روزنامه نيويورک تايمز نوشت در ماه‌هاي اخير سازمان سيا و پنتاگون در تلاشند تا مانع از آن شوند که وزارت امور خارجه به آژانس فضايي روسيه (Roscosmos) اجازه دهد شماري ايستگاه نظارتي در خاک آمريکا بسازد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، به گزارش پايگاه اينترنتي اين روزنامه آمريکايي، نگراني آنها از اين است که اين ايستگاه ها براي جاسوسي روسيه از آمريکا مورد استفاده قرار گيرد. به گفته مقامات روسي ساخت اين ايستگاه‌ها باعث افزايش چشمگير دقت و قابل اطمينان بودن نسخه روسي سامانه موقعيت يابي جهاني (GPS) خواهد شد. 

اين تلاش روسيه بخشي از يک مسابقه جهاني گسترده تراست که چند کشور از جمله چين و برخي کشورهاي عضو اتحاديه اروپا به منظور راه اندازي سامانه موقعيت يابي جهاني مخصوص به خود راه انداخته‌اند تا از اين طريق برتري نسخه آمريکايي جي پي اس را به چالش بکشند. 

از نظر وزارت امور خارجه آمريکا اجازه دادن به روسيه براي ساخت اين ايستگاه‌ها ممکن است به بهبود روابط دولت باراک اوباما با دولت ولاديمير پوتين که اکنون به خاطر اعطاي پناهندگي روسيه به اسنودن و حمايت از بشار اسد در پايين ترين حد خود قرار دارد، کمک کند.   

اما سازمان سيا و ديگر سازمان‌هاي جاسوسي آمريکا همانند پنتاگون بر اين باورند که اين ايستگاه‌ها به منزله جاي پاي محکمي براي روس ها در خاک آمريکا خواهند بود که دقت سلاح هاي مسکو را که با ماهواره هدايت مي‌شوند، افزايش خواهند داد. آنها همچنين معتقدند که اين ايستگاه ها به روس‌ها اجازه خواهد داد تا درون مرزهاي آمريکا به جاسوسي بپردازند.

 به گفته مقامات کاخ سفيد و وزارت امور خارجه، اين اختلاف نظرها آنقدر جدي است که مقامات دولتي تصميم گيري نهايي در اين زمينه را تا ارائه اطلاعات بيشتر از طرف روس‌ها و زماني که سازمان‌هاي آمريکايي اختلاف هاي خود را برطرف سازند، به تعويق انداختند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار