امام جمعه قم گفت: امامت با مقامات معمولی قابل قیاس نبوده و مانند پیامبری است و از سوی خداوند انتخاب می‌شود و برای انتخاب امام باید سراغ کسی برویم که آیه تطهیر درباره او نازل شده و از همه افضل بود.

 
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم؛ آیت الله رضا استادی در جمع زائران و عزاداران حسینی در حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به ویژگی‌های پیامبر بیان کرد: پیامبر علاوه بر ولایت تشریعی دارای ولایت تکوینی است و قدرت این را دارد که در عالم تصرف کند.

وی بیان کرد: مردم وقتی معجزات پیامبران را مشاهده کنند در می‌یابند که او از جانب خداوند است و اینکه پیامبر دارای چنین قدرتی است نشانه این است که پیامبر مورد تایید خداوند است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه پیامبران یا از طرف خداوند دین آورده و یا دین پیامبر قبلی را ترویج می‌کردند اضافه کرد: پیامبر آنچه که در دایره دین و مربوط به سعادت مردم است را می‌داند.

وی با اشاره به اینکه پیامبری انتخابی نیست بیان کرد: پیامبر دارای علم گسترده بوده و پیامبر به دلیل اینکه از طرف خداوند است و علم و قدرت او بی منبع نیست به همین دلیل با عالم غیب ارتباط دارد.

آیت الله استادی با اشاره به اینکه پیامبری از هیچ کدام از انبیای الهی سلب نشده است ادامه داد: در پیامبری سن و سال شرط و ملاک نیست و تمام خصوصیاتی که در پیامبر وجود دارد در هیچ مقام معمولی و عادی نیست؛ مقامات معمولی و عادی از سوی مردم انتخاب شده و کنار گذاشته می‌شوند و یا خودشان استعفا می‌دهند ولی پیامبری دارای چنین شرایطی نیست.

وی با اشاره به حدیثی از امام جواد(ع) خاطرنشان کرد: امامت مجرای نبوت است و این سخن به این معناست خصوصیاتی که در پیامبر است در امام نیز وجود دارد و فقط در امامت وحی وجود ندارد.

امام جمعه قم اضافه کرد: در سال‌های اخیر در درس‌های اصول و عقاید از این جمله استفاده شده و گفته شده است که امامت ادامه نبوت است.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) اظهار کرد: اگر می‌خواهید امام را بشناسید امام همانند پیامبر است ولی دارای نبوت نیست.

آیت الله استادی با اشاره به برداشت‌های نادرست دیگر مذاهب نسبت به مسئله امامت گفت: برخی تصور کرده‌اند که امامت یک مقام معمولی است در حالی که ما می‌گوییم امامت همانند نبوت است و آنها خیال کردند که امامت همانند مسئولیت‌های عادی مثل انتخاب کردن استاندار است.

وی بیان کرد: آنها یا به این مسئله توجه نکرده و یا عمدا آن را زیرپا گذاشته و خیال کرده‌اند که امامت مقامی معمولی است و تا این اساس درست نشده و تا به این نقطه ایشان را توجه ندهیم باقی حرف‌ها برای آنها تازگی ندارد.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه گناه، خطا و ندانستن در امامت جایی ندارد افزود: باید این مباحث را ادامه دهیم تا آنها بدانند که امامت با مقامات معمولی قابل قیاس نبوده و مانند پیامبری است و از سوی خداوند انتخاب می‌شود و برای انتخاب امام باید سراغ کسی برویم که آیه تطهیر درباره او نازل شده و از همه افضل بود.

وی گفت: امروز نهج البلاغه امیرالمومنین بزرگترین شاهد است که گوینده این سخنان و کلمات با دیگران قابل مقایسه نیست و این مباحث باید دنبال شده و روشن شود و اگر ان‌شاء‌الله تعصبی نیست مورد پذیرش قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر امامت یک مقام معمولی بود این سخن که هر فرد باید به شناخت امام زمان خود برسد در غیر این صورت به مرگ جاهلیت مرده است معنایی نداشت./س

برچسب ها: قم ، امامت ، مقام ، قابل ، مقایسه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.