يك كارشناس سياست خارجي گفت: بعد از عقب نشینی نسبي آمریکا و اعلام مواضع مخالف با دولت مصر، روسیه با دولت نظامی کنونی اقدام به انعقاد پیمانی نظامی کرده كه نشان‌دهنده رقابت قدر‌ت‌هاي بزرگ در مصر است.

"محمد بهاري" در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به ادامه اعتراضات مردمي در مصر گفت: حسنی مبارک دیکتاتور سابق مصر با هم‌پیمانی با کشورهای غربی، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه توانست بر مصر حکومت کند.

وی با بيان اينکه ديکتاتور مخلوع مصر فشار زیادی بر مردم خویش وارد کرد، تصريح کرد: مردم مصر مدت مديدي فشارهاي دولت مبارک را تحمل کردند اما در نهایت صبرشان به پايان رسيد و با وحدتی که بین توده‌هاي مردم مصر به‌وجود آمد براي مبارزه با حکومت هم‌پيمان شدند.
 
اين کارشناس سياست خارجي اظهار داشت: حامیان حسنی مبارک پس از اينکه ديدند حفظ و نگهداری وی دیگر کار آسانی نخواهد بود به‌راحتي دست از حمایتش کشیدند.

وی افزود: ارتشي که امروز در مقابل مردم ایستاده و دست به کشتار مردم می‌زند می‌توانست حسنی مبارک را حفظ کند اما وقتي که متوجه شد مبارک براي آن‌ها بهره‌ای ندارد وی را رها کرد.
 
بهاري با اشاره به اينکه با تشكيل حكومت جديد در مصر اختلافاتي بین توده مردم به وجود آمد، اظهار داشت: اخوانی‌ها و شخص محمد مرسی در امر حکومت‌داري بی‌تجربگی و بی‌تدبیری کردند و به‌خاطر خوش‌خدمتی به آمریکا قرارداد رابطه میان مصر و سوریه را که خط اول مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی است را یک طرفه فسخ كردند و با این کار حمايت بسیاری از کشورهای اسلامی را از دست دادند.

اين كارشناس سياست خارجي تاكيد كرد: یکی از ابزارهای استکبار جهانی اختلاف میان ملت‌ها است و غرب این اختلاف را در مصر ایجاد کرد و در نتیجه ارتش مصر را وادار به حضور در ميدان كردند البته در ظاهر مرسی برای اینکه به احساسات مردم پاسخ دهد، موضعي ضد رژيم صهيونيستي گرفت.

بهاری در ادامه تصريح کرد: غرب و آمريكا تصورشان این بود که می‌توانند تمام خواسته‌هایشان را از طریق مرسی و در حد حسنی مبارک اجرایی کنند اما مرسی به خواسته‌های مردم توجه نکرد.
 
وي افزود:محمد مرسی عضو رسمی اخوان المسلمین نبود اما از آنجا که کاندیدای شماره یک اخوانی‌ها براي حضور در انتخابات رد صلاحیت شد و نتوانست در انتخابات حضور يابد، اخوانی‌ها به سراغ مرسی رفتند و طبیعی است که محمد مرسی نمی‌توانست به معنای واقعی به اخوانی‌ها وفادار باشد.
 
اين کارشناس سياست خارجي با بيان اينکه مرسی یکی از عواملی بود که در ايجاد اختلافات نقش داشت، اظهار داشت: در حال حاضر تنها ابزاری که مردم و اخوانی‌ها در دست دارند، تظاهرات و راهپیمایی‌هاي اعتراض‌آميز است البته اخوانی‌ها از همان ابتدا بايد نظر سایر گروهها را به خود جلب مي‌كردند.

وي با اشاره به اينکه رای مرسی در انتخابات بالا نبود و با اختلاف کمی رئیس‌جمهور مصر شد، ادامه داد: اگر طرفداران اخوان‌المسلمين دست به اعتراضات و راهپیمایی می‌زنند، در مقابل مخالفانشان که خود را که به‌عنوان حامیان دولت فعلي مطرح می‌کنند را پيش رو دارند به همين خاطر خیلی سخت است که اخوانی‌ها بتوانند با اين شيوه نتیجه بگیرند.
 
بهاري اظهار داشت: آمریکا برای اینکه چهره خود را در فعل و انفعالات اتفاق افتاده در مصر مثبت نشان دهد به دولت کنونی اعلام کرد که شما در حال دیکتاتوری هستید و باید  آرامش را در مصر برقرار می‌کردید اما از آنجا که این کار را انجام ندادید ما ديگر شما را حمايت نمي‌كنيم به همين خاطر موضعي مخالف در برابر دولت نظامی مصر گرفت تا جامعه جهانی را فریب دهد.

اين کارشناس سياست خارجي بيان داشت: پس از اعلام مواضع مخالف با دولت مصر، روسیه با دولت نظامی کنونی اقدام به انعقاد پیمانی نظامی کرده است.

وي تاکيد کرد: اگر تظاهرات و اعتراضات مخالفان دولت نتواند راه به جایی ببرد، مي‌تواند برای دولت نظامی مصر دچار زحمت کرده و نظر جامعه جهانی را به سوی خود جلب و در بلندمدت مي‌تواند بعضی از جمعیت‌های بی‌طرف در مصر را به اخوان المسلمین جلب كند.
 
اين كارشناس سياست خارجي در پايان خاطرنشان كرد: هرجا مقاومت و ايستادگي در مقابل استکبار صورت بپذیرد، دارای نتیجه خواهد بود و مخالفان دولت کنونی در مصر از اين امر مستثنی نخواهند بود.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار