«فرانسوا اولاند» رئيس جمهور فرانسه روز يکشنبه به اسرائيل تضمين داد با کاهش شدت تحريمهاي اعمال‌شده عليه ايران مخالفت خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگـزاري آلمان در گـزارشي به قلم «اوفيرا کوپمانس» نوشت: فرانسوا اولاند رئيس جمهور فرانسه روز يکشنبه به اسرائيل تضمين داد تا زماني که وي اطمينان حاصل نکند تهران به طور کامل از برنامه هسته‌اي خود دست برداشته است، با کاهش شدت تحريمهاي اعمال شده عليه ايران مخالفت خواهد کرد.

وي پس از ورود به تل آويو و در آغاز سفر دو روزه خود به اسرائيل گفت: «تا زماني که به قطعيت نرسيده باشيم ايران از پيگيري تسليحات هسته اي دست کشيده است، الزامات و تحريمهاي خود را حفظ خواهيم کرد.»

اولاند طي اين سفر ،  به کرانه باختري نيز خواهد رفت تا با محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين گفتگو کند.

رئيس جمهور فرانسه در ادامه مدعی شد: «فرانسه در مقابل گسترش تسليحات هسته اي کوتاه نخواهد آمد.» 

اين سخنان از سوي وي در حالي مطرح شد که بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل درگير تلاشهاي سرسختانه خود عليه «يک توافق بد» است که پنج عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل و آلمان در خصوص آن با ايران در حال مذاکره هستند.

گفتگو ميان کشورهاي قدرتمند جهان و ايران قرار است هفته آينده در ژنو از سر گرفته شود. 

واشنگتن در اين خصوص اعلام کرده است در صورتي که تهران بخشهايي از برنامه هسته اي خود را به حالت تعليق در بياورد، ممکن است تحريمهاي اعمال شده عليه ايران کاهش بيابد. 

نخست وزير اسرائيل قرار است روز چهارشنبه طي ديدار خود با ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه در مسکو و روز جمعه طي ديدار با جان کري وزير امور خارجه آمريکا در بيت المقدس، بر موضع خود در اين خصوص تاکيد کند.

اين دومين سفر جان کري به اسرائيل طي مدت 10 روز خواهد بود.

نتانياهو در گفتگو با اعضاي کابينه خود گفت: «اميدوارم در خصوص متقاعد کردن دوستان خود طي هفته کنوني و روزهاي پس از آن موفق شويم تا بدين ترتيب توافقي بسيار بهتر حاصل شود.»

نخست وزير اسرائيل تاکيد کرد ادامه يا حتي تشديد تحريمها عليه ايران به جاي کاهش آنها، باعث دستيابي به نتيجه «بسيار بهتري» از مذاکرات ديپلماتيک خواهد شد.

شيمون پرز رئيس اسرائيل در مراسم خوشامد گويي به اولاند در بيت المقدس گفت اسرائيل از موضع «استوار» و «قاطع» فرانسه در مذاکرات ژنو استقبال مي کند. 

اولاند گفت: «ما هرگز اجازه نخواهيم داد ايران داراي تسليحات هسته اي شود. بنابراين در پي دستيابي به يک توافق خواهيم بود. ما خواستار يک توافق هستيم، زيرا عقيده داريم مذاکرات و ديپلماسي ارجحيت دارد. اما اين توافق که دستيابي به آن ممکن است، حاصل نخواهد شد مگر آنکه ايران به دنبال تسليحات هسته اي نباشد.»

نتانياهو از فرانسه و رئيس جمهور اين کشور قدرداني و وي را رهبري «معتقد به اصول» توصيف کرد که «عميقا به انسانيت متعتقد است».

بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده، وي قرار است دوشنبه صبح را در رام الله باشد و بعد از ظهر براي سخنراني در پارلمان اسرائيل (کنست) به بيت المقدس باز گردد.

اولاند روز سه شنبه از آرامگاه قربانيان حمله تروريستي سال 2012 به يک مدرسه يهوديان فرانسوي بازديد خواهد کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار