افزايش توليد در واحد سطح به دانش، تخصص و مهارت بهره‌برداران بستگي دارد. از اين رو، يك عامل اساسي در انتقال موفق يافته‌هاي تحقيقاتي، استفاده از شيوه‌هاي مؤثر و كارآمد ترويجي است كه تلفيق آن با دانش بومي كشاورز، سبب ارتقاي دانش و مهارت آنان و در نتيجه افزايش توليد با كيفيت خواهد شد.

 

 رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز گفت: براي موفقيت در كشاورزي و توليد، لازم است اطلاعاتي دقيقي از عوامل تأثيرگذار بر توليد داشته و بتوانيم آن‌ها را با برنامه‌ريزي صحيح و علمي مديريت كنيم و در نهايت كشاورزان را براي انتقال دانش به درون مزرعه و استفاده از اين دانش همراه كنيم.

مسعود محمدیان افزود: اجراي برنامه‌ريزي‌هاي دقيق و اصولي به همراه ارائه آموزش‌هاي نوين كشاورزي به كشاورزان مي تواند ضمن تاثيرگزاري مثبت در توليد محصولات با كيفيت‌ و مرغوب سبب آشنايي آنان با روش‌هاي نوين در بخش كشاورزي شود.

وی از برنامه ریزی برای آشنایی کشاورزان با روش های نوین کشاورزی گفت و تشریح کرد: با برنامه‌ريزي‌هاي دقيق و اصولي مي توان گام‌هاي اساسي در راستاي توليد محصولات با كيفيت‌تر برداشته و كشاورزان را با روش‌هاي نوين در اين بخش آشنا كنيم.

محمدیان ادامه داد: تحول در توليدات كشاورزي مستلزم انتقال يافته هاي تحقيقاتي به مزارع است.

وی تاکید کرد: رشد بالای جمعیت و افزایش مستمر تقاضای مواد غذایی در کشور، ایجاد تحول در کشاورزی را به نحوی که بتواند کمیت، کیفیت و تنوع محصولات کشاورزی را در مدت زمانی کوتاه افزایش دهد اجتناب ناپذیر ساخته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: با انتقال سريع يافته هاي تحقيقاتي به مزارع و كشاورزان، مي توان ضمن ايجاد تحولي شگرف در توليدات كشاورزي به ويژه محصولات استراتژيك، كشاورزان را در توليد محصولات بيشتر و با كيفيت‌تر كمك نمود.

ایوب ایرانی فام یادآور شد: كارشناسان اين بخش بايد در كنار كشاورز حضور مستمر داشته و به صورت چهره به چهره دانش خود را براي رسيدن به رشد و توسعه پايدار در بخش كشاورزي انتقال دهند.

وی افزود: به کارگیری تحقیقات در حل چالش های بخش کشاورزی ضروری است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره ای به محور نبودن تحقیقات اظهار داشت: محور نبودن تحقیقات و نبود ارتباط و هماهنگی بین مراکز تحقیقاتی و مراکز پژوهش دانشگاهی باعث شده است تا مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی بدون هماهنگی با یکدیگر در فضای نبود یک مدیریت منسجم و یکپارچه تحقیقات کشاورزی، فعالیت های تحقیقاتی خود را برنامه ریزی و به پیش برند.

ایرانی فام ادامه داد: تحقیقات کشاورزی انجام شده با صرف هزینه های گزاف به طور اصولی متمرکز بر حل چالش ها و مشکلات مبتلا به بخش کشاورزی نیست، بنابراین با تحقیقات پراکنده و تکراری عمده چالش ها و مشکلات بخش کشاورزی کماکان وجود خواهد داشت و برطرف نمی شود.

وی تاکید کرد: در این رابطه مهمترین اصل در راستای افزایش عملکرد تولید و تولید پایدار، وجود برنامه ریزی علمی و اجرای طرح های تحقیقاتی کاربردی در جهت افزایش پتانسیل تولید در واحد سطح با حفظ منابع پایه است.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یادآور شد: سواد اندک 80 درصد از تولیدکنندگان، تزریق یافته های علمی توسط فارغ التحصیلان به بدنه کشاورزی استان را برای تحقّق حماسه اقتصادی گوشزد می کند.

علی رُخ افروز گفت: افزایش تولید محصولات کشاورزی در صورت تلفیق علم دانش آموختگان با تجربه تولیدکنندگان همانند خبرگان کشاورزی امکانپذیر است.

وی با اشاره به تعداد زیاد کارشناسان تحصیل کرده کشاورزی استان افزود: باید یک رابطه منطقی بین تولیدکنندگان و کارشناسان کشاورزی ایجاد کنیم.

رُخ افروز تشریح کرد: خبرگان کشاورزی توانسته اند با استفاده از تحقیقات و یافته های علمی میانگین تولیدی 10 برابر بیشتر از تولید کشور داشته باشند.

وی افزود: آموزش را باید عاملی تاثیرگذار در گسترش روش های پیشرفته تولید و سودآور شدن واحدهای بهره برداری قلمداد نمود.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اظهار داشت: افزایش تولید محصولات کشاورزی در صورت تلفیق علم دانش آموختگان با تجربه تولیدکنندگان همانند خبرگان کشاورزی امکانپذیر است.

وی خاطرنشان کرد: غیر اقتصادی بودن تولید محصولات کشاورزی، پایداری بخش کشاورزی را تهدید می کند.

رُخ افروز با اشاره به وظیفه‌ی مروّجان در جهاد اقتصادی اظهار کرد: کشاورزان باید به بهترین شکل تولید کنند، مروّجان رابطی میان محققان و تولیدکنندگان باشند و در نهایت محقّقان نیاز تولیدکنندگان را برآورده کنند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از ضروریات توسعه کشاورزی توجه به فناوری‌های نوین است که ضمن حمایت از متخصصان بخش، باید از یافته‌های تحقیقاتی محققان حداکثر استفاده شود؛ چرا که بهترین، باصرفه‌ترین و نزدیک‌ترین راه به توسعه همه‌جانبه کشاورزی استفاده از دستاوردهای محققان بخش است.

سعداله اسکندری ضمن بازگو نمودن ایجاد اشتغال پایدار با توسعه کشاورزی افزود: توسعه کشاورزی و حمایت از این بخش مهم اقتصادی اساس ایجاد اشتغال مولد و پایدار است که مسئولان باید توجه اساسی به این مهم داشته باشند.

وی یادآور شد: به نظر می رسد برای بهره وری بیشتر و به کار گیری روش های نوین کشاورزی باید نسل جدید و دانش آموختگان کشاورزی پا به عرصه بگذارند تا ظرفیت های کشاورزی استان به درستی شکوفا شود.

اسکندری با اشاره به باور کردن تولیدکنندگان برای توانایی در تولید خاطرنشان کرد: اگر چگونگی فعالیت تولیدکنندگان را باور کنیم، آنها به‌طور قطع توانایی افزایش تولیدات خود را دارند.

بر اساس این گزارش، اتخاذ راهکارهای مدرن و استفاده از نظرات متخصصان کشاورزی، استفاده از تکنولوژی روز و سیستم مکانیزه، خرید به موقع محصول از کشاورزان با قیمت مطلوب و جلب رضایت آنان، ساماندهی تشکل های بخش کشاورزی و سایر موارد در این بخش بسیاری از نابسامانی ها، مشکلات و معضلات را برطرف تا شاهد خودکفایی و سربلندی در تولید همه محصولات کشاورزی که افتخار هر ایرانی است به ارمغان آید./س

 

برچسب ها: افزایش ، تولید ، بهره گیری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.