به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران بر اساس تصمیمی که به گفته مسئولان امر برای انجام تعمیرات صورت گرفت کودکان مدرسه استثنایی نیکان به مدرسه استثنایی آفتاب منتقل شدند، مدرسه ای که امکاناتش نه برای دانش آموزان خود که برای پذیرش هیچ مهمان ناخوانده دیگری مهیا نبود، از این رو بخشی از دانش آموزان نیز به مدرسه استثنایی شمیم منتقل شدند تا شاید کمی از بار فشار تحمیل شده بر مسئولان مدارس یاد شده و حتی دانش آموزان کاسته شود که البته چنین نشد و مسئولان آموزش و پرورش بیشتر از آنکه به فکر انجام سریع تعمیرات باشند دو شیفته شدن مدارس استثنایی را در دستور کار خود قرار دادند که این موضوع هم دانش آموزان و هم خانواده های آنان را با مشکلات جدی مواجه کرده است.
مادر یکی از این دانش آموزان می گوید: فرزندم باید به هنگام ظهر از دارو استفاده کند و پس از مصرف دارو نیز نیاز به استراحت دارد که به دلیل دو شیفت بودن مدرسه باید او را به مدرسه اش ببرم.
صدیقه دریس افزود: ما در چوئبده زندگی می کنیم و برای آنکه بتوانم فرزندم را به موقع به مدرسه اش در آبادان برسانم باید از ساعت 11 یا 11 و نیم راه بیفتیم که این نیز درد سر دیگری است.
یکی دیگر از مادران که فرزند خود را از روستای ابوشانک به آبادان می آورد، گفت: فرزندم شیفت ظهر است به همین خاطر باید زودتر از روستا حرکت کنیم تا به شهر برسیم و برای این مجبورم تا در ساعت 10 و نیم یا 11 ناهار فرزندم را بدهم که به خاطر به موقع نبودن او از خوردن سرباز می زند.
زکیه کعبی افزود: حالا شما بگویید یک دانش آموزی که خودش دچار مشکل است (استثنایی) چگونه با شکم گرسنه می تواند بر سر کلاس تاب بیاورد و درس بخواند، چرا مسئولان فکری به حال این دانش آموزان نمی کنند، آیا به نظر شما این طوری فرزندانمان چیزی یاد می گیرند.
وی اظهار کرد: تصمیم گرفته ایم تا او را از رفتن به مدرسه باز داریم زیرا ما به عنوان یک خانواده روستایی درآمد چندانی نداریم که بخواهیم صرف رفت و آمد فرزندمان به شهر کنیم ضمن آنکه ما نیز از کار و فعالیت روزانه باز می مانیم.
پدری نیز می گوید: وسیله ایاب و ذهاب برای فرزندانمان پیش بینی نشده است، مسئولان آموزش و پرورش به ما می گویند مشکل بودجه ای دارند و ما باید خودمان فکری به حال رفت و آمد فرزندمان کنیم.
ایوب عیدانی افزود: مجبورم هر روز برای رساندن فرزندم به مدرسه مسافت 45 کیلومتری اروندکنار تا آبادان را طی کنم، این کار مرا هم از کار و زندگی انداخته است.
وی عنوان کرد: آیا مسئولان آموزش و پرورش اگر خودشان هم فرزند استثنایی داشتند به همین شکل با آن برخورد می کردند و یا سعی می کردند تا بهترین امکانات را برایش مهیا کنند؟
عیدانی تصریح کرد: من، همسرم و حتی دیگر دختر و پسرانم در این رابطه با مشکلات مواجه هستیم زیرا رسیدگی به کارهای فرزندم (استثنایی) زمان زیادی را از ما می گیرد حال آنکه در طول روز چهار بار هم بخواهیم به طور رفت و برگشت او را به مدرسه اش آنهم با آن بعد مسافت ببریم و بیاوریم.
نبود کارشناس استثنایی در منطقه
یکی از معلمان کودکان استثنایی در این باره گفت: متاسفانه در منطقه یک کارشناس در زمینه دانش آموزان استثنایی وجود ندارد.
مهرداد معماری افزود: این موضوع سبب شده تا اگر یک معلم دچار مشکل آموزشی در زمینه کودکان استثنایی شد نداند به که و کجا مراجعه کند.
وی اظهار کرد: به رغم سالها کار کرد در این حوزه هنوز به طور کامل و مشخص ندانستیم که فعالیتمان زیر نظر آموزش و پرورش آبادان انجام می شود یا اهواز ؟؟!! چرا که در مواجه با مشکل آبادان ما را وابسته به اهواز می خواند ولی اگر غیبتی باشد معلم باید پاسخگوی آبادان باشد.
عدم برگزاری جلسات آموزشی ویژه معلمان
این معلم کودکان استثنایی گفت: در پنج سال اخیر اداره کل آموزش و پرورش استثنایی در اهواز حتی برای یک بار هم جلسه ای آموزشی و یا توجیهی برای معلمان استثنایی برگزار نکرده است چون به گفته آنها اعتباری نداریم تا حق ماموریت پرداخت کنیم.
وی که در چند سال اخیر به عنوان نفر برتر جشنواره تدریس معرفی شده است، افزود: در طراحی سوال برای دانش آموزان از مربیان شهرستانها به دلیل نبود اعتبار استفاده نمی شود و این یعنی نادیده گرفتن معلمان استثنایی که اصلا شکل مناسبی ندارد.
معماری ادامه داد: متاسفانه دو شیفت بودن مدارس مشکلات عدیده ای را هم برای خانواده های دانش آموزان و هم برای معلمان و مدیران مدارس ایجاد کرده است، این موضوع با توجه به شرایط خاص دانش آموزان سبب افت شدید در فراگیری آنان شده است.
وی تصریح کرد: بسیاری از خانواده ها به دلیل بعد مسافت و نبود وسایل ایاب و ذهاب ویژه این کودکان، زمان برپایی کلاسها (به ویژه شیفت ظهر) و کمی درآمدهای خود از ثبت نام و ارجاع فرزندانشان به مدرسه خودداری کرده اند به نحوی که امسال با ریزش زیاد دانش آموزان در این خصوص مواجه هستیم.
در همین زمینه علی ممبینی رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی خوزستان با بیان اینکه نگاه به مدارس استثنائی آبادان به صورت ویژه بوده است، عنوان کرد: در این شهر مرزی چهار آموزشگاه مستقل ویژه دانش آموزان استثنایی، یک مرکز اختلالات ویژه و یک کلاس درس دانش آموزان اتیسم در امر تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیاز های ویژه ارائه خدمت می کنند.
وی عنوان کرد: مرکز آموزشی استثنایی شمیم آبادان ویژه دانش آموزان ناشنوا و نابینا است. در این آموزشگاه دانش آموزان ناشنوا و نابینا در مقاطع ابتدایی و راهنمایی و متوسطه مشغول به تحصیل هستند و این آموزشگاه به عنوان مرکز مرجع دانش آموزان تلفیقی مدارس عادی به شمار می رود.
ممبینی ادامه داد: مرکز آموزشی استثنایی آفتاب آبادان نیز ویژه دانش آموزان کم توان ذهنی است. در این آموزشگاه دانش آموزان مقطع ابتدایی به صورت مختلط (پسر و دختر) و در مقطع متوسطه حرفه ای دختران مشغول به تحصیل هستند. دوره پیش دبستانی و یک کلاس اتیسم در مقطع ابتدایی به صورت ضمیمه به تحصیل مشغول است.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی خوزستان در خصوص مرکز آموزشی استثنایی نیکان آبادان که ویژه دانش آموزان کم توان ذهنی پسر اول و دوم متوسطه حرفه ای است عنوان کرد: این مرکز چهار سال پیش از محل اعتبارات بازسازی برای نوسازی تخریب شد که متاسفانه به علت کافی نبودن این اعتبارات تاکنون پیشرفت قابل قبولی نداشته است.
قول مساعد برای تسریع در تکمیل مدرسه نیاکان
ممبینی تصریح کرد: به همین سبب پیگیری های مختلفی با مدیر کل نوسازی مدارس انجام پذیرفت که قول مساعدی برای تسریع در ساخت داده شده است. ضمناً پس از تخریب بلافاصله دانش آموزان این مرکز به ساختمان آموزشگاه استثنایی آفتاب منتقل شدند و دانش آموزن آموزشگاه آفتاب به نوبت دوم مدرسه شمیم انتقال داده شد. این تغییرات به سبب توجه ویژه به شرایط دانش آموزان و میزان مسافت خانه تا مدرسه انجام گرفته است./ش