معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: تولید عسل در کردستان 12 درصد کاهش یافته است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، خالد جعفری اظهار کرد: عوامل نامساعد جوی از دلایل کاهش تولید عسل در کردستان است.

وی با اشاره به اینکه سالانه هزار تن عسل در استان کردستان تولید می‌ شود، بیان کرد: از این میزان تولید عسل در استان 996 تن آن حاصل تولید کلنی‌های مدرن و 12 تن آن مربوط به کلنی‌های بومی است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه سرشماری کلنی‌های زنبورعسل استان که از تاریخ ششم لغایت 11 مهر ماه سال جاری انجام می‌شود، اضافه کرد: 22 اکیپ آمارگیری از مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها، اتحادیه و شرکت‌های تعاونی زنبورداران کار سرشماری از کلنی‌های زنبور عسل را در استان انجام می‌دهند.

جعفری با اعلام اینکه در حال حاضر 163 هزار کندوی زنبور عسل در استان وجود دارد، ادامه داد: از این تعداد کندو زنبور عسل 152 هزار‌(93 درصد) کلنی مدرن و 11 هزار‌(7 درصد) کلنی بومی هستند.

وی از رشد 27 درصدی تعداد کلنی‌های زنبور عسل در مقایسه با سال گذشته در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج سرشماری‌ها شهرستان سقز با 33 درصد تعداد کلنی 29 درصد تولید عسل و 34 درصد تعداد زنبوردار رتبه اول استان را به خود اختصاص داده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه شهرستان‌های سنندج، مریوان و کامیاران در رتبه‌های بعدی قرار دارند، یادآور شد: بر اساس نتایج آمارگیری در حال حاضر سه هزار و 740 نفر در استان به زنبورداری اشتغال دارند که از این تعداد 970 نفر به عنوان شغل اصلی و مابقی شغل دوم آنها‌ست.


منبع: ایسنا
برچسب ها: کردستان ، عسل ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.