیر محسن ضیایی ارتقای کیفی آموزش پزشکی را مأموریت اصلی مراکز مطالعات و دفا‌تر توسعه در دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کرد. 

وی در سومین همایش مراکز مطالعات و دفا‌تر توسعه آموزش در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: نقش راهبری آموزشی، اتاق فکر بودن، ظرفیت سازی، حاکمیت آکادمیک، ایجاد فضای عملیاتی، منحصر به فرد بودن این مراکز در بخش آموزش کشور، مهم‌ترین ویژگی‌های مراکز مطالعات و دفا‌تر توسعه هستند. 

وی با تأکید بر اینکه هر مجموعه‌ای پس از زمانی کارکرد دچار آسیب‌هایی می‌شود، آسیب‌های این مراکز را چنین برشمرد: جدا شدن از بدنه اعم از اعضای هیأت علمی و فراگیران، روزمره گی، تبدیل شدن به نهادی برای ارتقای اعضا و پرسنل مراکز، از دست دادن کارآمدی و روزآمدی، از دست دادن نقش رهبری آموزشی، بروکراسی سنگین، حجیم شدن ستاد به قیمت از دست دادن مراجعات استفاده کنندگان اصلی، غیرعملیاتی و تبدیل شدن به اداره تولید تئوری‌های غیرمفهوم در صحنه عمل، نداشتن خروجی واضح و روشن، فراموش شدن مأموریت اصلی و نداشتن نوآوری. 

وی ارتقای آموزش پزشکی را مستلزم گذشت زمان دانست و با اعلام اینکه این ارتقا به سختی قابل احصاء و سنجش است، بیان داشت: مراکز مطالعات و دفا‌تر توسعه آموزش دانشگاه‌های علوم پزشکی باید چالش‌های مهم آموزش پزشکی را مدنظر قرار دهند. 

وی ۱۳ چالش مهم آموزش پزشکی را که باید توسط مراکز مطالعات و دفا‌تر توسعه مورد توجه قرار گیرد، چنین برشمرد: اجرای ناکافی نظام ادغام و ضعف نظام پاسخگویی، افت کیفی آموزش پزشکی به ویژه در بخش مهارت و اخلاق و رفتار حرفه‌ای، توسعه بی‌قواره و ساختارهای فیزیکی نامناسب، ناآماده بودن نظام آموزشی با تغییرات پیش رو (گذر اپیدمیولوژیک، تغییرات بیماری‌ها، عصر دانش، پزشک خانواده، سلامت محور در آموزش پزشکی)، نیروی انسانی مورد نیاز در بخش سلامت، رشته‌های بین رشته‌ای، خرد کردن رشته‌ها به قیمت سرگردانی مردم (Fragmentation)، ضعف ارتباطات بین المللی دانشگاهی، توسعه بیش از حد بیمارستان‌های آموزشی، توزیع ناعادلانه نیروی انسانی، کم توجهی به برنامه‌های بالادستی (بر اثر تغییرات مداوم در سطوح مدیریتی)، ظرفیت دانشگاه‌ها، اعتبارات دانشگاهی. 

گفتنی است این همایش امروز و فردا با حضور اعضای هیأت علمی و دست اندرکاران مراکز مطالعات و دفتار توسعه آموزش دانشگاه‌های علوم پزشکی در محل سالن اجتماعات امام جواد (ع) ستاد وزارت بهداشت برگزار می‌شود. 
 

انتهای پیام/
برچسب ها: آموزش ، پزشکی ، وزارت ، بهداشت ، ضیایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار