رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: 50 درصد بیماران دیابتی به علت عوارض قلبی و عروقی، جان خود را از دست می دهند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اهواز؛  ˈسید محمد علویˈ به مناسبت هفته دیابت در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه عارضه اصلی در بیماران دیابتی، صدمه ای است که به رگها و اعصاب وارد می کند گفت: سکته مغزی و سکته قلبی، شایع ترین علت مرگ و میر بیماران دیابتی محسوب می شود.

وی در باره عوامل خطر ابتلا به دیابت گفت: چاقی و افزایش وزن، سبک زندگی بی تحرک، سابقه خانوادگی، افزایش سن به علت کم کار شدن لوزالمعده، شانس بیشتر ابتلای نژاد سفید، تغذیه نامناسب، فشار خون، کلسترول، سابقه دیابت در دوران حاملگی و افراد دارای سابقه قند خون در آزمایش از جمله این عوامل به شمار می روند.

 علوی تصریح کرد: علائم هشدار دهنده از جمله پرخوری، پر ادراری و پرنوشی باید از نظر ابتلا به دیابت مورد بررسی قرار گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بالا رفتن قند خون، اغمای بیمار،همچنین اختلال سطح هوشیاری را ازعوارض بیماران حاد دیابتی خواند و افزود: بیمار اگر علاوه بر استفاده زیاد از انسولین، فعالیت و استرس زیادی داشته باشد قند خونش پایین می آید و باید فورا به پزشک مراجعه کند زیرا کشنده است.

 علوی به عوارض دراز مدت بیماری دیابت اشاره کرد و گفت: اگر عروق ریز و یا درشت درگیر شوند سکته قلبی و سکته مغزی از مهمترین عوارض آن است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان نابینایی، بیماری کلیوی و قطع پا را ازدیگر عوارض بیماری دیابت عنوان کرد و افزود: این بیماری از نظر اقتصادی و اجتماعی مشکلات زیادی را به همراه دارد و سی هزار میلیارد ریال هزینه بر روی دوش دولت گذاشته است.

علوی با اشاره به اینکه ابتلا به دیابت در جهان سیر صعودی را طی می کند ، گفت: در برنامه غربالگری جمعیت بالای 30 سال روستایی در استان خوزستان ، بیش از 15 هزار نفر مبتلا به دیابت شناسایی شده و در مرکز بهداشت ثبت شده است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان افزود: مرحله سوم غربالگری روستایی از اول آبان ماه تا پایان سال در افراد بالای 30 سال و زنان باردار آغاز شده است و 250 هزار نفر تحت پوشش این برنامه قرار می گیرند.

وی به برنامه های اداره بهداشت خوزستان اشاره کرد و گفت : غربالگری افراد بالای 30 سال و زنان باردار، شناسایی و درمان، کاهش عوارض با راه اندازی مراکز مشاوره دیابت در بیمارستان ها، آموزش و آگاه سازی مردم از جمله این برنامه ها است.

 علوی ادامه داد: در مراکز مشاوره گروهی متشکل از چشم پزشک، ارتوپد، پزشک قلب و عروق، متخصص کلیه باید فعالیت کنند تا وقتی بیمار مراجعه کرد امکان ارائه تمامی خدمات وجود داشته باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اضافه کرد: 90 درصد بیماران مبتلا به دیابت از نوع دو از نظر ابتلا و عوارض با مصرف سبزیجات، میوه ها و کاهش مصرف دخانیات می توانند پیشگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر قند خون ناشتا بیشتر یا مساوی 126 میلی گرم در دسی لیتر باشد فرد مبتلا به دیابت است و یا اینکه اگر به صورت تصادفی قند خون اندازه گیری شود بیشتر یا مساوی 200 میلی گرم در دسی لیتر باشد.

 علوی توزیع پمفلت، برگزاری همایش و برپایی ایستگاه سلامت را از جمله برنامه های هفته دیابت با شعار ˈدیابت، آموزش و پیشگیریˈ عنوان کرد./ب
برچسب ها: دیابت ، عوارض ، قلبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.