ایجاد مرکز منطقه‌ای اقیانوسی غرب آسیا از سوی یونسکو تصویب و مرکز آن در پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی است.

وحید چگینی، رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: تقاضا برای ایجاد پژوهشگاه مرکز منطقه‌ای اقیانوس‌شناسی غرب آسیا از ۴ سال گذشته مطرح و بعد از انجام مکاتبات رسمی در روز چهارشنبه ۲۲ آبان به تصویب نهایی در یونسکو رسید. 

وی افزود: این مرکز اولین مرکز منطقه‌ای اقیانوسی در سطح جهان است که در پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی مستقر است چنانچه برگزاری دوره کوتاه مدت آموزشی، انجام گشت تحقیقاتی دریایی و انجام طرح‌های پژوهشی مشترک با کشورهای منطقه‌ای از جمله اهداف ایجاد این پژوهشگاه است. 

 چگینی در خصوص ایجاد مرکز پایگاه جمهوری اسلامی ایران در جنوبگان گفت: این مرکز در جنوبگان توسط ورازت علوم با محوریت این پژوهشگاه و علوم جوی در دستور کار شورای صنایع دریایی قرار گرفته و به تصویب کارگروه رسیده است چنانچه این موضوع نیز از ۴ سال گذشته تعیین و پس از طی مراحل مختلف به تصویب شورای عالی عتف رسیده است. 

وی در خصوص شناور تحقیقاتی اظهار داشت: شناور تحقیقاتی با پیشرفت ۷۰ درصد منتظر اعتبار ۱۵ میلیاردی برای تکمیل و بهره برداری است. 

وی در خصوص گشت دریایی اقیانوس‌شناسی گفت: گشت دریایی اقیانوس‌شناسی از سال گذشته فعالیت خود را در قشم آغاز کرد و اهداف و دستاوردهای زیادی داشته است چنانچه اعتباری بالغ به ۵۶۰ میلیون تومان برای این گشت هزینه شده و ۴۴۰ میلیون تومان نیز هزینه آن باقی مانده است که به آن نیازمندیم. 

وی در ادامه در خصوص فعالیت‌های علوم جوی این پژوهشگاه اظهار داشت: علوم جوی نیز فعالیت‌های خود را آغاز کرده که هم اکنون ۳ گروه پژوهشی عبارتند از، پدیده‌های هوا دریا، اقلیم‌شناسی و پیش بینی جوی از جمله گروه‌های این پدیده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار