سید حسام الدین مدنی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به کمبود واکسن آنفولانزا و فلج اطفال طی روزهای اخیر گفت: پس از به وجود آمدن احساس نیاز در زمینه ی واکسن های آنفولانزا و فلج اطفال از سوی وزارت بهداشت، سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر بر اساس درخواست این وزارتخانه در زمینه ی واردات واکسن های فوق، اقدام به تامین آن ها از کشورهای اروپایی و آسیای شرقی نمود.
وی در ادامه با بیان اینکه واردات دارو به ویژه واکسن همواره باید بر اساس نیاز بازار به علت کوتاه بودن عمر مصرف و نگهداری آن ها باشد، تصریح کرد: هم اکنون نگرانی در خصوص واکسن آنفولانزا وجود ندارد و این واکسن طی فواصل زمانی معین به میزان 50 دوز در هر فصل به منظور جلوگیری از امحای آنان صورت می گیرد.
رئیس سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر به تامین 3 میلیون دوز واکسن فلج اطفال توسط این سازمان اشاره کرد و گفت: بنابر توافق صورت گرفته با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و هماهنگی های به عمل آمده و با یونیسف در صورت عدم وجود مشکلاتی چون مسائل مربوط به تحریم های خارجی، عدم اختلال در شبکه ی واردات دارویی در کشور مبدد، 3 میلیون دوز واکسن فلج اطفال توسط این سازمان تا 10 روز آینده به کشور وارد خواهد شد که پاسخگوی نیازهای موجود است.
وی در ادامه افزود: تامین واکسن فلج اطفال تا سال آینده به عهده سازمان تدارکات پزشکی واگذار شده تا فرآیند تامین نیاز به این واکسن سرعت بیشتری بگیرد.
سید حسام الدین مدنی به سفارشی بودن بسیاری از داروها اشاره کرد و بیان داشت: بسیاری از داروها به علت خاص بودن نوع بیماری و عدم امکان انباشت آن ها در فواصل زمانی کوتاه به داروهای سفارشی و درخواستی تبدیل شده اند که همواره برای بیماران زحمت ها و نگرانی هایی را ایجاد کرده اند.
سازمان تدارکات پزشکی برای چنین داروهایی که قابلیت تهیه و نگهداری انبوه آن ها وجود ندارد، برنامه ریزی مدونی را برای طولانی مدت ارائه خواهد کرد.
*چانه زنی بر سرقیمت های داروهای وارداتی/ پایان عمر داروهای واردات مشابه در داخل
رئیس سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر به تولید 100 قلم داروی شیمیایی توسط سها 2 اشاره کرد و اظهار داشت: امروز به صرفه نبودن برخی از این داروها آن ها را از چرخه ی تولید سها 2خارج کرد که تولید داروهای خاص و نایاب را جایگزین آن ها می کنیم.
به گفته مدنی داروهای حذف شده از لیست تولیدات سها 2، داروهای خاص و کمیاب و فوریتی نیستند و مشابه آن در داخل تولید می شود.
وی در خصوص قیمت داروهای وارداتی با توجه به نرخ ارز بیان داشت: هلال احمر همواره به سر قیمت داروهای وارداتی در حال رایزنی با طرف خارجی است تا داروها با کمترین قیمت دارد و به دست مصرف کنندگان برسد.
سید حسام الدین مدنی از پایان عمر داروهای وارداتی مشابه در داخل خبر داد و گفت: داروهایی که در داخل تولید می شوند، واردات آن ها به کشور قطع می شود.
البته کیفیت گزینه ای است که همواره در این تصمیم گیری مداخله خواهد کرد.
*هلال احمر بازوی کمکی وزارت بهداشت در حوزه ی تامین دارو
وی در خصوص واگذاری فعالیت های دارویی کشور به جمعیت هلال احمر افزود: هلال احمر نمی تواند کل مدیریت دارویی کشور را کنترل کند اما به عنوان بازوی کمکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توانایی برداشتن گام های بلند و موثر را برای ارائه خدمات بهتر دارا است.
مدنی در خصوص برخی گمانه زنی ها نسبت به فعالیت داروخانه های هلال احمر گفت: جمعیت هلال احمر مکانی عام المنفعه است و در موارد خاص و فوریتی ورود پیدا می کند.
وجود 50 داروخانه هلال احمر در بین 10 هزار داروخانه سراسر کشور تاثیری بر فعالیت های داروخانه های دیگر نخواهد داشت.
* همکاری با شرکت های دانش بنیان در عرصه تولید دارو
رئیس سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر در خصوص برنامه های پیش روی این سازمان اظهار داشت: جمعیت هلال احمر زیر ساخت های بسیار خوبی برای ورود به عرصه های کمتر پرداخته شده دارویی دارد که می تواند با افزایش تولیدات و رشد کیفی آن ها به هدف توسعه ی صادرات خود دست یابد.
وی با بیان اینکه این سازمان سرمایه پذیر در عرصه تولیدات خواهد بود تصریح کرد: همواره بهره مندی از تخصص های داخلی و خارجی برای تولید محصولات جدید و امکان صدور آن به کشور های دیگر آمادگی داریم چرا که با هشیاری می توان علم جدید را وارد کشور کرد و نیروی انسانی گردش و پول را در داخل کشور به جریان انداخت.
سید حسام الدین مدنی از همکاری با شرکت های دانش بنیان در جهت افزایش تولیدات خبر داد و گفت: با توجه به اینکه اقبال دارویی در جهان همواره به سمت داروهای گیاهی و گیاهان دارویی است، اولویت تولیدات بر این قرار خواهد گرفت.
وی افزود: به این منظور با شرکت های دانش بنیان وارد مذاکره خواهیم شد تا پس از انجام مطالعات تحقیقاتی از سوی این شرکت ها نتایج این مطالعات را وارد چرخه ی تولید کرده و به بازار داخلی و حتی خارجی عرضه کنیم.
انتهای پیام/
یک پدر