"علی اصغر فانی" برای بار دوم در برنامه ی "یک نگاه چند دیدگاه "حاضر شد و گفتگوی صمیمانه‌ای را با مردم و محسن شریفزاده مدیر رادیو فرهنگ که شخصا این برنامه را اجرا می‌کرد انجام داد.

به گزارش حوزه رادیو و تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی رادیو فرهنگ، در شروع برنامه دکتر فانی با بیان مختصری از بحث هفته قبل برنامه را آغاز کرد. همچنین وزیر آموزش و پرورش به سوالات شنوندگان که از طریق پیامک و یا تلفن به ما رسیده بود پاسخ داد.
 
شریف‌زاده مدیر شبکه فرهنگ در ابتدا یکی از پیامک‌های شنوندگان برنامه را عنوان کرد: "من 4 سال است که در آموزش و پرورش به صورت مستمر کار میکنم الان 39 سالم است و بعد از 4 سال همکاری من را از کار اخراج کرده‌اند آزمون سال 93 که برگزار می‌شود آیا من و امثال من که سنشان بالای 40 سال می‌شود می‌توانند در آزمون شرکت کنند و اگر نمی‌توانند تکلیف آنها چیست ؟"

فانی در پاسخ گفت: برای استخدام نیروی انسانی در دولت سقف 40 سال سن توسط مجموعه دولت پذیرفته شده است و ما در حال تدوین دستورالعمل استخدامی هستیم و با توجه به قانون که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده و با توجه به دستورالعملی که بر مبنای آن قانون تدوین خواهیم کرد تکلیف این دسته از همکاران هم روشن می شود .من الان پاسخ صحیح و صریح به این سوال ندارم و ارجاع می‌دهم این شنونده را به دستورالعملی که در ماههای آینده انشاالله تدوین میشود و ارسال خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص امکان استخدام نیروی انسانی با 4 سال سابقه طبق آیین نامه جدید  گفت: بله، این  هم تابع قانون است که مجلس تصویب کرده هم آئین نامه اجرایی است که هیئت وزیران تصویب خواهد کرد. برای همین من پاسخ صریحی برای این شنونده عزیز ندارم ولی بدیهی است که به هر حال سوابق خدمتی باید کمک حال این عزیزان باشد.

فانی در پاسخ به موارد مطروحه از سوی شنوندگان و مدیر شبکه فرهنگ گفت: در ارتباط با دوره‌های ضمن خدمت که همکاران می‌گذرانند و مزایایی که بعد‌ها می‌توانند داشته باشند رتبه‌بندی‌هایی که وزیر قبلی تعیین کرده‌اند به نظر می‌رسد آیتم‌های دشواری دارد که رسیدن به آن ها برای ما بسیار سخت خواهد بود.

دکتر فانی همچنین در ادامه برنامه درپاسخ به سوالات شنوندگان برنامه، گفت: عرض کنم که تلفن اول به نظر می‌رسید که این شنونده عزیزمدیر مدرسه بودند من خدمت این همکار عزیز عرض می‌کنم که در دولت یازدهم بحث مدیر یک مدرسه از اهمیت بالایی برخوردار است من خودم با سابقه بیش از 43 سال درآموزش و پرورش به این جمع‌بندی قطعی رسیدم که نقش مدیران مدارس نقش بسیار مهمی است و ما امید داریم هم در راستای آموزش مدیران هم در ارزیابی از کار مدیران و هم افزایش اختیارات مدیران تلاش هایی بکنیم و دفتر بهبود مدیریت را در آموزش و پرورش دولت یازدهم ایجاد کردیم. و امیدواریم در این راستا حرکت کنیم.اما سوالاتی که این عزیزمان مطرح کرده اند یکی بحث ادامه تحصیل معلمان بود که ما اعتقادمان بر این است که نیروی انسانی آموزش و پرورش از ارکان اصلی آموزش و پرورش است.ما باید تلاش کنیم که نیروی انسانی ما به لحاظ شایستگی ها و مهارتهای حرفه ای ارتقا پیدا کند و یکی از روش های ارتقا نیروی انسانی، بحث ادامه تحصیل است .نکته ای که اشاره کردند بحث رتبه بندی معلمین، همانطور که اشاره کردند آن طرح قابلیت اجرایی نداشت . ما در سند تحول نظام آموزشی کشور بحث رتبه بندی معلمین در برنامه ما است . انشا الله در عملیاتی کردن سند تحول و بحث رتبه بندی آن گونه ایی که شایسته فرهنگیان عزیز است خواهیم رسید.بحث مرکز ارزیابی حرفه ای معلمان کاری است که ما می خواهیم شروع کنیم ما اعتقاد داریم معلمین در هر سال تحصیلی در مقاطع باید ارزیابی حرفه ای شوند توسط مراکز استاندارد ارزیابی متناسب با این ارزیابی ها، پرداخت هایی داشته باشیم که امیدوارم این کا رها را بتوانیم عملی کنیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود : هزینه مدارس بالاست ما قبول داریم یک بودجه ای را دولت یازدهم در همان روزهای اول تشکیل در اختیار ما قرار داد که در بین مدارس توزیع کردیم البته کفایت نمی کند .ما در سدد  هستیم به عنوان سرانه مدارس کمک هایی داشته باشیم. من همین جا خدمت مردم عزیز و اولیا محترم عرض می کنم که وزارت آموزش و پرورش و دولت در حد بضاعت این کمک ها را انجام می دهد.

فانی در ادامه گفت : ولی ما انتظار داریم مردم در حد توان در این کمک ها شرکت کنند همانطور که تا به حال کمک کرده اند و انشاالله ما را تنها نگذارند .قبض آب و برق و گاز هم در این سرانه ها انجام می گیرد ضمن اینکه  با هماهنگی هایی که با وزیر نیرو انجام داده ایم آب و برق هیچ مدرسه ای قطع نخواهد شد ولو اینکه قبض را دیر بپردازند و یا فعلا نپردازند. من خدمت آقای وزیر نیرو عرض کردم ما بدهکار شمائیم قبول داریم ولی فعلا بودجه ندارم ایشان هم فرمودند اما به هیچ وجه آب و برق مدارس را قطع نمی کنیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود : بحث معلم ورزش را هم که اشاره کردند . ما تعدادی معلم ورزش در سال پیش استخدام کردیم ولی کفایت نمی کند معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در حال برنامه ریزی است برای آنکه با این کسری نیروی انسانی متخصص ورزش بتواند امر ورزش را ساماندهی کند.ما در توانمان هرچه باشد در رابطه با ورزش عمل می کنیم چون اعتقاد داریم ورزش به عنوان یک درس جدی باید در مدارس مطرح شود و دانش آموزان با انجام عملیات صحیح ورزشی نسبت به تنظیم بدنشان و قامتشان اقدام اساسی صورت بگیرد.

فانی افزود : تلفن دوم در ارتباط با معلمان قرآنی استخدام شده بود که اگر استخدام شدید که طبق روال استخدامی آموزش و پرورش به فعالیت های خود به عنوان معلم قرآن ادامه خواهید داد . در ارتباط با سومین تلفن که از همکاران بازنشسته آموزش و پرورش بودند باید عرض کنم که ما تابع قانون استخدام کشوری و قانون مدیریت خدمات کشوری هستیم و به تبع قانون هر ضابطه ای را برای بازنشسته ها لحاظ کرده ما می پذیریم و گفتید که چرا پاداش پایان خدمت ما پرداخت نشده؟ در حال تامین اعتبار هستیم انشا الله اگر تامین اعتبار شود با اولویت پرداخت خواهد شد و بحث آخر که تقدیر از معلمان بازنشسته بود ما اعتقاد داریم که بازنشستگان آموزش و پرورش سرما یه های آموزش و پرورش هستند و یک طرحی را در دست بررسی داریم که بتوانیم از تجربه معلمین بازنشسته در اداره مدارس و نظارت به اداره مدارس و راهنمایی معلمان جدید الاستخدام استفاده کنیم .ما یک تجربه را در چین داریم .در چین معلمان بازنشسته هفته ای یکی دو روز به مدارس سر می زنند و معلمان تازه کار و جوان را راهنمایی می کنند. این طرحی که عرض کردم در همین راستا است که ما بتوانیم از توان نیروهای بازنشسته که سرمایه های جدی ما هستند در انتقال تجربیات به نسل جوان استفاده کنیم .

وزیر آموزش و پرورش افزود : ما مهر امسال بخشنامه ای داشتیم که در بازگشایی مدارس از معلمان بازنشسته همان مدرسه دعوت شود و حتما این کار را کردند ولی علاوه بر این ما کانون بازنشستگان آموزش و پرورش داریم که امکاناتی را هم در اختیار این کانون قرار دادیم و اختیاراتی دادیم و حتی رئیس این کانون مشاور بنده هستند و ما از طریق ایشان هر اقدامی که لازم باشد انجام می دهیم.
مدیر شبکه فرهنگ در ادامه در مورد اهمیت پرداختن به ورزش در مدارس گفت : اجازه می خواهم برگردم به همان بحث ورزش در روایات و احادیثی که از ائمه معصومین(ع) به ما رسیده توصیه شده است آموزش تیراندازی، شنا و سوارکاری که جز تکالیفی هستند که والدین دارند برای آنکه فرزندانشان با این مهارت ها آشنا شوند برنامه ریزی کنند در برخی از مدارس درباره آموزش شنا دانش آموزان تدابیری اندیشیده شده  ولی چون هزینه بر است و امکانات محدود قاعدتا در برخی از مناطق هم متوقف مانده .آیا حضرتعالی برنامه ای دارید که این مهارت را در سطح گسترده تری به دانش آموزان آموزش دهد ؟

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال شریف زاده مدیر شبکه فرهنگ گفت : ما تصدیق می کنیم و تائید می کنیم این امر خوب را ، منتها من کاری در آموزش و پرورش انجام نمی دهم مگر آنکه اعتبارات آن تامین شده باشد این فعالیت هزینه دارند من جهت اطلاع شنوندگان عزیز باید عرض کنم که کارهایی که در سالهای قبل تحت عنوان آموزش شنا انجام شده هنوز آموزش و پرورش به تعدادی از استخرها بدهکار است.ولی تلاش می کنیم که برای هر فعالیتی قبل از آنکه ابلاغ کنیم برای اجرا اعتباراتش را تامین کنیم  تا مدیران مدارس و مجریان این برنامه ها با مشکلات بعدی مواجه نشوند همانطور که عرض کردم در بحث ورزش اقداماتی را معاونت تربیت بدنی ما انجام داده و امیدواریم به همراه اعتبارات و زمینه ها و پیش نیازهای هر فعالیت ما بتوانیم برنامه ها را در معاونت تربیت بدنی و پرورشی که فعالیت های فوق برنامه است دنبال کنیم .با هماهنگی هایی را که با وزارت ورزش داشتیم و دوستانی که در معاونت های وزارت ورزش مشغولند  که اکثرا قبلا آموزش و پرورشی بوده اند و از همکاران خود ما بودند صحبت داشتیم که امکانات ورزشی وزارت ورزش را برای دانش آموزان در اختیار بگیریم. می دانید این سالن های ورزشی معمولا برای بزرگسالان بعد از ظهرها فعالند اما از امکانات صبح این وزارت می توانیم استفاده کنیم صحبت های اولیه و مقدماتی شده و موافقت های کلی به عمل آمده است. انشا الله با هماهنگی که با وزیر ورزش وجوانان خواهیم داشت خواهیم توانست بخشی از امکانات این وزارتخانه را در اختیار دانش آموزان قرار دهیم .

در ادامه برنامه شریف زاده پیامک یکی از شنوندگان را که پرسیده بود که "چرا دروس دبیرستان کاربردی نیست یک دختر دیپلمه نه خانه داری یاد گرفتند نه بچه داری و برای ساده ترین بیماری راهی بیمارستان شود و یا برای تعویض یک واشر ساده شیر آب باید سرویس کار بیاورند آیا بهتر نیست که در مدارس به بچه ها درس زندگی و مهارت زندگی بیاموزیم؟ "بیان کرد .

دکتر فانی در پاسخ گفت : این سوال مرا می برد به یک عقبه ای که سالها پیش در یونسکو مطرح شد که بالاخره هدف از آموزش چیست؟ سالهای خیلی پیش می گفتند آموختن برای  دانستن .یعنی بچه ها یاد بگیرند بیاموزند که یادبگیرند.بعد از مدتی گفتند که این کار کافی نیست باید بگوئیم آموختن برای به کار بستن یعنی به آن آموختن برای دانستن، آموختن برای به کار بستن اضافه شد.
وزیر آموزش و پرورش افزود : حدود 35 الی 40 سال پیش این سوال طرح شد که آن دو هدف خوب است ولی هدف سومی مطرح شد گفتند آموختن برای زیستن .یعنی بچه ها بیاموزند که چگونه زندگی کنند. حدود 15 سال پیش شعار چهارمی اضافه شد آموختن برای با دیگران زیستن.فعلا این چهار رکن توسط یونسکو تعیین شده که با خیلی از آموزه های ما هم سازکار است.
دکتر فانی در ادامه گفت : پیامکی که شما خواندید ناظر بر دومی است یعنی آموختن برای به کار بستن که ما بعد از انقلاب زمانی طرح کاد داشتیم ، طرح کاد هدفش این بود که هر کس یک مهارتی یادبگیرد، که با هر فراز و نشیبی آن طرح انجام شد و جمع شد، به جای آن طرح ما شاخه کارودانش دادیم شاخه کارودانش در کنار شاخه فنی حرفه ای یک مهارت به دانش آموز می آموزد که با آن مهارت دانش آموز می تواند وارد بازار کار شود.
وزیر آموزش و پرورش افزود : همین امروز ما بحث اشتغال را داشتیم و با یکی از عزیزانی که سابقه طولانی در بخش فنی و حرفه ای دارد صحبت کردیم و قرار شد که بحث مهارتهای زندگی و بحث کار آفرینی در بین دانش آموزان در دوره متوسطه و همچنین تقویت آموزش های فنی حرفه ای متناسب با تقاضاهای اجتماعی . این خیلی مهم است که آموزش های فنی و حرفه ای باید نیاز های جامعه را پاسخگو باشد نه اینکه ما تولید کنیم و جامعه از آن استفاده نکند و بحث تقاضا محوری در آموزش های فنی حرفه ای یک سیاست جدی است که وزارت آموزش و پرورش دنبال می کند ما البته تحت عنوان مهارت های زندگی هم سر فصلی داریم در دولت یازدهم در وزارت آموزش و پرورش آغاز کردیم که بیشتر ناظر بر این پیامک است که ما تلاش کنیم که به بچه ها آموزش هایی دهیم که بتواند گلیم خود را از آب بیرون بکشند. یعنی مهارت هایی بیاموزند که بتوانند در جامعه زندگی کنند یعنی همان سومین فرض. همان آموختن برای زیستن ما برنامه هایی را شروع کردیم که انشاالله تا پایان این دولت بتوانیم کارهای اساسی انجام دهیم.
در ادامه تلفن چند تلفن دیگر پخش شد که سوالات مطرح شده در آنها به شرح ذیل است :  
•     "سلام خسته نباشید از سمنان تماس میگیرم و از معلمان شرکتی هستم خواهش می کنم از آقای وزیر بخواهید تکلیف ما را مشخص کند کی قرار است امتحان بگیرند ؟"
•    "من از ایزه تماس می گیرم و از وزیر خواهشمندم یک فکری به حال وضعیت معیشتی معلمان بشود چون اکثرا در مضیقه هستند ؟"
•    "سوالی داشتم از جناب وزیر می خواستم از ایشان سوال کنم برای به روز رسانی در آموزش مدارس چه برنامه ای دارند؟ آیا به همین برنامه ها اکتفا می کنند یا نه ؟ در سیستم آموزشی آیا تحول ایجاد می شود ؟ ما به لحاظ آموزشی از نظر ایشان در چه سطحی هستیم آیا مورد قبول است؟"
در ادامه شریف زاده مدیر شبکه فرهنگ گفت : یکی از شنوندگان پیامکی داده اند و گفتند "برای بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان چه برنامه ای دارید ؟آیا با مدرک کارشناسی و 25 سال سابقه تدریس در دبیرستان با 800 هزار تومان حقوق می توان جوابگوی یک خانواده چهار نفری بود آیا شان معلم این است ؟"
فانی وزیر آموزش و پرورش به ترتیب به سوالات مطرح شده اینگونه پاسخ داد :سوال اول را که قبلا پاسخ دادیم در ارتباط با آزمون دستور العمل به کارگیری نیروی انسانی در دست تدوین است که انشا الله آماده شود ما اقدام می کنیم.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد : در رابطه با وضعیت معیشتی ما از همان روزهای اولیه آغاز کار من به دو نکته خیلی توجه داشتم یکی بحث اقتصاد آموزش و پرورش دوم وضعیت معیشت فرهنگیان که هر دو از مهمات کار ما است.
دکتر فانی افزود : من همان روزهای اول یکی از همکاران بسیار خوبم را که با تجربه طولانی در آموزش و پرورش است به عنوان مشاور خودم در اقتصاد آموزش و پرورش و امر معیشتی فرهنگیان منصوب کردم.که بالغ بر 200 جلسه کارشناسی در ارتباط با بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان داشتند.ما هر کاری هم در ارتباط با همکاران فرهنگی انجام دهیم به هیچ وجه اعلام نمی کنیم چون شان و شخصیت معلم فراتر از این است که ما اعلام کنیم.
ویز آموزش و پرورش در ادامه گفت : سوال آخر که سوال بسیار خوبی بود بحث به روز رسانی آموزش در مدارس سوال کردند آیا وضع کنونی مورد تائید شما هست؟ بدیهی است که من باید بگویم نه، انسانی که به دنبال رشد و شکوفایی هست همیشه باید بگوید وضعیت فعلی خوب نیست ما باید خود را ارتقا دهیم ما در اسناد آموزش و پرورش سند ارزشمندی داریم به نام سند تحول نظام آموزشی کشور که سالها در آموزش و پرورش روی آن کار شده و نهایتا به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید من در برنامه ای که تقدیم مجلس کردم خودم را مکلف به اجرای این سند کردم ولی قبل از اینکه اجرا کنم باید آن را به یک سند اجرایی تبدیل کنم به نظر می رسد دو سال طول بکشد که مقدمات کار را از هر لحاظ فراهم کنیم و انشا الله وارد سند تحول بشویم. یکی از بندهای سند تحول به روز رسانی آموزش و پرورش است که این عزیزمان این نکته را به عنوان سوال مطرح فرمودند.
-    شریف زاده در ادامه پرسید : سیاست حضرتعالی برای تحول در سطح ارتقا معلمان و هم در جذابیت محیط آموزشی که به این تعبیری جمعه ها هم دانش آموزان شوق حضور در کلاس درس را داشته باشند چیست؟
دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ گفت :  ما در ارکان 6 گانه آموزش و پرورش شامل مدیریت، معلم، محتوی و برنامه های آموزشی فضا و تجهیزات ، بودجه و مقررات آموزشی اینها شش رکن آموزش و پرورش را تشکیل می دهند. در داخل این شش رکن معلم یعنی نیروی انسانی که آموزشی می دهد شخصیت و تاثیر منحصر به فرد ممتازی را دارند بنابراین ما اگر بخواهیم در آموزش و پرورش تحول ایجاد کنیم ما باید این 6 محور توجه کنیم در راس این 6 محور به معلم توجه کنیم ما در به سازی منابع انسانی که در سیاست های خودمان که در برنامه های تقدیمی به مجلس اعلام کردیم. بحث افزایش انگیزه در معلم و افزایش مهارت حرفه ای و شایستگی های حرفه ای را ذکر کردیم در کنار این رسیدگی به آن 5 رکن دیگر ارتقا کیفیت مدیریت آموزشگاهی می تواند فضای مدرسه را به یک فضای دل انگیز تبدیل کند و مصداق آن شعر  باشیم که:
 حرف معلم ار بود زمزمه محبتی           جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را
مدیر شبکه فرهنگ در ادامه گفت : حالا روزهای پنجشنبه هم که اضافه شده به روزهای تعطیل مزید شده بر روزهای جمعه اتفاقا در پیامک ها هم بود که تکلیف 5شنبه ها را روشن کنید اگر تعطیل است چرا کلاس می گذارند؟
وزیر آموزش و پرورش افزود : این اقدام به تعطیلی پنج شنبه های که دو سال پیش توسط وزارت آموزش و پرورش در دولت دهم تصمیمش گرفته شد .برنامه ایست که امسال هم ادامه دارد ولی ما در مصوبات عالی شورای آموزش و پرورش تعطیلی پنج شنبه ها را نداریم بلکه تعطیلی پنج شنبه ها باید طوری برنامه ریزی شود که برنامه های شاد، مفید و جذاب برای دانش آموزان پیش بینی شود .
فانی افزود :من دو تیم را مامور کردم که الان دارند کار می کنند یک برنامه هم نوشتند که مورد تائید من قرار نگرفت برگرداندم که دوباره روی آن کار می کنند و آن  این است که ما بتوانیم برای پنج شنبه ها ی مدارس برنامه های جاذبه دار  و اختیاری با دریافت هزینه های آن از اولیا دانش آموزان به طور آزمایشی اگر بتوانیم امسال و اگر نتوانیم سال آینده در بعضی از مدارس فعال کنیم .خب بدیهی است که اگر ولی دانش آموزی بخواهد پولی پرداخت کند برای فعالیتی پرداخت می کند که جاذبه داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت : این برنامه هر وقت آماده شد ما به تدریج در مجموعه مدارس نه همه مدارس به طور اختیاری و آزمایشی با ارزشیابی که از این برنامه خواهیم کرد انشا الله آغاز می کنیم. در واقع در روزهای پنج شنبه مدارس تعطیل هستند ولی بعضی مدارس نیاز به کلاس تقویتی دارند مثلا در همین هفته گذشته 2 الی 3 روز مدارس تعطیل شد اگر از این تعطیلی ها ادامه پیدا کند به محتوی آموزشی لطمعه وارد می کند طبعتا مدارس باید به نحوی این تعطیلی را جبران کنند .طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش ایران ما در سال باید 200 روز آموزشی داشته باشیم.در دنیا 180 روز تا 220 روز مختلف وجود دارد در کشورهای مختلف. ما در کشورمان 200 روز آموزشی داریم خب هر تعطیلی که به مدارس اعمال می شود به هر دلیلی آلودگی هوا، سرما، یخ بندان، برف شدید در یکی از شهرستانها به دلیل باد شدید حتی مدرسه را تعطیل کردند توسط استانداری. خب این از آن 200روز آموزشی کم می کند این باید به نحوی جبران شود. من همین امروز در شورای معاونین آموزشی گفتم مراقبت کنید ما این 200 روز آموزشی را رعایت کنیم. چون از این 200 روز هر یک روز که کم شود ناچاریم از محتوی، تمرین و تکرار مطالب برای دانش آموزان کاهش دهیم و طبیعتا به نتیجه نمی رسیم.
دکتر فانی افزود : به طور مثال در کشوری مانند ژاپن حدود 12 سال پیش آمدند یک روز آموزشی حذف گردد یک ششم حجم کتابهای درسی را کاهش دادند ولی آن یک روز که حذف شد مدرسه تعطیل نشد. بلکه همین فعالیت های فوق برنامه در آن مدارس اجرا شد ما در کشورمان پنج شنبه را تعطیل کردیم کتابها را کم نکردیم کتابها را کم نکنیم و یک روز هفته را کم کنیم نتیجه می شود ؟
دکتر فانی تاکید کرد : در بعضی از مدارس به جای شش ساعت در روز هشت ساعت در روز که جز خستگی برای معلم و دانش آموز چیزی ندارد.اینها تصمیماتی است که گرفته شده است. ما هم هیچ راهی برای گریز از این تصمیمات نداشتیم بنابراین الان ما داریم تدبیر می کنیم برای سال آینده چه اقدامی انجام دهیم.
شریف زاده مدیر شبکه فرهنگ در ادامه گفت : به نکته خوبی اشاره کردید بحث تجربه ای که در ژاپن اتفاق افتاد الان بحث تدریس الکترونیکی که منطبق با اهداف آموزشی باشد یکی از فناوری هایی است که در آموزش و پرورش دنیا مطرح است.آیا حضرتعالی برنامه دارید که بخشی از آموزش و تعلیم دانش آموزان از طریق الکترونیکی و سرویس های فناوری روز اتفاق بیافتد؟
دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال گفت : فناوری های نوین در آموزش نباید جایگزین معلم شود این یک بحث خیلی جدی ، فنی و کلیدی است.یک زمانی چند سال پیش مطرح شده بود که آموزش الکترونیک بیاید و به جای معلم قرار بگیرد که حالا در جلسات کارشناسی آنجایی که من دعوت بودم بنده عرض کردم که در هیچ جای دنیا این روش نوین نمی تواند جایگزین معلم شود به خصوص در کشور ما که رابطه عاطفی بین معلم و دانش آموز و تاثیری که روح و روان معلم بر تعلیم و تربیت و رفتار دانش آموز می گذارد به هیچ وجه توسط وسایل الکترونیکی اتفاق نمی افتد .
وزیر آموزش و پرورش افزود : نکته دوم اینکه ما در راستای هوشمند سازی مدارس خیلی جهت گیری هایمان حساب شده نبود در سالهای اخیر من جلسه ای که با مسئولین این قسمت در آموزش و پرورش داشتم به آنها گفتم  شما بیایید هدف گذاری کنید برای این کار هدف نهایی را تعیین کنید و بعد ببینید با چند مرحله می توانید به آن هدف نهایی رسید.متاسفانه تحت عنوان هوشمند سازی مدارس متفاوت رفتار شده در مدارس کشور و تجهیزات زیادی خریداری شده که خیلی از این تجهیزات استفاده نمی شود خیلی از این مدارس معلمشان آمادگی لازم را برای استفاده از این تجهیزات ندارند.
 
دکتر فانی در ادامه گفت : من اعتقاد دارم که تجهیزات باید قبل از آنکه در اختیار مدارس قرار گیرند باید معلمین و زمینه های استفاده از آنها فراهم شود . لذا تلاشمان بر این است که مدارس تجهیز نشده را به گونه ا ی مرحله بندی کنیم و بتوانیم با وضعیتی که هر مدرسه دارد بتوانیم خودمان را با شرایط تطبیق دهیم و خود را به استفاده از فناوری ها برای تکمیل نقش معلم در کلاس درس برسانیم.
در پایان چند تلفن دیگر و پاسخ دکتر فانی به آنها این بود که : من هم فرهنگی هستم امسال بازنشسته شدم متاسفانه 37 درصد از حقوقم کم شده حدود 700 هزارتومان این در دوران بازنشستگی آیا همه ارگان ها اینگونه عمل می کنند یا فقط آموزش و پرورش ؟ در مورد  مدارس خاص مانند مدارس هیئت امنایی و مدارس شاهد و آنها که مجوز فعالیت های فوق برنامه از قبیل کلاس های درسی را دارند اما ما متاسفانه به عنوان مدارس دولتی مجوز فعالیت های فوق برنامه این چنینی را نداریم و چون تقریبا آموزگاران مدارس بیش از 70 درصد تقلیل کاری هستند و در این یک روز تعطیلی که دارند ما نمی دانیم این یک روز تعطیلی را که با معلمان راهنمایی و دبیرستان پر می کنیم.آن طور که باید کیفیت ندارد و حتی بعضی وقتها کار به جایی رسیده که اولیا متوجه این قضیه شده اند. و آن یک روز که معلم خود دانش آموز حضور ندارد ما از همکاران متوسطه استفاده می کنیم. خیلی وقت ها مشاهده می کنیم که اولیا دانش آموزان را به مدرسه نمی فرستند .
سوال یکی از شنوندگان مطرح شد که :" با سپاس از وزیر آموزش و پرورش یک سوال داشتم که چرا رتبه شغلی عالی فرهنگیان حکمشان زده نمی شود ؟ در ارتباط با تلفن اول که همکار فرهنگی ما بازنشسته شده اند و فرمودند حقوقم کم شده است ما طبق قانون مدیریت خدمات کشوری عمل می کنیم و لذا اگر ایشان طبق آن قانون احساس می کنند که کسری بیش از آن چیزی است که قانون تعیین کرده مراجعه کند به کار گزینی آموزش و پرورش و راهنمایی بخواهند ."
دکتر فانی در پاسخ به این سوال گفت : تلفن دوم به نظر می رسید که یک همکار مدیر بود مدارس دولتی هم مجوز دارند به شرط آنکه اولیا هزینه آن را تامین کنند و چون این کلاس ها هزینه هایی دارد که ما به عنوان آموزش و پرورش توان مالی آن را نداریم اگر انجمن مدارس همکاری کنند و از اولیا این هزینه های تامین کنند از نظر بلامانع است . در مدارس هیات امنایی و شاهد هزینه کلاس های فوق برنامه را خود اولیا تامین می کنند کلا هزینه های فعالیت های فوق برنامه را خود اولیا باید تامین کنند و یک نکته را اشاره کردند که واقعا نکته با مشکلی است و آن بحث تقلیل ساعت کار همکارانی است که سابقه خدمتشان بالای 20 سال است و مشکلاتی برای آن یک روزی است که کسر می شود ایجاد کرده که امسال ما هیچ کاری نمی توانیم انجام دهیم ولی برای سال آینده این مشکل را حل خواهیم کرد انشا الله.
دکترفانی وزیر آموزش و پرورش به ترتیب در پاسخ به سوالات شنوندگان گفت: ما اعتقاد داریم که معلم ابتدایی باید کلاس ابتدایی توسط یک معلم اداره شود و برای آنکه آن معلم در روز پنجم حضورش در مدرسه حضور پیدا کند باید انگیزه داشته باشد و فوق‌العاده شغلش باید افزایش یابد و از طریق شورای حقوق دستمزد که بنده به عنوان نماینده دولت در شورای حقوق و دستمزد انتخاب شدم امیدوارم بتوانم این مشکل را در سال آینده حل کنم. منم مانند این همکار عزیزمان هم نظر هستم که یک کلاس ابتدایی در طول هفته توسط یک معلم باید اداره شود.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت:الان در حال گزار به قانون مدیریت خدمات کشوری هستیم این مورد را هم در شورای عالی اداری و شورای امور اداری و استخدامی کشور باید دنبال کنیم و انشاالله امیدواریم این مشکل هم حل شود .


دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: من اجازه می‌خواهم در یک دقیقه پایانی برنامه نکته‌ای عرض کنم که در دولت یازدهم دولت تدبیر و امید جناب آقای دکتر روحانی که بنده به عنوان یک خدمتگزار انجام وظیفه می‌کنم باید به خدمت مردم این نکته را عرض کنم که آموزش و پرورش متعلق به مردم است با راهنمایی‌ها، هدایت‌ها و کمکهای مردم از یک طرف و همکاری‌های همکاران خوبم این بیش از یک میلیون فرهنگی زحمت‌کش آموزش و پرورش می‌تواند به بهترین وجه اداره شود. ما امیدمان بعد از خدا به لطف مردم و همکاری بی‌شاعبه فرهنگیان در کل کشور است.
 
گفتین است؛ برنامه یک نگاه چند دیدگاه به همت گروه فرهنگ، تاریخ و سایست هر شنبه ساعت 19:30 تا 20:30 از رادیو فرهنگ پخش می‌شود .رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف 106 مگاهرتز و ای ام ردیف 558 کیلو هرتز و کانال 56 دستگاههای گیرنده دیجیتال قابل دریافت است.
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار