بهره گيري از فاينانس در پروژه هاي ريلي يك مسير عقلايي و علمي است و مي تواند زمينه حضور بيشتر بخش خصوصي را مهيا كند.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،عباس فلاحي عضو كميسيون عمران مجلس با اعلام اين خبر گفت: در حال حاضر بخشي قابل توجهي از پول هاي حاصل از فروش نفت در كشورهايي همچون چين، كره و هند بلوكه شده است و اگر طرح مجلس در راستاي بهره گيري از فاينانس عملياتي شود مي توان علاوه بر دور زدن تحريم ها زمينه رفع مشكلات مالي حوزه هاي مختلف را مهيا كرد.
 
وي افزود: حركت به سمت توسعه در بخش هاي مختلف از جمله حوزه ريلي مبحثي است كه در سند چشم انداز 20 ساله و برنامه توسعه پنجم كشور ديده شده است اما با وجود اين اهداف، بروز برخي مشكلات از جمله تحريم ها و كمبود نقدينگي و ... موجب شده تا نتوانيم از تمام پتانسيل و قابليت هاي حوزه ريلي بهره بگيريم.
 
فلاحي تصريح كرد: مجلس در حال تدارك ساز و كار اين مسئله است و در صورت ارايه لايحه از سوي دولت، اين مهم براي پروژه هاي اولويت دار مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
 
وي در ادامه، عدم تخصيص بودجه عمراني در سال گذشته را مدنظر قرار داد و گفت: سال گذشته از 38 هزار ميليارد تومان بودجه عمراني تنها 16 درصد تخصيص يافت و اين در حالي بود كه درآمد حاصل از فروش نفت قابل توجه بود.
 
به گفته فلاحي پيش بيني مي شود ميزان درآمد نفتي در سالجاري به مراتب كمتر باشد و به تبع آن بودجه عمراني كاهش خواهد يافت كه با اين وجود بهترين شيوه براي اجراي پروژه هاي عمراني فاينانس است.
 
فلاحي در ادامه با اشاره به حجم بالاي تصادفات جاده اي تصريح كرد: با توجه به شرايط موجود بايد در جهت جايگزيني ابزارهاي حمل و نقلي ايمن و پاك همچون ريل حركت كنيم كه اين مهم عزم جدي متوليان اين حوزه و تامين اعتبار مورد نياز براي پروژه هاي آن را مي طلبد.
 
اين عضو كميسيون عمران افزود: توسعه ناوگان ريلي و بهبود وضعيت آزاد راه ها و ... با فاينانس به نتيجه خواهند رسيد و بيشترين قابليت آن براي توسعه قطارهاي شهري و برون شهري است.
 
به گفته فلاحي در كنار زمينه سازي براي حضور بخش خصوصي بايد ساير مشكلات موجود در حوزه ريلي را شناسايي كنيم.
 
وي افزود: طرح مجلس در خصوص توزيع فاينانس از جمله اقداماتي است كه مي تواند منجر به استفاده از قابليت هاي اين حوزه شود و مجلس در نظر دارد تا با بهره گيري از اين فايناس ها  زمينه را براي حضور پررنگ بخش خصوصي مهيا كند.
 
به گفته فلاحي با فاينانس كردن پروژه هاي ريلي علاوه بر تامين نقدينگي مورد نياز اين پروژه ها مي توان عوامل زيرساختي در جهت توسعه ريلي را مهيا كرد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار