رئیس شرکت سرمایه گذاری صنعتی دولتی روسیه(روستک) روز دوشنبه اعلام کرد مسکو در آستانه یک توافق تاریخی با مصر برای تحویل سیستمهای دفاع هوایی به ارتش این کشور قرار دارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری فرانسه؛سخنان "سرگئی چمزوف" رئیس شرکت روستک در شرایطی است که سرگئی لاوروف و سرگئی شویگو وزرای خارجه و دفاع روسیه هفته گذشته به قاهره سفر کردند.

"چمزوف" به خبرگزاری ریانووستی روسیه گفت: برخی قراردادها با مصر بویژه یک مورد در زمینه سیستمهای دفاع هوایی به امضا رسیده است.

اما وی سپس در گفتگو با همین خبرگزاری توضیح داد: اگرچه در مورد چارچوب قرارداد توافق حاصل شده ولی خود قرارداد هنوز به امضا نرسیده زیرا هنوز ابهاماتی درباره محل تامین بودجه این قرارداد توسط مصر وجود دارد.
چمزوف خاطرنشان کرد: طرف مصری به دلیل مشکلات تامین بودجه هنوز درحال مذاکره درباره این قرارداد است.

روزنامه اقتصادی ودوموستی روسیه گزارش داده که ارزش این قرارداد بیش از دو میلیارد دلار است و احتمالا عربستان سعودی این پول را تامین خواهد کرد.
چمزوف تایید کرد: حکومت جدید مصر در حال مذاکره با متحدان منطقه ای خود درباره گزینه های تامین پول قرارداد است و همچنین از روسیه خواستار دریافت یک وام در رابطه با این قرارداد شده است.

وی به این موضوع که آیا مسکو تمایلی به ارائه کمک مالی به قاهره دارد یا خیر و همچنین به نوع موشک‌های مطرح شده در قرارداد اشاره نکرد.

شوروی سابق در دهه 1960 و اوایل دهه 1970 اصلی ترین تامین کننده تسلیحات مصر بود اما همکاری دو طرف پس از امضای پیمان صلح بین مصر و رژیم صهیونیستی و شروع کمکهای آمریکا به مصر کاهش یافت.

اما پس از برکناری "محمد مرسی" رئیس جمهور سابق مصر در ماه ژوئیه، واشنگتن برخی از کمکهای نظامی خود را به مصر متوقف کرد و مسکو مایل به پر کردن جای خالی آمریکا است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار