گوگل، نوکیا و سامسونگ می گویند راهی برای ردیابی تلفن خاموش نیست اما اریکسون می گوید شدنی است.

به گزارش دريچه فناوري اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛چندی پیش واشنگتون پست گزارش داد که حدود یک دهه پیش، سازمان امنیت ملی آمریکا فناوری توسعه داده که می تواند تلفن های همراه را حتی در صورت خاموش بیابد و آن طور که در گزارش آمده بود از این طریق حتی توانسته به تعداد زیادی مظنون همکاری با سازمان های خرابکار دست پیدا کند.
 
بعد از این بود که همه محققان امنیتی به صرافت یافتن روش یاد شده افتادند تا این که گروهی از بریتانیا تصمیم گرفت از هشت شرکت بزرگ و مطرح صنعت موبایل درباره راه های احتمالی چنین کاری پرس و جو کند.
 
این گروه پس از دریافت پاسخ 4 تا از آنها (اریکسون، گوگل، نوکیا، سامسونگ) اقدام به انتشار جوابیه ها کرد. فعلا چهار شرکت دیگر یعنی اپل، اچ تی سی، مایکروسافت و بلک بری جوابی نداده اند.
 
از گفته ها بر می آید که برای این کار باید قسمتی از دستگاه روشن بماند ولی شرکت های سازنده می گویند که تلفن های آنها را وقتی خاموش می کنید واقعا خاموش می شوند.

 
گوگل در این رابطه جواب داده:
وقتی دستگاهی که سیستم عاملش اندروید است خاموش شود، هیچ قسمتی از آن روشن نمی ماند یا سیگنالی ارسال نمی کند. گوگل [هم] راهی برای روشن کردن دستگاه از دور ندارد.

 
معاون ارشد سامسونگ هم توضیح داده: 
بدون منبع تغذیه امکان ارسال هیچ سیگنالی وجود ندارد چون قطعات غیر فعالند. به همین خاطر دستگاه خاموش را نه می توان ردیابی کرد و نه رصد.

 
در جواب نوکیا هم آمده: 
دستگاه های ما طوری طراحی شده اند که وقتی خاموش شان کنید می بایست گیرنده/فرستنده رادیویی هم خاموش شود. ما راهی برای دوباره راه انداختن دستگاه تا وقتی که خود کاربر نسبت به این امر اقدام نکند بلد نیستیم؛ فلذا معتقدیم این بدین معنی است که بر خلاف آن چه در گزارش آمده امکان ردیابی دستگاه خاموش وجود ندارد.
 
یکی از سوال کنندگان درباره جواب نوکیا اعتقاد دارد که خیلی صادقانه نبوده و خصوصا با اشاره به واژه «می بایست» فکر می کند احتمال لاپوشانی وجود دارد چرا که اگر شک و تردیدی در کار نبود می توانستند جواب دهند «گیرنده/فرستنده رادیویی خاموش می شود» بدون هیچ قیدی. 
 
در این میان تنها شرکت اریکسون که حالا دیگر خودش شخصا به کار تولید تلفن نمی پردازد به صراحت اذعان داشته که چنین عملی توسط بدافزار ممکن است:
 
به طور کلی می توان گفت که وقتی تلفن همراهی خاموش است هیچ سیگالی ارسال نمی کند. تنها قطعه الکترونیکی که به طور طبیعی فعال است کریستال فرکانس ساز است که برای از دست نرفتن زمان یا فهمیدن اتصال تلفن به شارژ به کار می رود.
مودم (بخش ارتباط سلولی) خود به خود روشن نمی شود. در حالت خاموش انرژی هم به آن نمی رسد. توزیع انرژی و کلاک توسط پردازنده موبایل کنترل می شوند. پردازنده فقط وقتی روشن می شود که کاربر دکمه روشن دستگاه را بزند. البته احتمال این وجود دارد که وقتی تلفن روشن و در حال کار است بدافزاری در این روند خلل وارد کند و بتوان از تلفن سوء استفاده کرد. برای اطلاعات دقیق تر بهتر است با شرکت های سازنده تماس بگیرید.
 
به علاوه در قسمتی از جوابیه سامسونگ به «جاسوس افزاری که حالت تخلیه کامل باتری را تقلید می کند» اشاره شده.
 
تا این جا هیچ یک از شرکت هایی که در حال حاضر به ساخت تلفن مشغولند چنین چیزی را تایید نکردند که احتمالا به خاطر ملاحظات بازار باشد. علی رغم همه گفته ها و تایید اصالت گزارش واشنگتون پست کمتر مقام مسئولی حاضر به پاسخ گویی درباره این نقض آشکار حریم خصوصی و حقوق مصرف کننده است.

منبع: zdnet
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۲۲ مهر ۱۴۰۱
سلام آقاگوشی در حالت پرواز هم قابل رد یابیه
چرا هیچ شرکت سازنده ای به این سوال پاسخ نداده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۵ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
سلام، بابت خدماتتان سپاسگذارم.
Iran (Islamic Republic of)
mahyad
۲۰:۰۵ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
سلام گوشی منو دزدیدن سامسونگ a81 میخواستم ببینم میتونم پیداش کنم یا نه اگه میشه پیداش کنی برام توضیح میدین چجوری باید پیداش کرد مرسی اطفا جواب بدید
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۶:۵۳ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
من گوشیم گم شده سامسونگ a20هستش میشه ردیابیش‌کرد‌خاموشم‌هست‌ایامیشه
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۸:۲۳ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
سلام.آیا وقتیکه گوشی رو خاموش کنیم دستگاههای الکتریکی که واسه بازرسی آزمونهای سراسری میارن میتونن پیداش کنن یا باید رویه حالت پرواز بزاریمش؟؟
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۰۹:۲۰ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
بله میشه تصت کن با نرم افزار جی پی اس فیک و غیره
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۴۸ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
سلام گوشی من دزدی کردن میتونم گوشی خاموش هست پیدا کنم گوشی من سامسنگ پرایم جی سون هست
Iran (Islamic Republic of)
علیرزا
۱۲:۱۲ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
گوشی من دیروز گم شده.یا دزدیده شده.نمیدونم چی شده.فقط میدونم سیم کارتو انداخته دور و خاموش کرده گوشیو.از طریق گوگلم رفتم.فهمیدم ریست کرده گوشیو.چون جوابی نمیداد.نمیتونم ردیابی کنم دیگ؟.کد imei هم بدم کلانتری نمیشه؟کمکم کنید.ایا راهیی هست ک بتونم ردیابی کنم؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
با سلام گوشی من سامسونگ هست شبها وقتی در حالت پرواز میزارمش و نورش هم کاملا خاموش هست صبح که روشنش میکنم حدود ۱۰ درصد از شارژش بدون استفاده کردن کم شده در صورتی که در طول روز خیلی دیرتر شارژ کم میکنه با اینکه دو بار تنظیمات کارخونه رو زدم و برنامه هاشم مرتب چک میکنم بازم اینجوری میشه آیا امکانش هست که شبها در حالت پرواز کسی ازش استفاده کنه ممنون میشم جواب بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
باتریش خرابه
Iran (Islamic Republic of)
شیما
۱۴:۳۸ ۱۶ تير ۱۳۹۷
سلام.گوشی من هوآوی trtباتری لیتیومی اینو میشه ردیابی کرد گم شده...بعد فک کنم بازگشت ب کارخانه و سیم کارتشم سوزوندن.امکان ردیابی هس یا ن
Iran (Islamic Republic of)
نگار
۱۸:۰۹ ۱۳ فروردين ۱۳۹۷
سلام
آیا میشه با دستگاه های ردیاب موبایل گوشي آیفون رو حتی وقتی خاموشه ردیابي کرد؟؟!
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۵:۳۶ ۲۰ اسفند ۱۳۹۶
من سیم کارتم گم شده ایا میشه پیداش کرد؟؟
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۰۱:۱۳ ۰۸ دی ۱۳۹۶
گوشی منC5هست گم شده خواموشه چجوری پیداش کنم
-
hamisha
۱۰:۳۶ ۲۴ مهر ۱۳۹۶
خوب اگر نمیخواهید کسی ردیابی تان کند کارتان همرای سیم کارت تما م شد سیمکارت را خارج کنید ببینم چی عاملی میتانه ردیابی کنه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
سلام
دوستان یه سوال برام پیش اومده اونم اینه که گوشی دزدیده شده اگه بوت ریکاوری بشه وبعد تنظیمات گوشی هم طوری تنظیم بشه که برنامه های مکان یابی غیرفعال باشن میشه گوشی رو ردیابی کرد؟؟؟
ممنون میشم اگه زودتر جواب بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۰۱ مرداد ۱۳۹۶
هرکاری بخوان میتونن بکنن
Iran (Islamic Republic of)
فرزانه
۱۸:۵۲ ۳۰ آبان ۱۳۹۵
سلام من گوشیم دزدیده شده .ماکروسافت لومیا بوده .هنوز ب گوشی سیم کارت نزده اما مطمنم گوشی رو روشن کرده .لطفا کمکم کنید چطوری میشه پیدا بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۰۸ تير ۱۳۹۵
با سلام و احترام
