صنایع غذایی بیش از ۸۵ درصد صنایع تبدیلی و تکمیلی مربوط به بخش کشاورزی را تشکیل می‌دهد و با توجه به آثار مستقیم و غیرمستقیم این صنایع از نظر تولید و اشتغال که در بخش کشاورزی بر جای می‌گذارد و موجب رشد و شکوفایی، در سطح کلان اقتصاد می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزایش ارزش افزوده و بهره‌وری در بخش کشاورزی و تاثیر فراوان در افزایش صادرات غیرنفتی را باید از مزایای مهم صنایع تبدیلی و تکمیلی دانست.

محمدیان گفت: صنایع تبدیلی و تکمیلی و مسایل پس از تولید محصولات کشاورزی به عنوان حلقه‌های نهایی در تکمیل زنجیره‌ تولید محصولات و فرآورده‌های سالم کشاورزی نقش حیاتی و اساسی ایفا می‌کند.

مسعود محمدیان با تاکید بر افزایش بهره وری در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی ادامه داد: افزایش بهره وری در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی محقق نمی‌شود مگر این که تولیدکنندگان با دیدگاه بازار محوری و صادرات محوری به تولید محصول بپردازند.

وی افزود: تولیدکنندگان باید با برنامه ریزی و آگاهی دقیق بازار محصولات خود را ارزیابی کنند و بدانند که محصولات خود را در چه شرایطی و در کدام بازار عرضه کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: توسعه پایدار بخش کشاورزی و دستیابی به امنیت غذایی را می توان از نقش های اصلی صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی قلمداد نمود.

وی یادآور شد: در حال حاضر، بالغ بر 400 واحد فرآوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی در سطح استان به فعالیت مشغول بوده و میزان فرآوری و بسته‌بندی این محصولات، از یک میلیون و 600 هزار تن به بیش از 2 میلیون تن افزایش یافته است.

محمدیان ضمن اشاره ای به راه اندازی اشتغال پایدار با صنایع تبدیلی تاکید کرد: اشتغال مولّد و پایدار در بخش کشاورزی با افزایش واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی در حماسه اقتصادی قابلیت اجرایی شدن خواهد داشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یادآور شد: صنایع تبدیلی و تکمیلی در کنار کیفیت تولیدات و افزایش راندمان تولید در کاهش ضایعات محصولات زراعی و باغی تاثیرگذار است.

ایوب ایرانی فام گفت: سنتی بودن کشاورزی از مرحله تولید تا برداشت را باید از علل اصلی بروز ضایعات محصولات کشاورزی عنوان کرد.

وی افزود: نبود سیاست‌های هدایتی و حمایتی مناسب از صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی، عاملی مهم در بروز ضایعات است.

ایرانی فام اظهار داشت: با فعالیت کارخانه‌های فرآوری محصولات کشاورزی در قطب‌های عمده تولید، ضایعات کاهش می‌یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: رشد صنایع تبدیلی ضمن توزیع پذیر و اقتصادی تَرنمودن کشاورزی تحریکی برای ایجاد کارخانه و به دنبال آن کشت محصول و در نهایت ایجاد امیدواری در کشاورزان خواهد بود.

ایرانی فام تاکید کرد: صنايع تبديلي و تكميلي با استفاده از فناوري هاي پيچيده و با عرضه محصولات فرآوري شده سبب ايجاد ارزش افزوده بيشتر در بخش كشاورزي و توسعه صادرات مي شود.

مدیر صنایع کشاورزی و روستایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: جلوگيري از ميزان ضايعات محصولات کشاورزي، با برنامه ريزي صحيح در جهت توسعه و حمايت از صنايع تبديلي و تکميلي بخش کشاورزي اين محصولات را که در طول برداشت، حمل و نقل، انبارداري و عرضه ضايع مي شود و گاه زيان هاي جبران ناپذيري را به کشاورزان و اقتصاد کشور وارد مي کند، مي توان به ارزش افزوده تبديل کرد و بدون ترديد بر ارتقاء توليد ملّي کشور تأثيرگذار خواهد بود.

ایاز برنو افزود: صنایع تبدیلی به عنوان حلقه واسطه اقتصادی مبنی بر کشاورزی و اقتصاد مُدرن و صنعتی، دارای نقش و جایگاه مهمی در افزایش کیفی محصولات کشاورزی و میزان ارزآوری از طریق صادرات و بهبود شرایط درآمدی تولیدکنندگان و حذف واسطه‌ها دارد.

وی با اشاره ای به ارزش افزوده حاصل از تولیدات صنایع تبدیلی تشریح کرد: توجّه به اینکه بخشی از تولیدات و محصولات کشاورزی بر اثر عوامل گوناگون فیزیکی، شیمیایی در مراحل کاشت، داشت و برداشت و همچنین پس از برداشت ضایع شده و از بین می رود می توان با برنامه ریزی صحیح برای توسعه و حمایت از صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی، مقادیر انبوهی از این محصولات را در مراحل مختلف که زیان جبران ناپذیری به کشاورزان و اقتصاد کشور وارد می کند را به ارزش افزوده تبدیل کرد.

برنو ادامه داد: این صنایع از میزان بی کاری های دایمی و فصلی در مناطق روستایی می کاهد و زمینه مناسبی برای توسعه مناطق روستایی را فراهم می آورد و به افزایش تولیدات روستایی و ایجاد فرصت های شغلی منجر خواهد شد.

مدیر صنایع کشاورزی و روستایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: کارشناسان کاهش ریسک، ایجاد تعادل، تنوع و پایداری درآمد خانوار روستایی را از دیگر مزایای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی عنوان نموده اند.

وی اظهار داشت: صنایع تبدیلی و تکمیلی باعث افزایش بهره وری تولید شده و درآمد خانوارهای روستایی را ارتقاء می دهد و همچنین زمینه ساز اشتغال نوین در مناطق روستایی می شود.

برنو صنایع تبدیلی را عامل مهمی در فرآوری محصولات کشاورزی دانست و تاکید کرد: صنایع تبدیلی عامل مهمی در فرآوری محصولات کشاورزی است و با تبدیل و فرآوری محصولات کشاورزی ضمن تولید مواد غذایی و سایر فرآورده‌های با ارزش افزوده بالا، امکان نگهداری و حمل و نقل آسان محصولات فراهم می ‌شود.

بر اساس این گزارش كشاورزي و صنعت دو بخش جدانشدني است و در دنياي امروز نمي توان بدون ايجاد و توسعه صنايع تبديلي و تكميلي به توليد انبوه در كشاورزي فكر نمود و در این میان توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری می تواند موجب رونق صادرات غیرنفتی کشور شود/س

برچسب ها: تولید ، فرآورده ، سالم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.