رییس انجمن ام اس گفت: تعداد بیماران ام اس در بین زنان حدود 3 برابر مردان است.

سميه زارع در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه افزود: تعداد کل بیماران ام اس در آذربایجان غربی یمک هزار 564 نفرمی باشدکه ازاین تعداد 431 نفر مرد و 1133 نفر زن می باشد.

رییس انجمن ام اس با اشاره به اینکه وجود یک آسایشگاه مجهز یکی از نیازهای اساسی بیماران ام اس است، خاطرنشان کرد: اکثر بیمارانی که از لحاظ حرکتی و تعادل در اندام های بدنشان دچار مشکل می شوند نگهداری از آنان برای خانواده ها بسیار سخت و طاقت فرساست که متاسفانه هنوز برای این امر در استان چاره اندیشی نشده است، و انجمن به تنهایی قادر به انجام آن نخواهد بود و نيارمند مساعدت و حمايت مسئولین وخیرین استان همانند سایر استانها مي باشيم.

وی تصریح کرد: ام اس یک بیماری خود ایمنی است این امر بدان معناست که دستگاه ایمنی بدن که به طور معمول کارش مبارزه با عفونتهاست بافت خودی يعنی پوشش میلین پیرامون رشته های عصبی را با اجسام خارجی اشتباه گرفته و به انها حمله می کند، آسیب وارد آمده بر میلین منجربه اختلال حرکت پیامها در راستای رشته عصبی می شود و ممکن است پیام آهسته و یا نا مفهوم بوده یا از یک رشته عصبی به دیگری منتقل شود.

سميه زارع بابیان اینکه بیماری ام اس برحسب اینکه کدام قسمت از سیستم اعصاب مرکزی را دچار صدمه كنند علایم مختلفی دارد، افزود: اختلالات بینایی، گرفتگی و سختی عضلات، تغییرات حسی، مورمورشدن و کرختی، احساس سوزش، خستگی کاهش انرژی، حساسیت به گرما، عدم کنترل ادرار و مدفوع، اختلال در حفظ تعادل بدن، تکلم،مشکل بلع غذا ازعلایم مهم اولیه این بیماری می باشد.

رییس انجمن ام اس اظهارکرد: فشارهای عصبی و استرس، گرما، تغییر منطقه جغرافیایی در تشدید یا کاهش این بیماری موثر است.

وی با اشاره به مشکلات اساسی انجمن ام اس افزود: یکی از مشکلات اساسی نداشتن محل مناسب است چرا که محل فعلی در طبقه دوم در یکی از خیابان های پر ترددشهر واقع شده و بیماران با مشقت زیاد رفت و آمد می کنند و به علت مشکلات مالی انجمن توان اجاره محل دیگری را ندارد، سرگردانی بیماران در مسیر ادارات سراسر شهر در زمان تشکیل پرونده برای دریافت دارو است که مجبورند مسیر چندین اداره را که هر کدام در محلهای جداگانه و دور از هم قرار دارند برای گرفتن یک فرم یا یک امضا طی کنند که در بیشتر موارد یک ماه هم طول می کشد، گرانی داروها، عدم اجازه استقرار یک باب کانکس جهت فروش تابلو تسلیت به نفع بیماران ام اس که علیرغم مکاتبه با شورای شهر، شهرداری، سازمان میادین میوه و تره بار و ساماندهی مشاغل شهری، مخشوش شدن ذهنیت مردم نسبت به انجمن به علت وجود متکدیان و موسسات خیریه متعدد درسطح شهر با عناوین مختلف از مشکلات انجمن می باشد.

وی خاطرنشان کرد: تمامی انجمنها خیریه هیچ گونه بودجه ای از طرف دولت ندارد و مجبور به تامین هزینه های خود انجمن و اعضا تحت پوشش خود می باشد و این امر محقق نمی شود جز با کمکهای مردم كه در همین زمینه اکثر باعدم مراسمات جشن وشادی جهت گلریزان مواجه شده ایم.

رییس انجمن با بیان اینکه داروهای تولید داخل در شبکه توزیع دارو سهل الوصول است اظهار کرد: مشکل اساسی بیماران در تهیه داروهای خارجی است متاسفانه بعضی ازبیماران مجبوربه استفاده از داروها و مکمل های خارجی اند که مشکل اصلی در تهیه این داروه است و گرانی آنها و عدم حمایت بیمه می باشد.

سميه زارع افزود: در این اواخر به علت تحریم ها و افزایش قیمت ارز تا حدودی با کمبود دارو مواجه بودیم که فعلا در امر کمبود دارو مشکل وجود ندارد که با برنامه ریزی صحیح می توان مشکل کمبود دارو را ساماندهی کرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: برای بیماران حفظ آرامش و دوری از استرس، تغذیه مناسب، انجام ورزش های سبک وهوازی و تمرینات کششی، شنا، آب درمانی را توصیه کرده و از آنجاییکه خستگی زود هنگام از علایم مهم این بیماری است اطرافیان و کارفرمایان نباید کارهای سنگین واگذار کرده ونیز بدلیل ناراحتی عصبی اکثر بیماران دچار افسردگی در درجات مختلف اند که در این زمینه باید اطرافیان بیمار ملاحظه بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به خدمات ارائه شده در این انجمن خاطرنشان کرد: برگزاری اردو تفریحی، تشکیل کلاسهای مشاوره در محل انجمن برای بیماران ام اس در زمینه های مختلف روانشناسی به صورت مرتب با حضور کارشناسان امر، همکاری با دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در تهیه و ارائه پروپوزال در زمینه ام اس، برگزاری دو سال متوالی مراسم بزرگداشت روز جهانی ام اس، کمک نقدی به بیماران ام اس و خانواده های شان، تحقیق در مورد وضع معیشتی بیماران و عیادت از بیماران، واریز کمک نقدی به حساب بیماران نیازمند ساکن در سایر شهرستان هاي استان، دادن افطاری به بیماران نیازمند در دو سال گذشته، تشکیل تیم کوهنوردی انجمن ام اس آذربایجان غربی که شامل صعود به قله های سبلان، سهند و دماوند و ارائه آخرین اخبار از فعالیتهای انجمن و رویدادهای در حوزه ام اس و پزشکی در سایت انجمن ازخدمات این انجمن ذکرکرد/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۱۹ خرداد ۱۳۹۶
اتفاقا انجمن باعث بزرگ دیده شدن این بیماری میشه.واقعا این خدمات دارن پس چرا مل ندیدیم در استان آذر غربی! داروهای ما را بیمه میده انجمن چکارست؟ انجمن درست کردن یعنی بزرگ نشون دادن بیماری!؟ شما بگید به کی و چقدر کمک مالی کردید؟! چرا ما ندیدیم!!اگه بلدید مشکل ازدواج و شغل و .. حل کنید نه دو تا همایش و کارت شنا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۲۲ دی ۱۳۹۴
سلام من ام اس دارم واز انجمن میخواهم مرا یاری کنند من مشکل مالی ومشکل مسکن واشتغال دارم وهمين باعث بدتر شدن بیماریم میشود