رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی گفت: مرحله نخست پایانه صادراتی پسته در زرندیه تا پایان امسال مورد بهره برداری قرار می گیرد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، محمود بارانی با اشاره به این که با بهره برداری از این مرکز، صادرات پسته با برند زرندیه انجام خواهد شد، افزود: ساخت پایانه پسته زرندیه از سال 86 در زمینی به مساحت 17 هکتار با سرمایه گذاری جمعی از پسته کاران این شهرستان آغاز شده است.
وی با بیان این که احداث مرحله نخست این پایانه تاکنون با صرف 10 میلیارد ریال هزینه انجام شده و هم اکنون حدود 90 درصد پیشرفت فیزکی داشته است،گفت: تکمیل سایر مراحل این پایانه نیازمند بیش از 40 میلیارد ریال اعتبار است.
بارانی در ادامه گفت: پایانه صادراتی پسته زرندیه در کیلومتر 55 اتوبان تهران – ساوه که شاهراه ورودی استان های مرکزی، قم، قزوین و تهران است، فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
وی بیان کرد: هم اکنون به دلیل نبود این پایانه، پسته تولیدی زرندیه به استان کرمان ارسال می شود که انتقال پسته تولیدی این شهرستان به سایر استان های کشور علاوه بر افزایش هزینه ها با مشکلاتی همراه است.
وی تکمیل و بهره برداری از پایانه صادراتی پسته زرندیه را یکی از نیازهای پسته کاران این شهرستان دانست و گفت: بهره برداری از پایانه صادراتی می تواند ضمن کاهش هزینه ها، نقش موثری در ایجاد اشتغال منطقه ایفا کند.
بارانی بیان کرد: پایانه پسته زرندیه دارای سالن های اداری، انبار فنی، سردخانه نگهداری از محصولات، پایگاه هواشناسی، مرکز جمع آوری و بسته بندی پسته، خط ترمینال، آزمایشگاه تجزیه آب و خاک و مرکز خدمات مکانیزاسیون است.
وی گفت: راه اندازی این مجموعه علاوه بر صادرات پسته این منطقه و استان های همجوار موجب ارائه سایر خدمات آموزش برای کاشت، داشت و برداشت پسته، توزیع نهال های پایه و استاندارد پسته، فرآوری و بسته بندی محصولات می شود.
وی افزود: 70 درصد سطح باغ های پسته استان مرکزی در شهرستان زرندیه واقع شده است که سالانه حدود 10 هزار تن محصول از آن ها برداشت و بیش از 80 درصد پسته تولیدی این شهرستان صادر می شود.
زرندیه از شهرستان های استان مرکزی یکی از قطب های تولید پسته مرغوب کشور است که به دلیل نزدیکی به پایتخت و فرودگاه امام خمینی(ره) دارای موقعیت ویژه ای است./ش

برچسب ها: پایانه ، صادرات ، پسته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.