دوستانی که گوشی یا لپ تاپ خودرا گم کرده اند یا به سرقت رفته است تنها در سامانه رسمی و کشوری به نام همیاب 24 ثبت نمایید و در سایت های نامعتبری که اطلاعات شخصی شما و کالا را به نمایش می گذارند جدا خودداری بفرماید تا دچار مشکلاتی هم چون اخاذی و سو استفاده از شماره تماس نشوید
United States of America
ناشناس
۱۶:۵۰ ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
سلام من گوشی سونی zداشتم دزدیدن الانم خاموشه امکان پیدا کردنش هست ممنون میشم اگه کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۰۴ آذر ۱۳۹۴
سلام گوشی ایفون منو دزدیدن و الان خاموشه میخاستم ببینم امکان پیدا کردن یا ردیابی کردن وجود داره خیلی برام مهمه دوستان کمکن کنید.مرسی از همه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
بله
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۱:۴۱ ۲۸ تير ۱۳۹۴
فقط اینو بدونین سازنده ی گوشی ها ایرانی نیستند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! و تقریبا همه کشورها سازنده غیر از ایران زیر نظر امریکا هستند خلاصه خودتون تا تهش برید که میخوام چی بگم
Iran (Islamic Republic of)
idk
۱۷:۳۸ ۳۰ بهمن ۱۳۹۳
اقا گوشیم گم شده روشنم نمیکنن چطوری پیدا کنم
Iran (Islamic Republic of)
mohammad
۱۶:۲۹ ۰۵ آذر ۱۳۹۳
اقا بابابم گوشیم گرفته خاموشش کرده چطوری پیداش کنم پس؟
Iran (Islamic Republic of)
mahdi
۲۲:۱۹ ۱۱ مهر ۱۳۹۳
به دودلیل امکانش وجودداره که گوشی خاموش ردیابی بشه؛یک فرستنده ریزبایه باطری ریزاضافه توگوشی کاربزارن؛ یابرا ردگم کنی ماروسرکارگذاشتن توفکریه جاسوسی دیگه هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۲ ۰۳ مهر ۱۳۹۳
امتحاني نوكيا n73 ساعتش را كوك كنيد سپس ان را خاموش كنيد نتيجه را خواهيد ديد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۰۲ آذر ۱۳۹۲
آقا جون اگه اينطور نباشه اين برادران جاسوس آمريكايي چطوري نون بخورند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۳۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۲
اگه باتری توش باشه ردیابی مشه اگه باتری توش نباشه ردیابی نمیشه برای ردیابی به برق زیادی نیاز است.مگه ان که توی مبایل چیزی باشه که برق تولید کنه.که امکانش کم است
Iran (Islamic Republic of)
mani
۱۹:۰۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۲
همه میدونیم اگر گوشی خاموش هم باشه باز هم سر وقتی که یرای زنگ ساعت انتخاب کرده ایم گوشی زنگ میزنه.این یعنی اینکه موبایلها به طور کامل خاموش نمیشوند.
Iran (Islamic Republic of)
نصف نفر
۲۱:۱۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۲
آره اینم هست من چند بار همینجوری گوشیمو تو خونه پیدا کردم آلزایمره دیگه میبینی گوشیو خاموش کردم گذاشتم ی جایی دیگه یادم نیست کجاس منتظر میشم تا موقعی بشه که ساعت رو تنظیم کردم برای هشدار
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۰:۱۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۲
شما در باره باتری بایوس کامپیوتر شنیدید.که وقتی کامپیوتر خاموش هست ساعت و تاریخ و رمز ورود را ذخیره میکنه در گوشی هم همین باتری وجود داره ; این باتر مثل باتری ساعت می باشد.خیلی ریز و قابل شارژ.!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۲۹ آبان ۱۳۹۲
یک کلام .کار نشد نداره اونم برای این غولها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۲
منم با نظر شما موافقم و اطلاعات من تا اینجا نشان میده سونی تحقیقات وسیع انجام داده هرچند من طرفدار سامسونگ هستم و سونی مقاله مخفیانه ای را به برخی تولید کنندگان از جمله اپل صادر کرد که طی ان طراحی تلفن روشن نام برده شده
Iran (Islamic Republic of)
نصف نفر
۲۱:۱۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۲
منم با نظرت خیلی خیلی موافقم
اصلا ما کی باشم که تو کار این غولها نقدو بررسی انجام بدیم :)
Iran (Islamic Republic of)
نصف نفر
۲۳:۰۲ ۲۸ آبان ۱۳۹۲
آره جوابش همچین غیر منطقی هست وقطعی نیست انگار خودشون تو شناخت گوشی تولید خودشون هم موندن :-)
من ی مقاله ای درباره ساخت گیرنده امواج رادیویی خونده بودم که تو اونا اصلا از برقو باتری خبر نبود شاید گیرنده های ایناهم مثل اوناس بدون باتری هم موج رو میگیره ولی ی سوال
وقتی گوشی ما خاموش هست خوب اون اپراتور میدونه گوشیه ما خاموشه یعنی سیگنالی به گوشی ما میرسه وبرمیگرده به دکل های مخابراتی ولی وقتی گوشی در دسترس نیست موجی به دکل ها برنمیگرده پس اگه این گوشی جایی باشه که در دسترس دکل های مخابراتی نباشه اونوقت هم فک کنم نشه ردیابیش کرد وقتی موج به گیرنده مخاطب نمیرسه همچین پیامی اپراتور برای تماس گیرنده میده!!!!

:-)ی سوال از مدیر سایت: چرا همزمان هم نظر من منتشر میشه هم منتشر نمیشه برای من دوتا پیام میاد که هم نظرم میگه منتشر شده و هم میگه غیرقابل منتشر هست جللالخالق ههه
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۲۳:۰۲ ۲۸ آبان ۱۳۹۲
چون شما یک نظر را چند بار ارسال کردید و من نظرات تکراری را منتشر نکردم
Iran (Islamic Republic of)
نصف نفر
۲۱:۱۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۲
آها بله ولی من همیشه یک بار ارسال میکنما باز عذر میخوام که مزاحمتون شدم :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۲۸ آبان ۱۳۹۲
نوکیا جواب دو پهلو داده متن بالا رو بخون
Iran (Islamic Republic of)
نصف نفر
۲۱:۲۰ ۲۸ آبان ۱۳۹۲
ها دمت گرم ناشناس حرف منو هم گفتی
حالا جالبیش اینجاس که من وقتی میخوام گوشی بخرم به این نکته هم توجه میکنم مثلا اگه گوشی من بیوفته داخل آب ،من گوشی رو بیرون بکشم وباتریش رو در بیارم دیگه خیالم راحت میشه که گوشی بعد از خارج شدن دیگه احتمال سوختنش نیست چون منبع تغذیه ای وجود نداره که اختلاف پتانسیلی بین قطعات به وجود بیاره و این اختلاف پتانسیلها با گذر از آب که رسانا هست باعث سوختن قطعه بشه ،توی گوشی نوکیا هایی که من دیدم بعد از خارج شدن باتری ساعت وتاریخ صفر میشه پس یعنی گوشی بکل خاموش میشه
موافق یا مخالفی نبود؟
Iran (Islamic Republic of)
amir007
۱۷:۵۴ ۲۹ آبان ۱۳۹۲
آره خودمم...
حالا ما گوشیمون رو بندازیم تو آب که ببینیم میسوزه یا نمی سوزه ... !!!
آیا... !!! اصلا داریم مردم... !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۲
دوست عزیز نیروی پتانسیل تعریف دیگری دارد در ضمن قطعات کوشی در معرض آب به طور ناخواسته می سوزند علتش نبود پوشش حفاظتی هست
Iran (Islamic Republic of)
نصف نفر
۲۱:۰۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۲
amir007
هههه ،خوب نمیگم که بنداز تو اب خوب برا من که چند بار پیش اومده وقتی گوشیم افتاده تو اب زود که باتریش رو در اوردم وکامل خشکش کردم مثل اول کار کرده
ناشناس والا رشته ی من برق نی اسم فنی ترو علمی ترش نمیدونم چیه :)

اوخ اوخ فک کنم بحث اینجوری پیش بره ی دعوایی راه بیوفته ههه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۲۸ آبان ۱۳۹۲
اگه دقت کرده باشین وقتی باتری گوشی رو در میارین و پس از این که مجدد گوشی رو روشن کرده باشین میبینید که ساعت گوشی درست است و ساعت جاری رو نشان میدهد در نتیجه به غیر از باتری گوشی باتری مخفی دیگری نیز در موبایل وجود داره که باتری بک آپ میگن پس به راحتی میتونن کنترل کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۲
بله شما درست میگین قطعات ریزی به نام خازن در آن ها وجود دارند که توانایی ذخیره اندکی انرژی الکتریکی را دارند ولی دوست عزیز اینبار باتری خود در هنگام خواب در آورید و صبح که بیدار شدید قرار دهید میبینید که ساعت از همان ساعتی هست که شما باتری را در آوردید
Iran (Islamic Republic of)
نصف نفر
۱۹:۵۱ ۲۸ آبان ۱۳۹۲
ی سوال اگه وقتی گوشی رو خاموش میکنی تمام قطعاتش از کار میافتند پس چرا وقتی گوشی رو روشن میکنیم زمان زمان حال رو نشون میده نه زمانی که گوشی رو خاموش کردیم پس نتیجه میگیریم که در زمان خاموشی گوشی هنوز قطعاتی هستند که اون پشت مشتا ی کارهایی میکنند مخالفا وموافقا نظر بدن ممنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۲
من خیلی در این ضمینه تحقیق کردم و اینو فهمیدم که شما درست میگن قطعه ای هست در کنار سی پی یو که حتی در هنگام خاموشی ساعت را فعال نگه میدارد ولی این فعال بودن دائمی نبوده و پس از مدت از کار میافته شما همیشه فکر میکنید وقتی شارژ تلفن همراه صفر میشود خاموش میشه بلکه غلط است وقتی شارژ تلفن همراه به 5درصد میرسه دستگاه خاموش میشه و برای مدتی حتی سیستم عامل هم فعال میمونه پس اصلا ماجرا پیچیده نیست
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۰:۱۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۲
شما در باره باتری بایوس کامپیوتر شنیدید.که وقتی کامپیوتر خاموش هست ساعت و تاریخ و رمز ورود را ذخیره میکنه در گوشی هم همین باتری وجود داره.
Iran (Islamic Republic of)
نصف نفر
۲۰:۵۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۲
آره ناشناس
نگه داشتن ساعت هم محدود هست تا زمانی که اون باتری مخفیه یا همون خازنه یا حالا هر چی توش انرژی داره ساعت فعال میمونه اونم تموم شه صفر میشه
آره با اون حرف دومتم موافقم همه ی باتری خالی نمیشه تا گوشی خاموش بشه نگا مثلا اگه فکر کنیم همه ی باتری خالی میشه مثل یک دفعه در اوردن باتری از گوشی میشه مدل خاموش شدن دیگه ،ولی نه اینجوری نیست برای خاموش شدنش کلی سرو صدا ومثل نوکیا دست وروبوسی اینا دارن میبینی ههه

علی آره شنیدم ی چیزایی والبته با در اوردن باتری کامپیوتر همه اینها میبینی صفر میشه اینم یک نوع کلکه دیگه رمز یادت رفت باتری رو در بیار رمز پر ههه البته فک کنم همه ی سیستمها این مدلی نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۸ آبان ۱۳۹۲
چنین چیزی امکان داره میشه قطعه ای را طراحی و درون دستگاه قرار داد و سپس به وسیله باتری و دستگاه فرکانس ساز نیروی خارج از ظرفیت دستگاه دریافت نماید یعنی باتری حتی در هنگام خاموشی نیز کار کند و انرژی مورد نیاز دستگاه به صورت جداگانه از باتری دریافت شود
به نظر من با کمی تمرکز و دقت این طرح 100% اجراء شدنی است تنها کافیست اتصالی خارج از کنترل ایجاد کنیم
آخرین اخبار